Equip teatral aglutinat per Romà Martí als Lluïsos de Gràcia (Barcelona). Va elaborar un sol espectacle, La pell de brau, a partir del poema homònim de Salvador Espriu. Assessorats literàriament per Lluís Solà i Francesc Vallverdú i coordinats escènicament per Romà Martí i Joaquim Fàbregas, hi actuaven Encarna Bailón, Jordi Jané, Robert Juvé, Teresa Macià, Reyes Milà, Francesc Moreno, Elisenda Musons, Rosa Novell (va ser el primer espectacle semiprofessional d’aquesta actriu), Rosa Peñarroya, Ramon Rosas i Josep Camil Vilajoana. Interpretada en directe, la música era de Vicenç Mayol, Carles Pujals, Josep Silvente i Jordi Vilaprinyó. Escenografia, vestuari i caracterització van anar a càrrec de Romà Martí, i del disseny i la il·luminació se’n va ocupar Joaquim Fàbregas.
El Grup Línia va estrenar La pell de brau el 20 de gener de 1973. L’èxit de públic, unit a l’expectació prèvia, el tens clima polític del moment i la forta presència policial (uniformada i de paisà) dins i fora del teatre van provocar un efecte crida i l’espectacle va haver de prorrogar les funcions previstes. Un mes més tard, l’empresari i actor Pau Garsaball va muntar una «Setmana de Teatre Independent» (20 a 25-3-1973, Teatre Capsa, Barcelona) amb el Grup Línia (La pell de brau), La Gàbia de Vic (És quan dormo que hi veig clar, sobre poemes de Josep Vicenç Foix) i el grup Palestra de Sabadell (La cuina, d’Arnold Wesker).
Després del Teatre Capsa, el Grup Línia va actuar amb La pell de brau en diverses localitats catalanes i es va dissoldre després d’haver-ne fet una trentena de funcions.
Malgrat la molt curta trajectòria, el Grup Línia és una mostra fidedigna del tarannà i les circumstàncies del teatre independent català d’inicis dels anys setanta del segle xx: equips joves, creació col·lectiva, pas de l’amateurisme al teatre independent i vocació de fer un teatre útil i arrelat a la societat. L’opció per aquest text concret d’Espriu reflecteix també l’esperit d’un país que encara creia en la possibilitat d’una Sepharad de pobles agermanats.
Pel que fa a la resposta de la crítica en relació amb d’altres espectacles coincidents en el mateix moment a la cartellera barcelonina, la revista Destino (12 a 18-2-1973) qualificava Mary d’ous d’Els Joglars amb tres estrelles; La pell de brau del grup Línia, amb dues, i la Yerma de la Cia. Núria Espert, amb una. De La pell de brau, la crítica va opinar:
«Un espectáculo muy medido, de una enorme dignidad y de una densidad dramática incuestionable. Logra desliteraturizar el texto de Espriu creando una auténtica poesía plástica» (Joan Anton Benach, El Correo Catalán, 31-1-1973).
«Un respecte carismàtic envers la paraula del poeta. [...] El muntatge incorpora noves tècniques d’expressió, noves recerques de tipus estètic, no supèrflues, sinó il·lustratives» (Xavier Fàbregas, Serra d’Or, febrer 1973).
«El texto se dio en un quince por ciento. [...] Más interesante me pareció la teatralización, la traducción plástica, gestual, del texto, aunque este interés es más a nivel de lo que buscaban que de lo que ofrecían» (Joan de Sagarra, Tele/Exprés, 21-3-1973).
20 gener 1973. La pell de brau. Salvador Espriu. Direcció col·lectiva, coordinada per Romà Martí i Joaquim Fàbregas. Lluïsos de Gràcia, Barcelona.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar