Logo Institut del Teatre
Data de naixement: 1978
Lloc de naixement: Parets del Vallès
Redactor/a: Isabel Marcillas Piquer
Identificacio/ns

Dramaturga, directora escènica i productora.


Biografia

Graduada en Direcció Escènica i Dramatúrgia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic Eòlia, dirigeix a Barcelona la seva pròpia escola d'actors per a cinema i teatre, Art Actors Queralt, fins al 2013. Ha impulsat projectes de dramatúrgia en escoles, centres de menors i per a processos de rehabilitació de toxicopatologies i trastorns alimentaris. És fundadora de l’Asssociació per al Teatre a les Escoles i ha coordinat la Mostra de Teatre Infantil i Juvenil Joan Anfruns (1999-2006). Com a actriu de cinema intervé en diversos films: Cariño, he enviado a los hombres a la luna (Marta Belletbó), Lisístrata (Francesc Bellmunt), Qué glande es el cine (Juanma Bajo Ulloa), Puertas (Miguel A. Arjona), Raquel cambió de número (Raúl Peñaloza), així com en diferents curts, per als quals escriu el guió, com La soledad del astro i La peluquería de Lola. També són remarcables els seus treballs com a actriu de teatre: A-dicció (Andreu Carandell), Ària (Javier Villena) o Laberint (Marcelo Bellagamba), entre d’altres. Treballa en diferents projectes del Festival GREC durant les edicions del 2013 al 2016. És finalista del XVII Premi Born de Teatre 2017 amb l’obra Dona, que posteriorment és adaptada al cinema. Guanya el Premi Octubre de Teatre Pere Capellades el 2018 i l’SGAE selecciona la seva obra Aquí per a la publicació i difusió com a «Autor Express 2018». Com a membre del Col·lectiu Nins el 2019 guanya el Premi Adrià Gual de l’Institut del Teatre per la proposta d’escenificació d’El poder. Dos milions de nanòmetres és el títol de la peça amb la qual l’autora participa al cicle «Teatro en 3 minutos: a 2 metros» l’any 2020.


Significació

Com va destacar Carme Planells en el lliurament del Premi Octubre de Teatre 2018 –que Queralt Riera va guanyar ex aequo amb Neus Nadal, amb la peça L’amor (no és per a mi, va dir Medea)–, és important que hi hagi dones que escriguin sobre dones. Es pot dir que aquesta és una de les constants en la dramatúrgia de Queralt Riera; així, les dones són també les protagonistes de Dona. La veritat s’embolica com un plat d’espaguetis o Aquí, en què tres veus diferents atorguen vida a les emocions polièdriques d’una sola dona que ateny estatus col·lectiu com a representant del seu gènere pel que fa a la manera d’afrontar la vida i la mort, la veritat i la mentida. També aquesta dualitat, veritat i mentida, s’erigeix en un dels temes clau en les peces de Riera; prenem com a exemple Todos, on l’honestedat és el motor que permet a l’ésser humà gaudir de la felicitat, en tant que la irreversibilitat de la mort actua com a revulsiu que ens indueix a replantejar-nos l’existència. La tragèdia, exposada sense grandiloqüències i entesa com a part de la vida, o la comèdia, assentada en la mateixa quotidianitat, així com la disfuncionalitat de la família, són els principals eixos vertebradors de la seva producció.


Estrenes

Obres basades en els treballs de fi de curs de l’alumnat de la dramaturga, escrites i dirigides per ella mateixa

Perdre’s i trobar-se. Teatre del Raval (2010)

Da cappo. Teatre del Raval (2010)

Tempus fugit. Teatre del Raval (2010)

Les fonts de Roma. Teatreneu (2011)

Sant Joan 82. Teatreneu (2011)

El paradís. Teatre Poliorama (2012)

El segrest. Teatre Poliorama (2012)

Místic cabaret. Teatre Poliorama (2012)

A la fi el fi. Teatre Poliorama (2012)

Amor al arte. Teatre Alexandra (2013)

Amb pilota o sense. Teatre Alexandra (2013)

Volare. Teatre Alexandra (2013)

Roba estesa. Teatreneu (2015)

Obres professionals

No love no sex. Teatros Luchana de Madrid (2017)

Aquí. Teatro Fernán Gómez (2019)

Aquí. Sala Atrium de Barcelona (2018)

Todos. Teatro Lara de Madrid (2018). Autora i directora: Queralt Riera.

L’amor no és per a mi va dir Medea. Teatre Eòlia I+D  (juliol de 2019 i gener/febrer 2020)

Greta&Friday II: Amor mor. Escenari Joan Brossa. Direcció de Queralt Riera (2020)

El poder. Festival Grec (2020)

Duelo. Sala Atrium (2020)


Publicacions

Dona. La veritat s’embolica com un plat d’espaguetis. [El volum també inclou les obres Rosa mutabilis i Llops de Sadurní Vergés]. Barcelona: RE&MA 12, 2018. (Col·lecció Off Cartell; 33).

L’amor (no és per a mi, va dir Medea). València: Editorial 3i4, 2019.

Aquí. Madrid: Editorial SGAE-España, 2019.

Amor mor. [El volum també inclou l'obra Amor pur d'Albert Mestres]. Barcelona: RE&MA 12, 2020. (Col·lecció Off Cartell; 38)

De dol. Alzira: Bromera, 2020.


Bibliografia

Bordes, Jordi. «A Catalunya ens emmirallem en una pobresa congènita». El Punt Avui (2 novembre 2020) <http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1870179-a-catalunya-ens-emmirallem-en-una-pobresa-congenita.html>

Igualador, Coral. «Todos. Entrevista a Queralt Riera, autora y directora». Tarántula. Revista cultural (23 gener 2018). <https://revistatarantula.com/todos-entrevista-queralt-riera-autora-directora>

Izquierdo, Oriol. «Presentació». A: Riera, Riera. Dona. La veritat s’embolica com un plat d’espaguetis i Vergés, Sadurní. Rosa mutabilis i Llops. Barcelona: RE&MA 12, 2018. (Col·lecció Off Cartell; 33)


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x