Escriptor, dramaturg, historiador, crític i professor universitari
Escriptor multidisciplinari, ha treballat gairebé tots els gèneres literaris. S’inicià en el teatre l’any 1995 col·laborant, en qualitat de lletrista de cançons, a l’obra de Josep Anton Baixeras Vici a la cort o variacions sobre un tema de «La reina ha relliscat», que no ha estat mai publicada. El 2005 va aparèixer el seu primer text teatral: Lucrècia, al qual seguiren Acte gratuït (2008) i, uns anys més tard, Safira (2013). Amb aquesta darrera obra va guanyar, el 2014, el Premi de la Crítica Serra d’Or de teatre. A part d’això, també ha escrit i publicat novel·les, fins al moment quatre —A joc de daus (1993), Cactus (1995), Jim (2010), que va obtenir el Premi Roc Boronat 2009, i Enlloc (2019)— i, sobretot, diversos llibres de poesia. Aquest darrer gènere és el més prolífic de tots els que ha conreat, amb un total de dotze títols que han vist la llum des del 1978, quan va debutar com a poeta, fins a l’actualitat. Els últims són Conté un secret (2003), Els ulls del centaure (2008), Sirventès (2009) i Vacances (2014). Com a escriptor, també és autor d’un recull de narracions curtes (La serp, amb la qual debutà com a novel·lista i guanyà el Víctor Català de l’any 1989) i de tota una sèrie de contes i altres textos, que ha estat publicats en llibres col·lectius i revistes. Al marge de la seva activitat literària, també és professor de literatura catalana i especialista en aquesta matèria, i, com a tal, ha dedicat la seva recerca a l’estudi de l’obra d’escriptors dels segles XIX i XX, amb una atenció preferent pel Grup Modernista de Reus, i també a la mitologia i la simbologia nacionals en la literatura, aspectes que ha desenvolupat tant en diversos llibres de caràcter científic com en una bona quantitat d’articles. Col·labora habitualment a la premsa escrita amb articles d’opinió, i ha dirigit i dirigeix les col·leccions literàries La Gent del Llamp, La Imatge que Parla i Biblioteca Catalana, ambdues de l’editorial Arola, i Biblioteca De Tots Colors, de Cossetània Edicions. A més, és membre de societats científiques com la Societat Verdaguer i la Societat Narcís Oller, i també del col·lectiu Escriptors del Camp de Tarragona.
Entre les seves aportacions en l’àmbit escènic, cal destacar, d’una banda, els textos de teatre que ha publicat fins ara. Sunyer és autor d’una obra teatral quantitativament poc abundant, però d’un estil molt personal. Si deixem de banda la col·laboració com a lletrista a l’obra de Josep A. Baixeras, la seva producció dramàtica abraça tres títols. En destaquem el primer, Lucrècia (2005), una reescriptura i reactualització de l’obra homònima de Joan Ramis (1746-1819). Agafant com a referent argumental el mite de la dama romana, Sunyer basteix una peça amb una problemàtica gens allunyada del món actual i amb una clara denúncia politicosocial de la nostra societat, en què aquells que tenen el poder a les seves mans, des de la seva posició privilegiada, no fan altra cosa que abusar-ne. En aquesta «tragèdia contemporània» de Sunyer, el despotisme s’exerceix des del món laboral i sobre els qui són més febles: les dones (Sansano, 2007). D’altra banda, també és significativa la tasca que Magí Sunyer ha desenvolupat dins el camp de la investigació teatral. Sunyer és l’autor de l’estudi més complet sobre el teatre de Rossend Arús i Arderiu (1844-1891), dramaturg popular que podem considerar pioner en l’escriptura de drames realistes contemporanis i en prosa en català. Aquesta recerca, que es troba publicada en quatre volums —coeditats per Publicacions URV, Edicions de la Universitat de Barcelona i la Biblioteca Pública Arús—, constitueix la col·lecció més extensa de teatre vuitcentista a l’abast del públic general i dels professionals del teatre. La col·lecció abasta cinquanta-dues peces dramàtiques d’Arús.
Els mites de la república. Arguments per al futur. Vic: Eumo, 2022.
Teatre popular. Edició a cura de Magí Sunyer. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: Biblioteca Pública Arús - Ajuntament de Barcelona, 2020.
Teatre complet IV (1883-1887). Edició a cura de Magí Sunyer. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: Biblioteca Pública Arús - Ajuntament de Barcelona, 2020.
Teatre complet III (1878-1882). Edició i estudi de Magí Sunyer. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: Edicions de la Universitat de Barcelona: Biblioteca Pública Arús - Ajuntament de Barcelona, 2020.
Teatre complet II (1874-1877). Edició i estudi de Magí Sunyer. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: Edicions de la Universitat de Barcelona: Biblioteca Pública Arús - Ajuntament de Barcelona, 2020.
Teatre complet I (1865-1873). Edició i estudi de Magí Sunyer. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili: Edicions de la Universitat de Barcelona: Biblioteca Pública Arús - Ajuntament de Barcelona, 2019.
Enlloc. Valls: Cossetània, 2019.
«Identitats en el primer teatre català contemporani (1859-1874)». Catalonia [en línia] (París: Sorbonne Université - Laboratoire CRIMIC), núm. 18 (juliol 2016), p. 69-85. <http://journals.openedition.org/catalonia/2404> [Consulta: 13 febrer 2024].
Mites per a una nació. De Guifré el Pelós a l’Onze de Setembre. Vic: Eumo, 2015.
Safira. Barcelona: Re&Ma, 2013.
Mitologia, simbologia i literatura (1890-1939). Edició a cura de Magí Sunyer i Montserrat Corretger: Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2012. (Biblioteca Milà i Fontanals; 59)
Jim. Barcelona: Proa, 2010.
La ciutat nova: literatura sobre llibertat, igualtat i catalanisme. Benicarló: Onada Edicions, 2009.
Acte gratuït. A: Agràs i Estalella, Jordi [et. al.]. El mort. 15 monòlegs. Tarragona: Arola: Centre d’Arts Escèniques de Reus, 2008. (Textos del Centre d’Arts Escèniques de Reus; 9)
Els mites nacionals catalans. Vic: Eumo, 2006.
Lucrècia. Tarragona: Arola, 2005. (Textos a part; 30)
Modernistes i contemporanis. Estudis de literatura. Reus: Edicions del Centre de Lectura, 2004.
«La literatura». A: Història general de Reus. Vol. 5. Reus: Ajuntament de Reus, 2003.
Cactus. Barcelona: Columna, 1995.
A joc de daus. Barcelona: Columna, 1993.
La serp. Barcelona: Selecta, 1990.
Els marginats socials en la literatura del Grup Modernista de Reus. Reus; Tarragona: Associació d’Estudis Reusencs: Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Tarragona, 1984.
Baixeras, Josep Anton. Cançons de vici a la cort o variacions sobre un tema de «La reina ha relliscat» d’Alfons Roure. Guió de Joan Anton Codina i lletres de cançons de Magí Sunyer [mecanografiat no publicat]. Tarragona, 1995.
Ginebra i Serrabou, Jordi. «Estudi i edició del teatre de Rossend Arús i Arderiu a càrrec de Magí Sunyer». Anuari Verdaguer, núm. 28 (maig 2020), p. 185-188.
Sansano i Belso, Gabriel. «Arús i Arderiu, Rossend. Teatre Complet I. 1865–1873. Edició i estudi de Magí Sunyer». Catalan Review: international journal of Catalan culture, núm. 34 (2020), p. 137-139.
—. «Escriure i reescriure». Caràcters, núm. 38 (2007), p. 45.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar