Logo Institut del Teatre
Denominació: Iliacan
Territori: Barcelona
Gènere/s: Dansa contemporània
Redactor/a: Clàudia Brufau Bonet
Trajectòria

Formació dirigida per Álvaro de la Peña i també fundada per Nausica Guitart i Pere Jané. Docent i coreògraf, De la Peña (Sant Sebastià, 1955) es graduà en dansa clàssica i contemporània a l’Institut del Teatre. Completà la seva formació a París, Colònia, Wuppertal i Ginebra. Com a ballarí va treballar i formar part de companyies diverses, des del ballet del Gran Teatre del Liceu fins a grups i companyies sorgides durant els anys de la transició democràtica, com el Ballet Contemporani de Barcelona i Heura. També va ser cofundador de Lanònima Imperial i Dart. De fet, amb Dart guanyà el primer premi Ricard Moragas el 1990 per la peça Loa-Loa. Iliacan neix a Barcelona el 1994 quan estrena Jo no sabria tornar a l’Espai de Dansa de la Generalitat. Al llarg de la segona meitat dels anys noranta, Iliacan va estrenar quatre espectacles en la seva trajectòria, alguns dels quals es van reposar diverses vegades. Ballarins de diferents generacions, com Nausica Guitart, Pere Jané, Lucía Lacabana, Maria Roca, Eva Coll, Viviane Calvitti, Imma Vicente o Anna Rubirola, van interpretar i cocoreografiar les peces produïdes per Iliacan. La formació va presentar els seus treballs a l’Espai, el SaT!, el Mercat de les Flors o Fira Tàrrega, entre altres. L’última producció de la companyia es va estrenar el 2008.


Significació

Amb aquesta companyia, De la Peña pretenia ser un referent en la creació contemporània, amb una forta voluntat de renovació marcada pel llenguatge físic, el vocabulari de moviment i una composició molt dinàmica. Iliacan va fusionar el plaer pel moviment, el compromís social i l'oscil·lació entre poesia i teatralitat. Álvaro de la Peña es va proposar crear coreografies i propostes escèniques molt diferents les unes de les altres. De fet, una de les obres més ben valorades per la crítica és Perro verde o laberinto del alma (1997), l’eix temàtic de la qual és l’amor i l’energia en les diferents fases que sorgeixen en les relacions entre les persones. Entre l’escenografia que evocava un vaixell i les llunes en diferents fases i la música original escrita per Eduard Altaba, l’espectacle transmetia, segons Marjolin Van der Meer, «una danza pura y simple, efímera, sin mayores explicaciones» (La Vanguardia, 17-1-1994). De la Peña, però, va intentar incloure discursos més complexos en algunes de les seves peces, com a Triana Bohèmia (1998), que va suposar un punt d’inflexió, però que, segons la crítica, no va aconseguir el que pretenia. De la Peña va comptar amb col·laboradors musicals com Eduard Altaba, Ramon Calduch o Carles Belda.


Produccions
  • 26 març 2008. Mejorando lo presente. Direcció: Álvaro de la Peña. Interpretació i coreografia: Anna Rubirola, Nel·lo Nebot, Olatz de Andrés, Natalia Jiménez i Ángel Zotes. Escenografia: Becho Knubovetz. Il·luminació: Israel Quintero. Dansat! Festival de Dansa Contemporània, del saT! de Sant Andreu, Barcelona.
  • 5 desembre 2005. Escribo en el viento. Direcció: Álvaro de la Peña. Coreografia i interpretació: Nel·lo Nebot, Anna Rubirola, Eva Coll. Compositors: Carles Belda i Pablo Vélez. Teatre La Lira, Tremp.
  • 18 novembre 2005. Engrunes. Direcció i escenografia: Álvaro de la Peña. Música: Xavier Garriga. Vestuari: Ariane Isabell Unifred i Nausica Guitart. Suports audiovisuals: Mariana Jerulasky; Jordi Teixidor. Producció: Paulina Artero.
    saT! Sant Andreu Teatre, Barcelona.
  • Abril 2004. Donde Habito. Intèrprets musicals: Ana Salazar, Oli Silva, Larraitz Lizarazu. Mercat de les flors (Barcelona).
  • 18 abril 2002. Elvira Dorado (que mai va conèixer l’amor). Direcció i escenografia: Álvaro de la Peña. Sala Ovidi Montllor, Mercat de les Flors.
  • 10 setembre 2000. Don Juan. Álvaro de la Peña. Intèrprets: Imma Vicente, José Pascual, Pere Jané, Pau Gómez, Sònia González, Eva Coll. Música: Lisboa Zentral Café. Escenografia: Gabi Pare i María de la Cámara. Il·luminació: Eduard Inglés. Vestuari: Nausica Guitart. Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega.
  • 12 juny 1998. Triana Bohèmia. Coreògraf: Álvaro de la Peña. Direcció i dramatúrgia: Manel Dueso. Escenografia: María de la Cámara. Il·luminació: Eduard Inglés. Teatre Prado, Sitges Teatre Internacional, Sitges.
  • 25 abril 1997. Perro verde. Interpretació: Víctor Zambrano, Pere Jané, Imma Vicente, Nausica Guitart, Viviane Calvitti, Eva Coll. Música: Ramon Calduch, Pablo Vélez, Eduard Altaba. Escenografia: Álvaro de la Peña. Il·luminació: Eduard Inglés. Vestuari: Ulla Korsala i Antoni Iglesias. Centre Cultural Joan Maragall, Sitges.
  • 23 novembre 1995. Oannes, o encara que em tremoli el pols. Coreografia: Álvaro de la Peña. Compositor: Eduard Altaba, Ramon Calduch i altres. Il·luminació: Nani Valls. L'Espai de Dansa i Música de la Generalitat de Catalunya, Barcelona.
  • 17 gener 1994. Jo no sabria tornar. Coreografia: Álvaro de la Peña. Intèrprets: Nausica Guitart, Viviane Calvitti i Pere Jané. L'Espai de Dansa i Música de la Generalitat de Catalunya, Barcelona.

Bibliografia
  • Àvila, Raimon; Otzet, Montse G.; Colomé, Delfí. Dansa: noves tendències de la coreografia catalana. Barcelona: Diputació de Barcelona, Àmbit de Serveis Editorials, 1994.
  • Vendrell, Ester. La dansa a Catalunya 1975-2000: polítiques i identitat. Tesi doctoral dirigida per Maria Josep Ragué i Arias. 4 vol. Universitat de Barcelona, 2007.

Enllaços

Fonts iconogràfiques

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x