Logo Institut del Teatre

Circ Sèmola (1978-1986); Sèmola Teatre (1986/1988–2006)

Comparteix
Denominació: Circ Sèmola (1978–1986); Sèmola Teatre (1986/1988–2006)
Territori: Vic (Osona)
Dates: 1978-2006
Gènere/s: Teatre poèticvisual multidisciplinari
Redactor/a: Jordi Jané i Romeu
Trajectòria

Companyia fundada per Joan Grau i Roca (Vic, Osona, 30-11-1958–Barcelona, 9-8-2005), Fina Solà i Font (Vic, 13-2-1958) i Carles Pujols i Gómez (Vic, 5-7-1954, que deixarà la companyia el 2000). Com els grups immediatament antecessors en el gènere (La Tràgica, Germans Poltrona, Circ Cric), Sèmola és de formació circense autodidacta. En una primera etapa (Circ Sèmola, 1978-1986) fa cercaviles, animació de carrer i creacions tendencialment circenses en carpa i a l’aire lliure.

El llarg procés de creació de l’espectacle In concert (1986-1988) comporta la transició cap al tipus de propostes que acabaran caracteritzant la companyia vigatana, que des d’aleshores s’anomenarà Sèmola Teatre.

El 1988, Sèmola Teatre presenta In concert a la 8a Fira de Tàrrega i, el 1989, un In concert ja molt rodat (Alemanya, Itàlia, França i Holanda) n’inaugura la 9a edició. El crític Gonzalo Pérez de Olaguer escriu: «un bellíssim i emocionant muntatge que combina teatre, circ i música clàssica, i que suposa la irrupció al teatre català d’una de les millors companyies de la dècada dels noranta».

Sèmola pateix un seguit de desgràcies encadenades: un vendaval els malmet la cúpula geodèsica on assagen (1996), mor el pare de Joan Grau (fet que l’afecta profundament i en part inspirarà Esperanto), un segon temporal de vent els destrueix completament la cúpula geodèsica i molt de material escènic (Gurb, 7 novembre 2002) i un incendi assola la casa de Joan Grau (2004). A principis d’agost del 2005, a punt d’estrenar Enlloc com a casa/No a la guerra, Grau mor en accident de moto sortint d’un assaig. Sèmola es planteja plegar immediatament, però de nou les mostres de solidaritat del sector escènic català –ja evidenciades arran del vendaval del 2002– els animen a estrenar Enlloc com a casa en memòria i homenatge a Joan Grau (Heerlen, Holanda, 2 de setembre). Després, l’espectacle va a la Fira Tàrrega (10 de setembre), el Festival Internacional de Mim de Sueca (17 de setembre), el Mercat de les Flors (13-16 de novembre) i la companyia es dissol definitivament.


Significació

Sèmola Teatre ha estat una de les companyies catalanes amb més projecció internacional i, alhora, un paradigma quant a creació artesanal, propostes de risc, llenguatge propi i no adscripció a modes ni tendències («les nostres obres neixen per necessitat, tots els nostres espectacles tenen un rerefons autobiogràfic», declarava Joan Grau). Aquesta veracitat és una de les claus de l’impacte de Sèmola en espectadors dels cinc continents. Els seus espectacles burxaven en la intimitat i les emocions del públic des de –en paraules de Mercè Saumell– «l’impacte sensorial d’unes imatges que fereixen l’espectador abans que el raonament no les compartimenti i les classifiqui». 

Si In concert hibridava poèticament teatre, circ i música clàssica i Híbrid explorava la dificultat de comunicació interpersonal, Esperanto va ser «una reflexió poèticovisual sobre la mort, un ritual de fallida» en part motivat per la mort del pare de Joan Grau (o, com diu Ramon Simó, «Esperanto parlava el llenguatge de la mort per entendre el valor i la bellesa de l’instant»).

Cent vint-i-cinc va ser una metàfora sobre la decadència de les relacions humanes, construïda a partir de la tristor de les cases il·luminades amb corrent de 125 volts. L’últim muntatge de Sèmola Teatre (Enlloc com a casa/No a la guerra) neix d’imaginar escenes i situacions que podrien viure els futurs habitants d’un edifici encara en construcció. Segons Joan Grau, Enlloc com a casa/No a la guerra volia ser «un viatge per les entranyes de la soledat» i plantejar «a quantes coses, a més del no a la guerra, cal dir no».


Produccions

Direcció artística de Joan Grau/col·lectiva

Primera etapa (Circ Sèmola)

  1. Hop.
  2. Hop (versió revisitada).
  3. Gournac (espectacle en carpa).
  4. Trànsit.
  5. Expansió 2 (espectacle en carpa). Logroño.


Segona etapa (Sèmola Teatre)

Setembre 1988. In concert. 8a Fira de Tàrrega. Aire lliure.
Setembre 1989. In concert (segona versió, espectacle inaugural). 9a Fira de Tàrrega. Aire lliure.
15 maig 1992. Híbrid. Mercat de les Flors, Barcelona.
11 setembre 1997. Esperanto. 17a Fira de Tàrrega. Codirecció amb Ramon Simó.
18 juliol 2000. ¿Bailamos? Mercat de les Flors, Festival Grec, Barcelona. (Se n’havia presentat una primera versió a Salt/Temporada Alta 1999 amb el títol Pas a nivell).
15 febrer 2003. Cent vint-i-cinc. Teatre de Salt.
9 maig 2004. Somnis en unes nits d'estiu (cercavila de nit). Port del Fòrum, Barcelona.
2 setembre 2005. Enlloc com a casa/No a la guerra (Home sweet home/No a la guerra). Heerlen  (Holanda).

Premis

Per In concert

Premi del Jurat de Premsa al Festival International des Arts du Mime et du Geste Mimos, Périgueux (França, 1990).

Premi al Millor Espectacle al Festival Internacional de Teatre de Moers (Alemanya, 1991).


Per Híbrid

Primer premi a la qualitat artística i a la innovació (Festival de Teatre Internacional de Holzminden, Alemanya, 1992).

Premis: de la crítica, Mira Trailovic i Nagrada Politike al Belgrade International Theatre Festival (BITEF, Belgrad, Sèrbia, 1994).

Per Esperanto: Premi a Kntak 99 Teatr im. Wilama Horzycy (Torun, Polònia, 1999).

Per Enlloc com a casa: Premi Caixa Catalunya a la Millor estrena de carrer (26 Fira Tàrrega, 2006).


Bibliografia

Monedero, Marta. «Crit d’alerta de Sèmola Teatre». Avui (Barcelona), (27 novembre 2002), p. 45.

Ordóñez, Marcos. «Mrs. Death». Avui (Barcelona), (19 octubre 1998), p. 36.

Pérez de Olaguer, Gonzalo. Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega (1981-2005). Barcelona: RBA La Magrana, 2005, p. 70, 74, 113, 145, 155, 169, 171, 175.

Redacció. «Un vendaval destruye la carpa de Sèmola Teatre en Gurb». La Vanguardia (Barcelona), (9 novembre 2002), p. 42.

Sotorra, Andreu. «Amb l’aigua a collibè. Sèmola Teatre i Esperanto, una reflexió sobre la mort, al TNC». Avui. Suplement DDD... (Barcelona), (9 octubre 1998), p. 4-5.


Enllaços

Entrevista de Marc Guiochet a Joan Grau i Ismela López de los Mozos Hernández en ocasió dels últims assajos d’Enlloc com a casa, amb inserts d’assajos amb públic a Parapluie, Centre International de Création Artistique (Naucelles, Alvèrnia, França). Production Eclat/Adicom/2005: <https://vimeo.com/154159628> (46’).

 


Fonts iconogràfiques

Cartell de Circ Sèmola: veure document adjunt (“Imatges”)

Portada del programa de mà de l’espectacle Gournac: veure document adjunt (“portada-programa-de-ma-de-gournac”)

Pàgina interior dreta del programa de mà de l’espectacle Gournac: veure document adjunt (“gournac-interior-dreta”)


Continguts relacionats


Generar PDF

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x