Logo Institut del Teatre

Sebastià Llull Melis, «El Samsó mallorquí»

Comparteix
Data de naixement: 14-9-1930
Lloc de naixement: Manacor
Data de defunció: 22-10-2007
Lloc de defunció: Manacor
Redactor/a: Jordi Jané i Romeu
Descripció

Sebastià Llull Melis, «El Samsó mallorquí». També conegut com «El Samsó de Sant Llorenç» i «El Samsó del segle XX».


Identificacio/ns

Artista forçut


Biografia

Dotat d’una força física extraordinària, però de tarannà molt pacífic, d’adolescent treballa de ferrer, pagès i picapedrer a Sant Llorenç des Cardassar. Encara adolescent, la misèria de la postguerra l’aboca a fer de pagès a Perpinyà, però la Guàrdia Civil l’acaba detenint i enviant-lo a la presó Model, on s’està una temporada. En sortir-ne, fa de manobre per a l’Ajuntament de Barcelona, freqüenta un gimnàs, va i ve de Mallorca i alterna feines a Sant Llorenç (pagès) i Barcelona (marmitó). Als divuit anys ja és campió balear de lluita grecoromana. Quan als vint-i-dos torna de fer el servei militar a Tetuan, deixa la lluita i munta un espectacle aixecant pesos, doblegant barres de ferro i estirant un camió a força dental. El març de 1956 debuta al camp de futbol de Sant Llorenç davant de sis mil persones. El mateix any fa una gira per Mallorca i el 26 de setembre es presenta amb gran èxit al Gran Price de Barcelona. Gira per l’Estat espanyol, Portugal, França, Itàlia i el Perú, i del 1957 i al 1958 és la gran atracció del Circo Arriola. Però el 1962, a punt de firmar una gira pel Japó, una pleura seca l’obliga a plegar en el punt àlgid de la seva carrera. Llull afronta la nova etapa obrint i regentant el Bar Sansón (Manacor, 1964-1974). Després, ell i la seva esposa Antònia Vives es dediquen a vendre olives pels mercats. En aquestes anys, Llull desplega enginy i intel·ligència guanyant pràcticament tots els tornejos illencs de dames i escacs.


Significació

La trajectòria de Sebastià Llull entronca amb la tradició dels hèrcules de fira i de circ, però els seus espectacles tenien un estil propi i s’allunyaven molt de la rudesa habitual en els forçuts. El Samsó mallorquí era del parer que la força no està renyida amb la sensibilitat, i la seva gran aportació estètica és el contrast entre la portentosa capacitat física i la bonhomia i naturalitat de la seva presència escènica.


Estrenes

No ens consta que «El Sansón del siglo XX» posés títol als seus espectacles. Alguns dels números o accions que presentava foren:

  • alçament de pesos i de persones del públic
  • doblegament de barnilles i barres de ferro sobre el canell, la cuixa o el cap
  • fabricació d’una molla enrotllant-se una barnilla de 18 mm al braç
  • fent el pont, sostenir tres homes damunt la panxa
  • estirar amb els cabells o a força dental un camió carregat de persones
  • aguantar cops de mall damunt d’una enclusa col·locada sobre el ventre
  • i el més perillós, “la soga de la muerte”: un o dos espectadors tibaven de cada cap d’una corda enrotllada al coll de Llull; ell se n’escapava sense usar les mans, només inflant i desinflant el coll.

Bibliografia

Creus, Jordi. «El Samsó de Mallorca». Diari AVUI (16 agost 2008), p. 59.

Ferrer, Tomeu. El Samsó mallorquí (Sebastià Llull Melis). Pròleg d’Antoni Tugores. Palma de Mallorca: Edicions Documenta Balear, 2002.

Janer Manila, Gabriel. Ha nevat sobre Yesterday. Barcelona: Proa, 2016, p. 193-194.

Nadal, Antoni. Teatre, circ, titelles. Quinze estudis d’història de les arts escèniques. Palma de Mallorca: Edicions Documenta Balear, 2017.


Fonts iconogràfiques

Enllaços

Sebastià Llull, el Samsó mallorquí (documental, MN Studios / IB3 TV, 45’ 43”, direcció i realització: Lluís Prieto / Toti García. Emissió: 22 febrer 2017. Penjat el 28 febrer 2017): https://www.youtube.com/watch?v=d4aT2LlXIx0

Demostración de fuerza (NO-Do núm. 692B (1’18”): http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-692/1486148/

El Sansón mallorquín (14’02”). Penjat per Fotos Antiguas de Mallorca (10 abril 2014): https://www.youtube.com/watch?v=RwiGD3XL84s


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x