Logo Institut del Teatre
Territori: Lleida
Gènere/s: Titelles
Redactor/a: Jordi Auseller
Descripció

El Centre de Titelles de Lleida neix cap a finals dels anys vuitanta del segle xx de la mà de Joan-Andreu Vallvé, reputat titellaire, director d’escena i escenògraf, i Julieta Agustí (1952-2012). El 1986 van fundar l’anomenada Granja Escola de Titelles, l’embrió del que posteriorment s'havia de convertir en el Centre de Titelles de Lleida, des de la qual organitzaven activitats formatives i lúdiques entorn de l’art de les marionetes. Ben aviat va esdevenir també un teatre estable i, paral·lelament, va començar a produir espectacles, que des de llavors no ha parat de crear —pràcticament un a l’any—, sempre dirigits per Joan-Andreu Vallvé. Avui el Centre, ubicat a l’antic convent de Santa Teresa de Lleida, és també un centre pedagògic, de documentació i de dinamització sociocultural que té per objectiu promoure i divulgar l’art dels titelles.


Trajectòria

Al llarg dels seus més de trenta anys d’existència, el Centre de Titelles de Lleida ha produït un total de vint-i-un espectacles de petit, mitjà i gran format. Els primers foren Els Bufairons (1986), La Borda d’en Bot Boterut (1987), La Bufa fa cent anys (1988) i En Bot Boterut (1989). Els seguiren La Jana i els 3 óssos (1993), En Joan Zebra (1993), En Patufet (1994) i Hamelin (1996). Un punt d’inflexió el va marcar Gulliver al país de Lil·liput (1996), premiat a l’edició de l’any 1998 de la Feria Europea de Teatro Para Niños y Jóvenes (FETEN) de Gijón, que ha viatjat per tot el món i que encara es continua representant. També cal destacar Mowgli, un infant de la jungla (1998), de gran format, atrevit, amb escenografia i titelles metàl·lics, que donava una visió nova d’El llibre de la selva de Rudyard Kipling, destacant-ne la duresa i la poesia. Amb aquest espectacle, el Centre va pujar per primer cop a l’escenari del Teatre Nacional de Catalunya. A finals de 1999 va presentar, de nou al TNC, El retaule de Nadal, concebut com un gran retaule de l’origen de les tradicions d’hivern catalanes i realitzat amb titelles de fusta. Enmig d’aquests dos muntatges va crear un espectacle d’introducció a la música amb titelles per als més petits, En Jan Titella (1998), produït pel Palau de la Música de Barcelona. Altres produccions rellevants són: Till d’Òliba Espill (1997); Els follets i el sabater (1998); Concert d’aventures (1999); Hansel i Gretel (2003), coproduït pel TNC i el Gran Teatre del Liceu; Peter Pan (2005); Els músics de Bremen (2006), en col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu; El petit elefant (2010); Kissu (2014), premi al millor espectacle familiar al Festival Internacional de Titelles d’Alacant, i, finalment, El petit piano (2017). Tots ells són títols que han recorregut el país i que ja formen part del patrimoni titellaire català. A més a més, també s’han presentat en nombrosos festivals d’àmbit nacional i internacional, així com en diferents congressos, simpòsiums i trobades de centres de titelles, fet que ha permès un intercanvi constant d’experiències entre l’entitat lleidatana i altres centres anàlegs d’arreu del món, de països com ara, entre d’altres, Rússia, Polònia, Txèquia, Itàlia, Hongria, Veneçuela, Mèxic, la Xina i el Japó.

L’any 1990, el Centre va posar en marxa la Fira de Teatre de Titelles (vint-i-nou edicions fins a 2018), a la capital lleidatana mateix, amb una periodicitat anual i sempre a principis del mes de maig, i que el 1992 va esdevenir fira internacional. Amb gairebé trenta anys d’existència, la Fira ha esdevingut una plataforma única a Catalunya en el seu gènere, convertint-se en un referent internacional de les arts escèniques i del sector dels titelles on es donen cita professionals titellaires, programadors i productors d’arreu del món i, al mateix temps, es presenten espectacles que posen en valor la pràctica d’aquesta disciplina teatral, amb la participació de nombroses companyies, tant catalanes com de l’Estat espanyol i estrangeres. Paral·lelament, entre la seva activitat habitual destaca, també, l’edició d’una col·lecció de llibres dels seus espectacles, la creació d’exposicions, l’organització de la Fira del Llibre de les Arts Escèniques, la realització de cursos de formació i el cicle Joc al Ninot, que ja compta amb vint-i-dues edicions. Actualment, els artífexs del Centre són Elisabet Vallvé i Oriol Ferré, que en van agafar el relleu i assumir la direcció després de la sobtada mort de Julieta Agustí l’any 2012. La resta de l’equip la formen Bernat Vallvé i Mireia Perna.


Significació

Amb els anys, el Centre de Titelles de Lleida s’ha convertit en un referent cultural de primera magnitud, amb una projecció fructífera sobre el conjunt del seu sector, i, alhora, en un lloc de referència obligada en el món dels titelles, no només a Catalunya i l’Estat espanyol, sinó també a Europa. El seu treball ha estat reconegut amb diverses distincions. Així, el 1991 va rebre el Premi Rialles; el 2017, el Premi Internacional Ciutat de Lleida, i el 2018 fou guardonat amb el Premi Nacional de Cultura, la màxima distinció catalana en l’àmbit cultural, que concedeix el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA).


Bibliografia
  • Martín, Josep A. El teatre de titelles a Catalunya: aproximació i diccionari històric. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1998.

Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x