Logo Institut del Teatre
Territori: Barcelona
Dates: 2011
Gènere/s: Teatre multidisciplinar
Redactor/a: Albert Pijuan Hereu
Descripció

Companyia independent de teatre multidisciplinar formada per Clara Peya i Ariadna Peya.


Trajectòria

La companyia formada per les germanes Ariadna Peya, coreògrafa i ballarina, i Clara Peya, compositora i pianista, es constitueix primer com a L’Era de les Impuxibles per al muntatge d’una peça breu al festival nunOff. Des del seu primer espectacle en el circuit comercial, Tot és fum, que establiran un model de creació que serà una constant de la companyia: muntatges on es barregen música, dansa, paraula i performance, amb col·laboradors procedents d’altres disciplines per participar en un procés de creació col·lectiu a partir de textos escrits ad hoc; la direcció musical, però, sempre anirà a càrrec de Clara Peya i la coreografia, d’Ariadna Peya. Alguns d’aquests col·laboradors han estat Judit Nedderman, Marc Rosich, Bel Olid, Carla Rovira, Míriam Escarriola, Mariona Castillo o Judith Pujol.

A partir de Limbo, un espectacle de teatre musical sobre el fet trans, la companyia es va rebatejar com a Les Impuxibles. Gràcies a l’èxit d’Aüc. El so de les esquerdes, que abordava de cara la violència masclista, la companyia va fer el salt del circuit de sales alternatives de Barcelona al Teatre Lliure, on van reposar l’espectacle el gener del 2019. A Fira Tàrrega 2018 van estrenar Painball, el seu primer espectacle de carrer, nascut arran del cas Valtònyc. Les Impuxibles va ser companyia resident de la Sala Beckett la temporada 2018-2019. La residència va culminar amb l’estrena Suite TOC núm. 6, muntatge que posa en escena la problemàtica de la salut mental.


Significació

Si bé en un primer moment els espectacles de Les Impuxibles transitaven els codis de la dansa-teatre, el llenguatge que ha acabat trobant la companyia, una combinació indestriable de cos, moviment, música i paraula, defuig aquesta classificació. Com passa en bona part de les companyies de la seva generació, Les Impuxibles posen al centre el procés de creació, amb la diferència que, en el seu cas, la nòmina de col·laboradors varia pràcticament a cada muntatge. En els seus darrers espectacles han treballat amb la la incorporació de l’accessibilitat (llenguatge de signes, sobretítols) a dins del mateix procés creatiu. La seva concepció de l’art com a eina de transformació fa que tractin l’espai escènic com un altaveu de denúncia de la desigualtat i on cal plantejar-hi temes de rellevància social (la violència sexual, la salut mental, el fet trans...).


Produccions

(Fins al 2020)

Cor de llauna, creació d’Ariadna Peya i Clara Peya. Espai nunArt, Barcelona. 2011.

Tot és fum. L’amor en cinc intents, de Ariadna Peya, Clara Peya i Clara Bes. Direcció de Míriam Escurriola. Nau Ivanow, Barcelona. Maig 2013.

Mrs. Death, un diàleg amb Espriu, direcció i dramatúrgia de Míriam Escurriola. Versus Teatre, Barcelona. Novembre 2014.

(A)murs. A Love story, direcció i dramatúrgia de Míriam Escurriola. Versus Teatre, Barcelona. Desembre 2014.

Llum de paraula, direcció i dramatúrgia de Marc Angelet i Marc Rosich. Palau de la Música, Barcelona. Desembre 2015.

Limbo, de Marc Rosich. Direcció de Míriam Escurriola. Teatre Gaudí, Barcelona. Febrer 2016.

Zip, creació de Laura Vila, Ariadna Peya i Clara Peya. Sala Hiroshima, Barcelona. Maig 2016.

Aüc. El so de les esquerdes, a partir de textos de Carla Rovira. Direcció i dramatúrgia de Carla Rovira, Ariadna Peya i Clara Peya. La Seca, Barcelona. Juliol 2017.

Painball, a partir de textos de Bel Olid. Direcció d’Ariadna Peya i Clara Peya. Fira Tàrrega. Setembre 2018.

Suite TOC núm. 6, a partir de textos de Maria Velasco. Direcció i dramatúrgia de Maria Velasco, Judith Pujol, Ariadna Peya i Clara Peya. Sala Beckett, Barcelona. Març 2019.

Des-espera, textos, dramatúrgia i direcció de Marc Soler, Ariadna Peya i Clara Peya. Teatre Victòria, Barcelona. Juliol 2020.


Bibliografia

Bordes, Jordi. «Híbrid revelador en la frontera de la transexualitat». El Punt-Avui (21 febrer 2016).

Moraleda, Gemma. «Aüc. El so de les esquerdes». Somnis de teatre (8 juliol 2017). <http://somnisdeteatre.com/auc-so-esquerdes> [Consulta: 17 setembre 2020]

Puig i Taulé, Oriol. «Totes estem boges». Núvol (26 març 2019). <https://www.nuvol.com/teatre-i-dansa/totes-estem-boges-59512> [Consulta: 17 setembre 2020]


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x