Logo Institut del Teatre
Tipologia: Revista de circ
Periodicitat: Mensual (amb alguna excepció)
Dates: 1-11-1956 – 1-12-1962
Territori: Edició: Barcelona. Distribució: Estat espanyol i alguns països europeus.
Redactor/a: Jordi Jané i Romeu
Descripció

 

 


Persones vinculades
  • Jordi Elias: fundador, editor, redactor i director (a efectes legals el director era Sebastià Gasch perquè Elias no tenia carnet de periodista).
  • Entre els col·laboradors: especialistes com Antonio Alberich, Jaime de Armiñán, Otto Christl, Fritz Dillenberg, Alfredo Marquerie, Henk van der Meyden, André Pottier, Giuseppe Rivarola, Jesús Silva (Padre Silva), Joan Tomàs, Josep Vinyes i Emilio Zapatero, entre d’altres.
  • Entre els corresponsals: Francisco Carabantes (Sevilla), María Jesús Casas (Bilbao), Antonio Corazón (Jaén), Josep Elias Farré (Igualada), José L. Machimbarrena (Sant Sebastià), Alberto de Maqua (Madrid), Santiago Paz (París), José Luis Sánchez Llaca (Santander), Lluís Soler (Mataró), Eduardo Titus (Valparaíso, Xile), Shigi Yajima (Japó). La majoria dels dibuixos eren de Frisco Soler, també autor de la capçalera, renovada cada any.

Continguts

En una dècada marcada pels canvis de preferències del públic, Circo reivindicava el circ com a espectacle per a adults i el potenciava socialment com una activitat cultural homologable al teatre, el ballet o l’òpera. Per això, a més dels temes circenses (actualitat, cròniques, entrevistes, reflexió teòrica, biografies, divulgació lèxica, anecdotari, etc.), també s’hi parlava d’altres arts: ressenyes d’exposicions, notícies, crítiques i cròniques de llibres, música, teatre, il·lusionisme, ballet, titelles, cinema i varietats. A la secció «Cuentos para mayores» hi van publicar narrativa curta, entre d’altres, María del Carmen Sarrión, la trapezista Pinito del Oro, Manuel de Pedrolo i el mateix Jordi Elias.

Aquesta filosofia transversal de la cultura es reflectia també en la publicitat: marques dels sectors terciari, industrial i farmacèutic, empreses i locals d’espectacles i novetats editorials.


Trajectòria

Impresa a una sola tinta i en format 27,5 x 37,5 cm, tirava 5.000 exemplars. Els dos primers números van ser de setze pàgines, i a partir del tercer es va estabilitzar en vint, amb comptades excepcions. Costava 5 pessetes, i a partir del número 52 (1-2-1962) va passar a valdre 10 pessetes. Els números d’agost i octubre d’aquell any van ser dobles i van costar 15 pessetes. Es trobava als quioscos i també es venia a l’entrada dels circs en ruta per Catalunya. Els subscriptors estatals i internacionals la rebien a domicili per correu postal.

La llengua de la revista era, obligatòriament, la castellana, com també hi havien de figurar en espanyol els noms de fonts dels col·laboradors.

La solvència intel·lectual de Circo va elevar la consideració artística i social del circ, i, com a efecte col·lateral, va ser una escola pràctica de cronistes circenses.

Els cinquanta-vuit números publicats són, avui, una gran font d’informació de la vitalitat del circ d’aquells anys. D’altra banda, seccions com «La grada opina» o «Palestra de opiniones» resulten de gran interès sociològic en tant que testimonien aspectes com la moral, la família, la religió o l’atmosfera política d’aquells anys autocràtics.

Després de sis anys d’esforços, la dedicació que exigia una revista mensual d’aquelles característiques, l’escàs rendiment econòmic i una creixent vocació literària van decantar Jordi Elias cap a l’escriptura de llibres i van significar la fi de Circo. L’últim número apareixia l’1 de desembre de 1962. Actualment, els cinquanta-vuit números que conformen la col·lecció completa en paper es poden consultar a la Biblioteca de Circ de Nou Barris (Barcelona), i també digitalment.


Bibliografia
  • Bech, Ramon. La història del circ a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona; Viena Edicions, 2015.
  • Elias i Campins, Jordi. La capsa de les sorpreses. Barcelona: autoedició de l’inèdit de 1968 a càrrec dels seus fills Imma, Maria Rosa i Joaquim (Elias i Guilera), 2015.
  • Jané, Jordi. Les arts escèniques a Catalunya. Barcelona: Cercle de Lectors/Galàxia Gutenberg, 2001.
  • — «Les arts del circ». A: Barral i Altet, Xavier (direcció científica): Art, geografia i societat (volum 2, p. 304-336). Barcelona: Edicions L’Isard, 2002 (Col·lecció Art de Catalunya).
  • — 152 Volts de pista. 2 volums. Col·lecció Eines de Circ. Tarragona: Arola Editors, 2013 (Col·lecció Eines de Circ).

 


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x