Aquest primer volum de la Història de les Arts Escèniques Catalanes ofereix un recorregut per l’antic mapa teatral català i evidencia que tot el territori lingüístic comparteix una tradició de practiques escèniques molt arrelada, amb una forta cohesió interna, que es desenvolupà en consonància amb els corrents teatrals europeus de l’època. En l’àmbit de la festa i de la cultura popular es perpetuen fins als nostres dies models i tècniques d’origen medieval amb una gran varietat de pervivències, algunes de les quals són úniques a Europa, com la Sibil·la de Mallorca, la Dansa de la Mort de Verges, la Patum de Berga, els balls parlats de les comarques tarragonines, la Moma del Corpus de València i, molt especialment, la Festa o Misteri d’Elx. Les manifestacions espectaculars descrites, analitzades i contextualitzades en aquesta obra posen de manifest uns lligams identitaris més arrelats que les fronteres polítiques, i la maduresa i el caràcter propis del teatre català medieval.
Francesc Massip, catedràtic d'Història del Teatre Català a la Universitat Rovira i Virgili, és autor d'una trentena de llibres i de centenars d'articles, particularment sobre el teatre i la dansa medievals i del Renaixement. Destaquen, entre d'altres, La Festa d'Elx i els misteris medievals europeus (1991), El teatro medieval (1992), La ilusión de Ícaro (1997), A cos de rei (2010) i Those Dark Ages Revisited (2014).
Lenke Kovács, doctora en Filologia Catalana per la Universitat Rovira i Virgili amb l'edició crítica de les consuetes mallorquines de la Passió de Crist (2013), ha escrit articles i ressenyes sobre el teatre medieval i modern. Actualment és docent a la Universitat de les Illes Balears i secretària general de la Sociéte Internationale pour l'Étude du Théâtre Médiéval.