Logo Institut del Teatre

Roseland Musical – Marta Almirall

Comparteix
Denominació: Roseland Musical
Territori: Barcelona
Dates: 1984
Gènere/s: Dansa contemporània, espectacles infantils i familiars, producció de grans esdeveniments
Redactor/a: Clàudia Brufau Bonet
Trajectòria

La coreògrafa Marta Almirall va debutar amb la companyia Roseland Musical el 1984 quan va presentar l’espectacle Ballàvem i Ballem. Almirall es va formar en diferents estils de dansa, des de la dansa clàssica i moderna al jazz, el claqué, balls de saló o la comèdia musical. Estudià a l’Estudi Anna Maleras i amb Joan Magrinyà, i a París es va formar al Centre Internacional de la Dansa i a Nova York va ampliar els seus estudis amb més mestres i escoles com Las Luborich i Alvin Ailey.

Roseland Musical és una companyia de dansa-teatre amb l’objectiu d’adreçar-se al públic infantil i familiar. Des de l’inici compta amb un grup de professors i Elisabet Ferrer, que també és coreògrafa i assistent de direcció; també hi col·laboren professionals de diferents disciplines artístiques. Entre d’altres destaquen el músic José Manuel Pagán, l’escriptor David Cirici i el pintor Perico Pastor. Com a premissa general les obres es creen a partir d’una partitura, guió i escenografia originals. El primer espectacle que creen Ballàvem i ballem fa un repàs a la història de la dansa i amb el segon espectacle Blau Marí (1987), la companyia es va començar a donar a conèixer a un públic més ampli. Fins ara, Roseland Musical ha anat creant espectacle regularment. A partir de finals dels anys noranta comença a escriure els guions dels espectacles Manel Veiga.

Al llarg de la seva trajectòria també han comptat amb la col·laboració de les dissenyadores de vestuari d’Inés Batlló, Montse Ginesta i Rosa Ros; i dels realitzadors Luis Traveria, Rosa Soler i Manuel Peña, o bé l’artista audiovisual Franc Aleu.

Més enllà dels espectacles teatrals, Roseland Musical també ha fet incursions al cinema i ha combinat la producció i creació teatral amb la de grans esdeveniments. El 1997 el món de Roseland va formar part de la pel·lícula Tic tac de Rosa Vergés. I entre altres grans esdeveniments, Roseland ha participat en el centenari del F.C. Barcelona, la cerimònia dels Jocs Olímpics de Barcelona, o bé la direcció de l’espectacle Els músics de Bremen al Gran Teatre del Liceu que es va estrenar el 2006. També ha participat en les Cavalcades del Reis de Barcelona (del 2006 al 2008) o l’espectacle d’inauguració de l’Expo-Zaragoza 2008.

Marta Almirall va ser la directora artística de la companyia fins al 2008, any que va ser nomenada directora de les Festes de la Mercè, càrrec que encara encara ocupa dins de l’Institut de Cultura de Barcelona.


Significació

Roseland Musical és una de les companyies de dansa pioneres en el gènere infantil a Catalunya i també de l’Estat espanyol. Des de l’inici Almirall va posar el moviment al servei de les idees narratives, visuals i sonores. Com descriu Carmen del Val en una crítica sobre Canal Roseland (2004) és «una factoria d’il·lusions» que s’ha caracteritzat per crear espectacles cohesionats a nivell dramatúrgic i musical, i coreografiats a partir de diferents estils de dansa. Els guions, primer escrits principalment per David Cirici i més endavant per Manel Veiga, s’han endinsat en diferents mons reals o imaginaris per educar i fer somniar els nens. A partir d’històries o personatges coneguts com Pinocchio o El viatge al centre de la terra, les temàtiques de les aventures han estat ben diverses, gairebé sempre explicades a través de diferents registres en cada muntatge. A nivell visual, la companyia sempre ha comptat amb col·laboradors que han aportat una gran força visual amb propostes innovadores a les històries contades, com la creació audiovisual de Franc Aleu per als espectacles Pinocchio i Viatge al centre de la terra. En aquests dos muntatges la dansa i la música compartien escena amb l’escenografia virtual, projeccions creades en efectes 3D. La crítica ha valorat molt positivament les composicions de José Manuel Pagán i l’agilitat i la frescor de les coreografies de Marta Almirall. Bàsicament la formació ha mantingut una gran qualitat efectiva en la majoria de produccions i esdeveniments en els quals no ha rebaixat el nivell interpretatiu per mostrar, meravellar i entretenir.

Des dels seus inicis fins al 2018 la companyia ha produït 11 espectacles, alguns dels quals han estat representats per diferents escenaris de Catalunya, Espanya, França, Itàlia, Noruega, Hong-Kong, Singapur, Colòmbia, Canadà o els Estats Units. A nivell internacional els espectacles que han tingut més repercussió han estat Viatge al centre de la Terra i Pinocchio. Roseland Musical va encetar el camí de la formació de públic que s’inicia des de la infància. Han seguit aquesta línia de treball Nats Nus, Margarit/Mudances o Búbulus menuts, entre d’altres.

El 2007, Marta Almirall va rebre el Premi Nacional de cultura, concedit per la Generalitat de Catalunya, en la categoria de dansa, per la seva tasca al capdavant de Roseland Musical.


Produccions

9 gener 2016. Viatge al centre de la Terra (s. XXI). Coreografia: Anna Planas. Direcció: Manuel Veiga i Franc Aleu. saT! Sant Andreu Teatre, Barcelona.

2 febrer 2013. Pinocchio. Coreografia: Anna Planas. saT! Sant Andreu Teatre. (Barcelona).

17 febrer 2008. Les tres bessones i Leonardo da Vinci. La Sala Miguel Hernández. (Sabadell). Moviment Rialles de Catalunya.

8 setembre 2007. Catalonia Stars. Coreografia: Anna Almirall, Franciso Lloberas i Marta Almirall. Música: Solorzano, Pep Oró i Xavier Contratempo. Escenografia: Montserrat Ginesta. FiraTàrrega 2007.

29 octubre 2004. Canal Roseland. Festival Temporada Alta de Girona.

14 desembre 2001. El país sense nom. Coreografia: Anna Planas, Marta Almirall. Música: José Manuel Pagán. Escenogradia: Rosa Ros. Teatre Fortuny, Reus.

11 desembre 1999. Les mil i una nits. Coreografia: Marta Almirall. Música: José Manuel Pagán. Autor: Manuel Veiga. Escenografia i vestuari: Montserrat Ginesta. Centre Cívic Zona Nord, Barcelona.

18 novembre 1997. La casa per la finestra. Coreografia: Marta Almirall, Àngels Aymar i Lluís méndez Autor: David Cirici. Compositor: José Manuel Pagán. Escenografia i vestuari: Rosa Ros. Teatre Zona Nord, Barcelona. L’Espai de música i dansa de la Generalitat de Catalunya.

10 gener 1993. Cara, calla! Direcció: Marta Almirall. Coreografia: Elisabet Ferrar i Marta Almirall. Autor: David Cirici. Vestuari: Perico Pastor. Jove Teatre Regina, Barcelona.

10 març 1990. Flit Flit. Jove Teatre Regina, Barcelona.

15 març 1987. Blau marí. Direcció Marta Almirall. Coreografia: Elisabet Ferrer i Marta Almirall. Autor: David Cirici. Compositor: José Manuel Pagán. Escenografia i vestuari: Inés Batlló. Teatre La Faràndula, Sabadell.

18 febrer 1984. Ballaven i ballen. Figueres.


Bibliografia

Àvila, Raimon; Otzet, Montse G.; Colomé, Delfí. Dansa: noves tendències de la coreografia catalana. Barcelona: Diputació de Barcelona, Àmbit de Serveis editorials, 1994.

Vendrell, Ester. La Dansa a Catalunya 1975 -2000: polítiques i identitat. 4 volums. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2007. (Tesi doctoral dirigida per Maria Josep Ragué i Arias)


Enllaços

Fonts iconogràfiques

Continguts relacionats


Generar PDF

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x