Logo Institut del Teatre

Tapices de Goya o Policromía del Siglo XVIII

Comparteix
Autor/s: Joan Magrinyà
Local estrena: Teatre Calderón
Data estrena: 28 gener 1951
Redactor/a: Ester Vendrell
Descripció

Ballet d'estil bolero creat per Joan Magrinyà per als Ballets de Barcelona l'any 1951. Amb aquest doble títol es coneix una de les coreografies més destacades de Joan Magrinyà dins el període franquista. Fou creada el 1951 per a la nova companyia Ballets de Barcelona, companyia privada dirigida per Joan Magrinyà que tingué vida artística del 1951 al 1953. Fou estrenada al Teatre Calderón de Barcelona i va exhibir-se al Teatre Romea, al Teatro Español de Madrid i al Théâtre des Champs Elysées de París la primavera del 1952, entre els escenaris més destacats.

L'activitat dels Ballets de Barcelona correspon al període de màxima expansió de la ideologia franquista, de repressió cultural catalana, de censura i de ruptura amb els corrents internacionals de l'avantguarda. El context coreogràfic espanyol estava dominat pel desplegament del programa de «los Coros y las Danzas» de la secció femenina, estès per tot el territori de l'Estat com a projecte artístic. La creació coreogràfica de Joan Magrinyà indubtablement es veié influïda per aquest context ideològic i cultural, malgrat que ell, abans de la Guerra Civil, ja s'havia interessat i format en la dansa bolera amb el mestre Coronas i els germans Pericet, i en flamenc amb el mestre Estampio.

El títol, Tapices de Goya, correspon a una peça estructurada en vuit quadres diferents, inspirats òbviament en la iconografia del pintor de la cort de Carles III, Francisco de Goya, feta per la Real Fàbrica de Tapices de Santa Bárbara, en què la temàtica bàsica és la recreació d'assumptes camperols i de diversió popular de l'Espanya del segle XVIII. Magrinyà va prendre com a referència els tapissos per estructurar una coreografia il·lustrativa i colorista, un entreteniment coreogràfic. Componen la peça els quadres La vendimiaEl Baile de San Antonio de la FloridaEl PeleleLa AceroleraLos MajosLa maja y los embozados i Fantasia en la pradera de San Isidro. Per a les dites coreografies Magrinyà va fer servir temes musicals d'Isaac Albéniz, Enric Granados i Joan Alfonso. L'escenificació i vestuari van anar a càrrec d'Hugo de Manoel, un col·laborador assidu en la seva creació. L'estil i l'empremta de la coreografia són d'escola bolera, i es pot entendre aquesta coreografia com un homenatge a aquest estil de dansa, la dansa clàssica d'estil espanyol que cristal·litzà a l'Espanya de finals del segle XVIII i que es consolidà també internacionalment amb l'expansió del romanticisme.

L'antecedent d'aquesta coreografia el podríem situar el 1928 en l'homenatge al centenari de la mort de Goya que es va organitzar a París i que es va presentar al Liceu de Barcelona, en què participaren creadors de prestigi com Ignacio Zuloaga en la part plàstica i Teresina Boronat en la dansa. Fou a partir d'aquell moment que Magrinyà decidí formar-se en aquest estil de dansa, i amb el temps n'esdevingué el gran mestre i pedagog a Catalunya durant la segona meitat del segle XX.


Significació

Tapices de Goya és una de les creacions més destacades de Joan Magrinyà en aquest estil bolero, i es mantingué en el seu repertori més enllà del període dels Ballets de Barcelona. A la gala de la seva retirada del Liceu com a ballarí, el mateix Magrinyà la va interpretar.


Bibliografia

Garcia Soler, Xavier. Joan Magrinyà, dansa viva. Barcelona: Pòrtic, 1983.

Hemeroteca de La Vanguardia.


Enllaços

Programes i dibuix de l'obra a Escena Digital del MAE. [Consulta: 4 maig 2020]

Joan Magrinyà al MAE. [Consulta: 4 maig 2020]

Fotografies de l'obra. [Consulta: 4 maig 2020]


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x