Logo Institut del Teatre
Data de naixement: 1881
Lloc de naixement: Lloseta, Mallorca, Illes Balears
Data de defunció: 1947
Lloc de defunció: Sóller, Mallorca, Illes Balears
Redactor/a: Francesc Perelló
Identificacio/ns

Dramaturg


Biografia

Professionalment fou cap de Moviment dels Ferrocarrils de Mallorca. Inicià la seva faceta com a escriptor el 1928, quan amb quaranta-set anys publicà el volum Records de nostra terra. Aquest llibre, l'únic narratiu que va escriure, estava format per quatre relats breus, dos dels quals («En Tomeu de sa Drassana» i «Es metge nou») posteriorment es convertiren, mantenint el mateix títol, en dues de les seves obres teatrals més representades i que més fama li proporcionaren. També és autor de la narració Es senyor de Son Amunt, de la qual sembla que en féu també una versió teatral que avui dia no hi ha constància que s'estrenàs.

 

Com a dramaturg s'estrenà amb la companyia Catina-Estelrich, que li estrenà el 8 de gener del 1930 al Teatre Principal de Palma la comèdia en tres actes Es metge nou. Aquesta estrena constituí tot un esdeveniment, no només per l'èxit de crítica i de públic —el teatre era ple de gom a gom—, sinó també pel fet que es reprengués després de molts d'anys en aquest escenari l'escenificació d'una obra en català i, a més, d'autor mallorquí. La posada en escena d'aquesta estrena fou considerada com la primera estrena important del que llavors es va anomenar «teatre regional». Ambientada a la ruralia mallorquina, Es metge nou se centra en els costums i en la manera de ser de la gent dels pobles.

 

Aquest estrepitós i inesperat èxit —amb contínues representacions durant el 1930 a diferents pobles de Mallorca i a les barriades de Palma—, tingué continuïtat el 16 de març del 1931, quan la mateixa companyia li estrenà també al Teatre Principal de Palma l'astracanada en tres actes En Tomeu de sa Drassana, que fa un retrat del caràcter de la gent que habita el barri popular de Palma. En paraules de Mateu Cladera Palmer, recollides a l'edició del 24 de març de 1931 del periòdic La Almudaina, Puigserver «ha trazado con mano maestra las picardías y martingalas de la gente de barrio, tabernarios por hábito, políticos por recurso y astucia, vagos por esencia». Novament obtingué una molt bona resposta de públic i de crítica.

 

La tercera obra que va escriure fou L'amo en Sion, estrenada per la Catina-Estelrich el 16 de novembre del 1932 al Saló Mallorca de Palma. Aquesta comèdia en tres actes té com a protagonistes un cacic de poble estúpid, autoritari i ignorant, i un jove advocat i batle. Aquest darrer, sobretot amb la seva cultura, no tan sols aconsegueix fer-se seus els pagesos honrats que el cacic té embolicats, sinó que també aconsegueix l'amor de la seva filla.

 

A aquesta obra seguí l'astracanada en dos actes Una i oli, estrenada el 18 d'abril del 1934 novament per la Catina-Estelrich al Saló Mallorca. Segons la premsa de l'època, es tractava d'un peça intranscendent que no tenia altra pretensió que fer riure. La darrera estrena va ésser la comèdia en tres actes titulada El pobre milionari. Estrenada el 18 de desembre del 1935 també per la Catina-Estelrich al Saló Mallorca, està protagonitzada per un infeliç mallorquí desnaturalitzat i egoista que ha fet riquesa a França i que retorna al seu poble. Parlant d'aquesta estrena, els crítics de l'època intuïren un canvi respecte a les anteriors obres, ja que aquesta obra passava de la caricatura a la tensió dramàtica del final. La Almudaina apuntava que amb El pobre milionari Puigserver «triunfó en lo cómico y en lo serio, como sainetero y como comediógrafo».


Significació

Considerat un dels representants que continuà la línia del teatre costumista iniciat per Bartomeu Ferrà o Pere d'Alcàntara Penya, introduí dins les seves obres la pagesia com a tema, amb la problemàtica del caciquisme, la misèria, la fam i la ignorància social. Servint-se d'un llenguatge popular, conformà un model de comèdia mallorquina amb una tècnica senzilla però molt eficaç que li permeté obtenir el favor del públic d'aquella època, que volia veure aquest tipus d'obres. La majoria de les seves peces foren representades amb èxit durant molts d'anys per tot un seguit d'agrupacions teatrals de Mallorca.


Publicacions

Es metge nou. Palma: Tipografia d'Amengual i Muntaner, 1928. Reed. Palma: Editorial Moll, 1951. (Les Illes d'Or; 44)

En Tomeu de sa Drassana. Palma: Estampa de Josep Tous, 1931.

L'amo en Sion. Sóller: Estampa de Salvador Calatayud, 1934. 


Bibliografia

Alomar Vanrell, Maria Magdalena. «Puigserver Llabrés, Miquel». A: Mas, Joan (dir.). Diccionari del teatre a les Illes Balears. Vol. II. Palma-Barcelona: Lleonard Muntaner Editor: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006, p. 115.

Janer Manila, Gabriel. Implicació social i humana del teatre. Biografia apassionada de Cristina Valls. Palma: Editorial Moll, 1997.


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x