Logo Institut del Teatre
Denominació: U de Cuc
Dates: 1972-1989
Gènere/s: Teatre per a infants i joves
Redactor/a: Jordi Auseller i Roquet
Descripció

Grup de teatre, actualment extingit, format l’any 1972 al voltant de la figura de Francesc Alborch.


Trajectòria

Durant la dècada dels anys setanta, fou un grup fonamental del teatre per a infants i joves a Catalunya. Enquadrats dins l’òrbita dels diferents grups de teatre independent (L’Òliba, Els Joglars, Ziasos) que maldaven per acostar el teatre més innovador als espectadors més joves, U de Cuc basava la seva feina en el teatre de text i va fer un tipus de teatre modern i conceptualment arriscat. Sobretot va estrenar obres d’autors catalans; però, amb els seus muntatges, també va donar a conèixer alguns dels millors textos que es representaven llavors als escenaris de França i Alemanya. El 1973, Francesc Alborch va proposar al dramaturg Josep M. Benet i Jornet que escrivís per al grup una obra de teatre per a un públic juvenil, i aquest va escriure Supertot, un còmic musical, el títol del qual remetia a un dels herois de la mitologia del segle XX: Superman. L’obra, amb música de Pere-Josep Puértolas, va ser estrenada el novembre del 1974 al Teatre Romea de Barcelona, dintre del XVI Cicle de Teatre per a Nois i Noies de Cavall Fort, i va merèixer una elogiosa ressenya de Joan Anton Benach a El Correo Catalán. El muntatge seguia la tècnica del còmic, procurant reproduir el ritme, les situacions i les actituds de l’anomenat «novè art», i, com a elements enriquidors de l’acció, incorporava projeccions, balls i cançons. El 1975, l’obra va ser presentada a Torremolinos (Màlaga), al V Congreso de Teatro para la Infancia y la Juventud, on va produir un cert impacte. El 1976 U de Cuc va estrenar, de nou al Teatre Romea, un altre text de Benet i Jornet també per a un públic jove, El somni de Bagdad, que recreava el cine d’aventures extraordinàries americà. I l’any següent va participar, tot prenent el relleu a Els Joglars, al mític «Terra d’escudella», el primer programa infantil de televisió en català després de la dictadura, emès per TVE Catalunya, fent una sèrie de capítols sobre la història de Catalunya. L’acció corria a càrrec d’U de Cuc i La Tràgica, amb música de Jaume Arnella i la Companyia Elèctrica Dharma. La producció del grup es completa amb obres com El secret dels escarabats blancs (1984), La Cendrosa Ventafocs (1984) i Mediterrània, Mediterània (1986), totes tres amb text de Lluís Coquard; L'home i les armes (1986), basada en l’obra de G.B. Shaw; Miles gloriosus (1988), adaptació lliure de la peça homònima de Plaute per a infants a partir de vuit anys, i Teatre joc-mar-3 (1988).


Bibliografia

Auseller, Jordi. «El text del teatre infantil i juvenil a Catalunya». A: Foguet, Francesc; Santamaria,  Núria (eds.). Dramatúrgia al País de les Meravelles? I Simposi sobre el teatre infantil i juvenil. Lleida: Punctum: GELCC, 2008, p. 119-129.

Benet i Jornet, Josep M. Taller de fantasia i Supertot. Barcelona: Edicions 62, 1990. Primera edició: Els llibres de l’Escorpí, 1976. (Teatre/El Galliner; 34)

Carbó, Joaquim. El teatre de «Cavall Fort». Barcelona: Publicacions de l’Institut del Teatre: Edicions 62, 1975. (Monografies de Teatre; 1)

Jané, Jordi. Les arts escèniques a Catalunya. Barcelona: Cercle de Lectors: Galaxia Gutenberg, 2001.

Martín, Josep A. El teatre de titelles a Catalunya: aproximació i diccionari històric. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1998.


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x