Coreògrafa, intèrpret
Isabel Ribas va ser una ballarina i coreògrafa catalana. Als tretze anys es traslladà a Barcelona per formar-se professionalment amb Joan Magriñà i Jordi Ventura. Ingressà a l'Institut del Teatre, on s'especialitzà en dansa contemporània. Ribas va ampliar els coneixements de dansa clàssica, moderna i jazz en cursos d'estiu, com en un stage a l'escola de Rosella Hightower o els cursos que organitzava Anna Maleras. Va fer els primers passos sobre els escenaris de la mà de Ramon Solé el 1975 amb el Ballet Contemporani de Barcelona. Ballà al Ballet del Gran Teatre del Liceu les temporades de 1976-1977 i 1977-1978 i també participà en les funcions del Ballet Teatre de Barcelona, que dirigia Klara Kmito.
El 1978, amb unes companyes de l'Institut del Teatre, fundà Heura Dansa Contemporània, col·lectiu amb el qual creà peces com Laberint (1979) i Com et dius nena?, i hi participà com a intèrpret en peces concebudes per altres ballarines. Audicionà per al Wuppertal Tanz Theatre, dirigit per Pina Bausch, on fou admesa, i s'instal·là a la ciutat Alemanya a finals del 1979. Amb aquesta companyia actuà en diverses gires. Quan se li va diagnosticar un càncer limfàtic el 1983 tornà a Catalunya. Morí als vint-i-quatre anys, abans que la seva última coreografia, Le ciel est noir, s'estrenés al Teatre Condal, interpretada pel grup Heura el gener del 1984.
Membre fundadora d'Heura, grup que consolida la recerca en la pràctica coreogràfica a Catalunya durant la Transició democràtica, Ribas també va ser ballarina del Wuppertal Tanz Theatre. Malgrat la seva curta vida, el seu talent com a coreògrafa i ballarina va arribar a transcendir internacionalment. A més a més, treballà al Wuppertal durant un període en què Pina Bausch va establir l'estètica, la temàtica i el procés de creació de la seva dansa-teatre (1977-85). Ribas va participar en la creació de Keuschheitslegende (1979), 1980-a piece by Pina Bausch (1980) i Bandoenon (1980). Ella i Nazareth Panadero són les dues primeres ballarines espanyoles d'aquesta companyia emblemàtica.
Com a membre d'Heura, el 1979 va rebre el tercer premi i el premi del públic al Concurs de Bagnolet (França) amb Laberint, creat amb Elisa Huerta i Alicia Pérez-Cabrero, i també va ser guardonada al Concurs de Nyon (Suïssa) per Com et dius nena?. La influència del procés creatiu i l'estètica de la dansa-teatre de Pina Bausch va quedar ben palesa en la seva última peça, Isovalta, que Ribas acabà rebatejant per Le ciel est noir. Arthur Rosenfeld, el seu company i ballarí del Wuppertal, va acabar la peça i Montse Colomé els va assistir a tots dos en la coreografia. Aquesta peça, que també es presentà a Alemanya, va ser l'última producció del grup Heura.
28 febrer 1979. Com et dius nena?, d'Isabel Ribas. Caixes de Gilberto Ruiz-Lang. Laberint, d'Elisa Huertas, Alicia Pérez Cabrero i Isabel Ribas. (Idea original: Ruiz-Lang.) L'amant del sol a l'obra de Maria Rosas i Absència d'Avelina Argüelles. Heura Dansa Contemporània. II Mostra de Dansa Independent, Institut del Teatre.
4 desembre 1979. Keuschheitslegende. Pina Bausch. Òpera de Wuppertal, Alemanya.
18 maig 1980. 1980 – Una peça de Pina Bausch. Òpera de Wuppertal, Alemanya.
21 desembre 1980. Bandoneon. Pina Bausch. Òpera de Wuppertal, Alemanya.
31 gener 1984. Le ciel est noir. Isabel Ribas. Heura Dansa Contemporània. Teatre Condal.
Àvila, Ramon; Colomé, Delfí; Otzet, Montse. Dansa: noves tendències de la coreografia catalana. Barcelona: Serveis Editorials de la Diputació de Barcelona, 1994.
Aymamí Reñé, Eva. «The Construct of The Democratic Woman: Argüelles’ New Subjectivities». A: Choreographing the silence. Women Dancing Democracy in Post-Franco Spain. School of Arts Faculty and Human Sciences, University of Surrey, 2015, p. 135-163.
Pérez-Cabrero, Alicia. Biografia d'Isabel Ribas. «Heura Dansa Contemporània». Obra inèdita. Treball final del Grau Superior de Pedagogia de la Dansa. Institut del Teatre, 2014-2015. Tutora: Susana Pérez Testor.
Vendrell, Ester. «1975-2000. Construcció d’una realitat coreogràfica». Assaig de Teatre: Revista de l’associació d’investigació i experimentación teatral (Barcelona: Universitat de Barcelona), núm. 66- 67 (2008), p. 95–117. [Consulta: 2 gener 2017]
1980 de Pina Bausch (1980). A la fotografia: Monika Sagon, Heide Tegeder, Meryl Tankard, Arthur Rosenfeld, Mari DiLena, Hans Dieter Knebel, Isabel Ribas Serra, Anne Marie Benati Lutz Forster, Anne Martin. Fotografia: Gert Weigelt:
Le ciel est noir:
<http://colleccions.cdmae.cat/catalog/bdam:264140?locale=es#>
<http://colleccions.cdmae.cat/catalog/bdam:264140?locale=es#>
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar