Logo Institut del Teatre
Territori: Carrer de cavallers, 31. València
Dates: 1928-
Redactor/a: Clàudia Serra
Descripció

El Teatre Talia es troba al barri del Carme de València, al carrer de Cavallers, al centre de la ciutat. L’edifici fou dissenyat per Francesc Xavier Goerlich, un dels arquitectes de més renom de València que, a partir del 1922, passà a ocupar el càrrec d’arquitecte municipal, posició que li permeté intervenir en la construcció de la major part dels edificis importants de la primera meitat del segle XX, entre els quals el Mercat d’Abastiments o l’edifici del Banc de València.

El Teatre Talia fou construït del 1924 al 1928, en el mateix edifici de la Casa dels Obrers de Sant Vicent Ferrer (que era la seu d’una associació catòlica creada el 1908 a València, que aplegava sobretot les famílies dels treballadors que vivien al barri del Tros-Alt de la ciutat). El teatre va rebre el nom de «Talia», divinitat grega de la comèdia i de la poesia pastoral.

Un any després de la seva inauguració, el 1929, la Casa dels Obrers va fundar la seva pròpia companyia de teatre amateur, que representava sobretot vodevils, comèdies i melodrames els caps de setmana. Les funcions eren d’entrada gratuïta.

Després de la Guerra Civil, l’activitat teatral del Talia va canviar radicalment: els franquistes convertiren l’espai en un lloc on fer bandera dels seus ideals i on fer les presentacions de les falles i de les falleres. S’eliminà, per tant, la pretensió de dur a terme qualsevol acte cultural. Quan s’acabà la dictadura, la situació econòmica del Talia s’havia tornat insostenible. No fou fins als anys vuitanta que s’hi va poder reprendre l’activitat teatral. Algunes de les peces que es van dur a escena llavors amb un cert èxit foren: La dama de negro (de la companyia teatral Pavana), Besos (d’Albena Teatre) o Pànic contingut (d’Om-Imprebís).

El 1995, després que el Talia tornés a ser un focus teatral per a la ciutat, es va dissenyar un pla d’obres que serviria per reformar l’edifici i dotar-lo de nous recursos tècnics. Així, des del 1995 fins al 1998, es va rehabilitar la façana del Talia, es va ampliar el vestíbul, es va renovar el sistema elèctric, es van construir més camerinos i es va habilitar la sala perquè comptés amb 243 butaques fixes.

Des del 1995 fins al 2012, el Talia fou un dels teatres més importants per al sector teatral valencià, ja que donava suport a les companyies i als autors teatrals autòctons i en reforçava l’activitat artística i professional. Malauradament, aquesta etapa acabà quan el govern de torn (que era del Partit Popular) va deixar de finançar aquest teatre. Fou llavors quan l’empresa privada Olympia Metropolitana S. A. passà a encarregar-se de la seva gestió.

L’estil arquitectònic del Teatre Talia és difícil de catalogar. Es tracta d’una construcció eclèctica que cal emmarcar en l’arquitectura dels anys 1920 i 1930, propera al modernisme. Si ens fixem en la seva façana, a la planta baixa hi podem trobar algunes traces del modernisme català del final del segle XIX, com ara les motllures i els ferrats de les portes. En canvi, el primer pis respon a un estil més aviat neoclàssic, sobretot pel que fa als arcs de les finestres i a les pilastres de la part superior de l’edifici. Respecta a l'interior, podríem dir que contrasta notablement amb el de la façana, ja que és auster, amb una composició i uns ornaments propis de l’Art Déco.


Activitat

El Teatre Talia va acollir la producció teatral autòctona en moments en què teatres com el Principal de València els giraven l’esquena. Des de la dècada dels anys cinquanta fins a principis dels vuitanta, la companyia de l’actriu Isabel Tortajada va ser-ne la resident. Preparava pràcticament una obra diferent per a cada cap de setmana de la temporada, basant la seva oferta en la varietat del repertori (Shakespeare, Lorca, Sèneca, etc.). Això va fer que al Talia se li atorgués el malnom de «teatre dels diumenges».

Abans del 2015, rarament hi havia representacions d’obres teatrals en català a la ciutat de València. Els teatres com ara el Rialto o el Principal a penes incloïen en les seves programacions cap peça en català. Però, així i tot, els intèrprets valencians compromesos amb la llengua i la cultura trobaven en el Teatre Talia una escletxa per dur a escena els seus muntatges. D’aquesta manera, puntualment i barrejades en una programació d’obres que majoritàriament eren en castellà, al Teatre Talia es podien trobar en cartell algunes de les peces d’autors valencians del moment, com ara: Carles Alberola, Pasqual Alapont o Patrícia Pardo; així com traduccions al català d’obres de David Mamet o d’Anton Txékhov. Des del darrer canvi de gestió (el 2012, quan el teatre passà a mans de l’empresa Olympia Metropolitana S. A.), però, el Teatre Talia ha passat a convertir-se en un teatre espanyolista i carrincló, on trobem programats, a banda de les funcions de teatre de text (totes elles en castellà), alguns espectacles de màgia i de flamenc.


Bibliografia

Herreras, Enrique; Rodríguez, David. La casa de los Obreros y el Teatre Talia. Cien años de teatro valenciano. València: Teatres de la Generalitat Valenciana, 2008.


Enllaços

<https://www.teatretalia.es/> [Consulta: 12 desembre 2021]


Continguts relacionats


Generar PDF

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x