El teatre religiós i profà de tradició medieval, representat primer a l'interior de les esglésies o als salons cortesans i posteriorment a l'aire lliure amb motiu de les festivitats religioses o polítiques, desenvolupà entre el públic el gust pels espectàcles dramàtics i provocà unes majors necessitats de diversió que ja no podien cobrir les processons religioses o civils. Així nasqué al segle XVI una nova pràctica escènica de caràcter laic i populista, que, gràcies al concurs de les companyies italianes de la commedia dell’arte, fou projectada pels joglars i còmics itinerants. Aquesta pràctica teatral es consolidà en el darrer quart del segle XVI quan es passa de l’entaulat provisional dels comediants nòmades als locals permanents preparats expressament per a l’espectacle teatral. Encara que l'assistència a aquests coliseus estables estava limitat als grups socials urbans que podien pagar una entrada, la major freqüència de les representacions produïa un impacte més consistent sobre el públic.
La noblesa, tancada durant aqueixa centúria en els seus propis rituals cortesans, fou sorpresa per la pràctica escènica populista que es produïa fora del seu àmbit d’influència, raó per la qual intentà controlar-la ideològicament i organitzativa. Ideològicament, a través dels seus autors més representatius, que reorientaren i reciclaren la comèdia barroca en funció dels propis interessos i els gustos aristocràtics. Pel que fa a l’aspecte organitzatiu, la preocupació del govern, amb tota una sèrie de disposicions reguladores del fet teatral, és bona prova de la necessitat del règim monarquicosenyorial de controlar un espectacle de tan gran abast de públic.
Paral·lelament, l’Església també tractà de convertir el teatre en un instrument útil als seus interessos i es mostrà recelosa davant les representacions de comèdies. Això comportà ferotges diatribes per part dels moralistes i nombroses peticions de la jerarquia eclesiàstica de tancaments de locals i de prohibicions de comèdies.
És a dir, les classes rectores imposaren els seus valors morals, socials i polítics com a veritats acceptades per tota la societat: la religió com a font del bé moral, l’honor com a suprema regla de la vida pràctica i la Monarquia com a model de perfecció política. Foren legió els autors que acceptaren participar en aquesta gran campanya propagandística conservadora: en primer lloc, l’anomenada escola valenciana, que seguí els postulats arribats de Castella, acceptant-ne els models i, fins i tot, la llengua. De fet, la creixent influència política i cultural de Castella durant el Barroc, paral·lela a la decadència de les lletres valencianes, és la causa que aquesta pràctica escènica fos totalment en castellà.
Però, a finals del segle XVI, l'art dramàtic vol un local concret per a la seua pràctica, un lloc que no siga ni l’interior del temple o els salons aristocràtics, ni la plaça pública, sinó un espai propi disposat de manera permanent per a les activitats escèniques.
La Casa de les Comèdies d'Alacant fou inaugurada el 1616 amb l'objectiu de coadjuvar a les necessitats de l'Hospital Sant Joan de Déu, regentat per l'ordre religiós del mateix nom. L’Hospital-Asil d’Alacant fou fundat el 1333 pel testament d’En Bernat Gomis, ric mercader de «nació catalana» (com indiquen els cronistes locals), i estava situat darrere de l'actual església de Sant Nicolau, al mateix cor de la Vila Nova que els cristians havien configurat geomètricament al sud-oest de la Vila Vella musulmana i del mont Benacantil.
Cal recordar que concedir als hospitals el privilegi d’explotar en exclusiva els espectacles representava un salt qualitatiu en la concepció que hi havia fins aleshores sobre el teatre. Així, els beneficis de l'activitat dramàtica revertien en aquestes institucions caritatives, i, a canvi, se suavitzaven els pecats que, segons l'Església, el mateix espectacle teatral provocava. L’Ajuntament es reservava el control bianual de la hisenda i el dret a vetllar pel bon funcionament de l’establiment. Nogensmenys, els importants ingressos econòmics obtinguts pel teatre foren la causa de disputes entre els frares i l'Ajuntament sobre el control de l'administració financera del coliseu.
La Casa de les Comèdies sembla un coliseu dirigit a les classes mitjanes burgeses, encara que també hi assistia l'aristocràcia, el clergat i altres sectors socials urbans. A més a més, cal dir que Alacant era una de les ciutats mercantils més pròsperes del Mediterrani (sobretot al segle XVIII), amb un estratègic port comercial que actuava com a centre distribuïdor de les importacions i exportacions de part del Regne de València i de la Manxa castellana, la qual cosa comportava la presència d'una important població flotant (formada per comerciants, mariners i traginers forasters) desitjosa de diversió, que era un públic potencial del coliseu. Com que calia donar cabuda cada vegada a més espectadors, les ampliacions i reformes del local foren constants al llarg del segle XVIII, les més importants de les quals es realitzaren el 1719, 1736, 1760, 1768 i 1789.
El teatre estava emplaçat al pati de l'Hospital, en un extrem del qual se situava l'entaulat de l'escenari, que sofrí modificacions al llarg del temps, especialment en la reestructuració de 1768. Al voltant de l'escenari hi havia tres fileres de bancs, allò que després s’anomenaria seients de platea (o luneta), per als cavallers més benestants i ciutadans acabalats. Seguien diverses fileres de bancs de fusta sense respatller, clavats a terra, per al públic de classe mitjana (petits comerciants, professionals liberals, membres de l’administració, determinats mestres artesans, etc.). Al final del pati es construí un amfiteatre amb graderies per al públic més popular. En el primer pis, just enfront de l’escenari, estava la llotja d’autoritats pertanyent a l’Ajuntament, amb balconada pintada i daurada i un escut de la ciutat en la part superior. Aferrada a aquesta llotja de les autoritats municipals, però amb un pam menys d’altura, seguia per ambdues bandes una línia de llotges (o aposentos) amb volades semicirculars, que ocupaven no solament la part frontal a l’escenari sinó també els costats laterals del pati en tota l’extensió del primer pis. Els propietaris d’aquestes llotges eren famílies aristocràtiques, autoritats civils i militars, i cònsols o representants estrangers. La nova planta ideada pel prior de l’Hospital per a la reedificació de l’any 1736 preveia un nou pis de llotges, que desconeixem si es construí en 1789 o no arribà a edificar-se mai, però el que sí sabem és que quan es tancà el teatre el 1796 hi havia 24 llotges. En definitiva, la disposició de les localitats guardava la divisió de la societat estamental de l'Antic Règim a l'acte social d'assistir al teatre.
Els preus de les entrades, que es pagaven dues vegades (una per a entrar al local i una altra per al seient), eren cars, especialment per a les funcions d'òpera, i sembla que resultaven prohibitius per a la població menestral, la qual si hi assistia ho feia més o menys esporàdicament. Els gustos del públic depenia de la seua procedència social: mentre els gèneres breus (sainets, balls i tonadilles) eren molt populars, les classes dominants preferien les comèdies llargues (de capa i espasa, històriques, de sants, de màgia, etc.) i l'òpera, que a l'últim terç del segle XVIII esdevingué el gènere amb més prestigi.
Les companyies còmiques professionals, en la seua majoria d'origen castellà, arribaven a Alacant des de les ciutats pròximes amb local teatral (València, Xàtiva, Oriola, Múrcia, Cartagena i Madrid), contractades per l'Hospital, per a representar quaranta o cinquanta comèdies durant cadascuna de les dues subtemporades en què es dividia l'any teatral. El prior havia de demanar permís a l'Ajuntament perquè autoritzara les representacions, el qual també s'encarregava del control de l'ordre públic dins del local. Precisament el caràcter bulliciós de les funcions, que començaven per la tarda però que molt sovint es prolongaven a la nit (sobretot durant el darrer terç del segle XVIII), eren motiu de baralles, incidents i molèsties als malalts de l'Hospital.
El funcionament de la Casa de les Comèdies alacantina durant el segle XVII, a redós de la bona situació econòmica que tingué la ciutat en aquesta centúria, degué ésser bastant estable. Però la jerarquia eclesiàstica intentà en diverses ocasions prohibir les representacions de comèdies, ja que les considerava pernicioses per a la moral pública i la causa de tots els mals i catàstrofes d'aquest món. De fet, ho aconseguí el 1646, si bé el 1651 tornaren de bell nou a ser autoritzades les comèdies.
Després del parèntesi obligat de la guerra de Successió, vingué la represa: trobem peticions del prior de l'Hospital al consistori municipal perquè autoritzara representacions els anys 1719, 1723, 1726, 1727, 1739 i 1743. Però a mitjan segle XVIII s'intensificà la campanya propagandística contra el teatre. Es destacaren en l'obstinació prohibitòria l'arquebisbe de València, Andrés Mayoral (1738-1769), i els bisbes d'Oriola, Salvador Rodríguez Castilblanc (1718-1727), Josep Tormo Julià (1767-1790) i Simón García López (1815-1824). El 1748 l'Ajuntament alacantí es plegà a les exigències eclesiàstiques i suspéngué les representacions teatrals. Un posterior decret, de data 27 de juliol del 1748, deixà sense activitat dramàtica oficial al Regne de València durant 12 anys.
Tanmateix, les pressions dels sectors socials favorables al teatre, i la presa del poder polític per part dels il·lustrats, portaren un nou període de tolerància teatral. Aprofitant, a més, la bona conjuntura econòmica, hi hagué funcions al coliseu alacantí durant les temporades del 1761, 1762, 1765, 1766, 1767, 1768, 1769, 1774, 1775, 1776, 1777 i 1778. No sols es representaven comèdies i altres gèneres menors, sinó que també es posaven en escena òperes i s'organitzaven balls de màscares. Mentrestant, el bisbe Josep Tormo Julià no descansava en la seua campanya antiteatral, fins que Carles III prohibí, de bell nou, les funcions el 1779. Després de deu anys sense teatre, la Casa de les Comèdies alacantina tornà a obrir les portes el 1789 i durant les temporades següents del 1790, 1791, 1793, 1795 i 1796. A partir d'eixe any ja no tornem a tenir notícies de representacions a la Casa de les Comèdies d'Alacant, i tot indica que el coliseu fou tancat per la Reial Ordre de 18 d’agost del 1796.
Des d’aleshores l’espectacle teatral es desplaçà, més o menys provisionalment, a hostals, bodegues i magatzems. D'entre aquests locals, el més durador fou l'anomenat Corralón de los Cómicos, muntat el 1807 en un magatzem prop de l'Ajuntament, el qual fou substituït en 1834 per l'habilitació d'un altre magatzem al costat de la Rambla, que serà conegut pels alacantins com a Teatre Vell.
Mentrestant, la Casa de les Comèdies d'Alacant amenaçava ruïna pel pas implacable del temps, però a la ciutat romania ben viu el seu record i es mantenia l’esperança en la seua reconstrucció. De fet, hi hagué intents seriosos per a reedificar el local en 1818 i especialment en 1841, quan s'aprovà un projecte de reconstrucció que mai no arribà a portar-se a cap. El final de l'Antic Règim suposà la fi del monopoli de l'Hospital sobre l'activitat teatral, l'exclaustració de l'ordre de Sant Joan de Déu i l'enderrocament, el 1843, del que quedava de la Casa de les Comèdies. No serà fins a la construcció del Teatre Principal en 1847 que Alacant tornarà a disposar d'un local de pedra estable i permanent per a les arts escèniques.
Lloret i Esquerdo, Jaume. «La Casa de les Comèdies d’Alacant (1616-1793)». A: Rossich, Albert (coord.). El teatre català dels orígens al segle XVIII. Kassel/Girona: Edition Reichenberger: Institut de Llengua i Cultura Catalanes, Universitat de Girona, 2001, p. 313-345.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar