Logo Institut del Teatre
Redactor/a: Jordi Jané i Romeu
Continguts

Creat el 2005 en el marc dels Premis Nacionals de Cultura, el Premi Nacional de Circ ha estat una eina molt eficaç per a la projecció i la dignificació social, professional i artística de l’activitat circense catalana.


Trajectòria

Els Premis Nacionals van ser instituïts per la Generalitat republicana el 1932, es van paralitzar el 1938 a causa de la Guerra Civil i es van reprendre el 1982 amb el restabliment de la Generalitat. El Decret 72/1995 de 7 de març va agrupar sota la denominació Premis Nacionals de Cultura tots els guardons que fins aquell moment s’atorgaven a activitats culturals, artístiques i científiques.

La creació del Premi Nacional de Circ és un dels primers resultats de les negociacions iniciades a finals del 2004 entre la llavors recentment creada Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) i el departament de Cultura de la Generalitat. El redactat del 1r Pla Integral de Circ (març del 2008) considera aquest premi com un instrument essencial per al desenvolupament de l’art escènica circense.

Entre 1995 i 2008, els Premis Nacionals els atorga el Departament de Cultura de la Generalitat, i a partir del 2009 passen a ser responsabilitat del Consell Nacional de Cultura i de les Arts (CoNCA).

En el marc d’una operació que defineix com a «retallada fina», l'abril del 2013 el conseller de Cultura Ferran Mascarell reestructura els Premis Nacionals tot abolint el sistema de categories –que «estaven creixent il·limitadament»– i reduint el nombre de guardons, que dels 16 existents passa a 6 (Decret 148/2013 de 2 d’abril).

En conseqüència, a partir del 2013 el Premis Nacionals de Cultura ja no responen a categories codificades i indexades prèviament a les bases. Les candidatures als premis les proposen els membres del CoNCA, però, a diferència de les etapes anteriors, també s’hi poden postular associacions i entitats artístiques i culturals. Els premis «transcendeixen els àmbits artístics i volen mostrar distintes realitats expressives, territorials i lingüístiques». Els guardons es lliuren a «persones, entitats o institucions de qualsevol àmbit territorial que siguin mereixedores d'un reconeixement institucional per la seva contribució singular a la cultura catalana i al seu enaltiment».

També canvien l’estructura i el funcionament del jurat, que fins a l’edició 2012 estava format per experts en cada una de les categories. Cada membre del jurat podia presentar candidats per a totes les categories (no només per a la seva especialitat), i els premis es decidien per votació conjunta del jurat.

A partir del 2013, el jurat està format pels membres del Plenari del CoNCA, que «valoren l'excel·lència, la innovació, la trajectòria i la projecció de les candidatures, així com la seva contribució durant l'any anterior al de la concessió» (com a exemple, en l’edició 2017 es van premiar «trajectòries consolidades, talents en alça i l'impuls per a la creació de nous públics»).

En algun moment d’aquest procés de canvi, al web del CoNCA es podia llegir la nota següent (ja eliminada):

«Pel que fa al circ, amb l’objectiu d’oferir visibilitat i reconeixement al treball dels artistes i companyies, el Pla Integral de Circ contempla que, en aquest cas de reforma de la llei que regula els Premis, es garanteixi la presència d’un especialista de circ en el procés de selecció de les activitats candidates al guardó  i que hi hagi una consideració especial a les activitats de circ en el marc general de la cultura catalana»,

però és constatable que la presència d’un especialista en circ no s’ha fet efectiva en totes les edicions.


Relació cronològica

Cronologia dels Premis Nacionals de Circ:

2005 Circ Cric (Jaume Mateu «Tortell Poltrona» i Montserrat Trías «Titat Craconi». «Aquesta primera edició es proposa com un homenatge a tota la gent del circ, i es concreta en el Circ Cric per la continuada feina que ha fet al llarg de tots aquests anys» (de l’acta del Jurat). 

2006 Ateneu Popular 9 Barris, per l’espectacle Rodó (10è Circ d’Hivern).

2007 Jordi Aspa i Bet Miralta, per la direcció de la Fira Trapezi des de 1997.

2008 Paulina Andreu Busto «Paulina Schumann», per la trajectòria circense.

2009 Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC), per la feina de cohesió del sector i l’activisme en política cultural.

2010 Baro d’Evel Cirk, per l’espectacle Le sort du dedans.

2011 Trio de pallassos Los Excéntricos, per la trajectòria.

2012 Fira de Circ al Carrer de la Bisbal d’Empordà, per l’optimització de recursos, la qualitat artística, la popularitat i l’impacte territorial.

2013 No s’atorga Premi Nacional de Circ.

2014 Pepa Plana, per la singularitat com a pallassa, la projecció internacional i l’aportació a la pallassitat femenina.

2015 No s’atorga Premi Nacional de Circ.

2016 Los Galindos, pels 25 anys de recerca, creativitat i llenguatge propi en circ de sala i carrer.

2017 No s’atorga Premi Nacional de Circ.


Bibliografia

Jané, Jordi. «Deu anys de circ a Catalunya». A: L’escena catalana: Balanç d’una dècada (2000–2010). Núm. 38. Barcelona: Institut del Teatre, 2011, p. 169. (Estudis Escènics)

Jané, Jordi. 152 Volts de pista. 2 volums. Tarragona: Arola Editors, 2013. (Col·lecció Eines de Circ)


Enllaços

Consell de la Cultura i de les Arts: <http://conca.gencat.cat/ca/inici/>

Bases dels Premis Nacionals de Cultura 2018:
<http://conca.gencat.cat/web/.content/arxius/ambits_actuacio/premis/Resolucio-publicacio-Premis-2018.pdf>

Associació de Professionals de Circ de Catalunya: <http://www.apcc.cat/>


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x