Logo Institut del Teatre

Alcoi, L'Alcoià, 1-1-1927 

Dramaturg

Redactor/a: Josep Lluís Sirera

Biografia

Dramaturg, gestor teatral i periodista, la trajectòria teatral de Gil Albors s’inicia els anys cinquanta en els ambients del teatre de cambra. Aviat comença a ser conegut per un seguit d’obres que es poden inscriure en un existencialisme tamisat. Entre la seua extensa producció destaquen obres com El tótem en la arena (1960), de què existeix versió en català; La barca de Caronte (1962), Barracó 62 (1963), Medea (1965), ¡Grita, Galileo! (1965), El camaleón (1965), El cubil (1968), etc. Paral·lelament, conrea també un teatre de caire històric: Al-Azrach (1959), Borja, duque de Gandía (1971), Virgen de locos (1973), El petròlio (1976), també en doble versió, etc. Dels anys setanta ençà, a més, Gil Albors escriu nombroses obres per a cafè teatre, gènere en què és un especialista (La Fornarina, 1972, Plaza de Cánova, 1986).

Si bé les seues obres més característiques reflecteixen problemes referits a la condició de l’ésser humà (la culpa, la mort, les febleses i les claudicacions), Gil Albors també s’ha interessat en les seues obres per temes com la base irracional de les creences religioses (No matéis al inocente, 1971) i la institució eclesial (El ocaso de los brujos, 2004) i ha escrit obres polítiques en clau històrica (El camaleón).

Com a gestor públic, entre el 1973 i el 1976 va dirigir el Teatro Nacional de la Princesa i, entre el 1996 i el 1999, va exercir com a director dels Teatres de la Generalitat Valenciana.


Significació

La producció de Joan Alfons Gil Albors ocupa un lloc essencial en el teatre valencià del darrer mig segle. Autor bilingüe, les seues peces en català representen una renovació de l’escriptura dramàtica valenciana. Barracó 62 es considera, de fet, l’obra valenciana més important escrita després de la postguerra i fins als anys setanta. El petròlio, al seu torn, és una proposta molt interessant de teatre històric.


Estrenes

12 novembre 1960, El tótem en la arena. TEU de Medicina. Saló d’Actes de l’Ateneu Mercantil, València.
16 agost 1965. Medea. Francisco Chuliá. Teatre Romà, Sagunt (El Camp de Morvedre).
14 octubre 1969. Barracó 62. Josep Francesc Tamarit. Saló d’Actes de l’Ateneu Mercantil, València.
22 març 1995. El petrólio. Vicent Genovés. Sala Moratín de Teatres de la Generalitat, València.


Publicacions

Obra completa en castellano. València: Institució Alfons el Magnànim, 2007.
Obra completa en valencià. València: Institució Alfons el Magnànim, 2007.


Bibliografia
  • Carbó, Ferran. El teatre valencià entre 1963 i 1970. València: Universitat de València, 2000.
  • Palomero, Josep. D’Eduard Escalante a Rodolf Sirera. València: Tabarca, 1995.
  • Palomero, Josep (ed.). Barracó 62. Alzira: Bromera, 1996.
  • Simbor, Vicent; Carbó, Ferran. Literatura actual al País Valencià (1973-1992). València/Barcelona: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana; Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1993.

Fonts iconogràfiques

Portades escanejades. O es pot demanar una foto seua (jo podria ajudar)


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x