Logo Institut del Teatre
Autor/s: Carrion, Ambrosi
Altres autor/s: Batlle, Carles [pròleg]
Editorial/s: Institut del Teatre (Diputació de Barcelona)
Col·lecció: Biblioteca Teatral ; 66
Lloc: Barcelona
Any: 1989
Suport: Paper
Enquadernació: Rústica
Pàgines: 222
Alçada i amplada: 18 x 12 cm.
Idioma/es: Català
Dipòsit legal: B-06899-1989
ISBN: 84-7494-044-4
Tipologia: Llibre
Descripció

Ambrosi Carrion neix a Barcelona el 14 de juliol de 1888. En la seva joventut se sent compromés amb un tipus de literatura, la modernista, que globalment ja va de baixa. Per aquest motiu, la seva trajectòria neix marcada per les tensions que genera la nova dinàmica cultural Noucentista i pels fenòmens i actituds que precedeix. Això no obstant, la seva evolució ens permet de resseguir les inquietuds, els models i els referents més actuals de tota una época: les tres primeres dècades d'aquest segle. Sucumbeix, en aquest sentit, als estímuls de Maeterlinck, D'Annunzio, Ibsen i d'altres, pel que fa a autors forans, i s'admira davant de les produccions i la tasca de Gual, Iglésias o Maragall, pel que fa a models autòctons. La seva obra, quasi exclusivament dramàtica, pot dividir-se en dues grans tendències: per un costat, la voluntat de fer un drama basat en les llegendes i les cançons populars i, per l'altre, l'interès per l'actualització dels mites clàssics i la reconstrucció de la tragèdia en general. Al primer bloc pertanyen obres com, El mal traginer (1914), A posta de sol (1935), L'Hereu Riera (1940) o La Dama de Reus (1949). Del segon destaquen peces com, Tribut al mar (1911), Les Danaides (1915), Niobe (1928) o Medea (1932). Les obres de Carrion, en casos no tan clars, són relacionables amb un o altre bloc; tanmateix incideixen en diversitat de temes: el conflicte de la fe (EI fill de Crist), la preocupació per la guerra (Nit d'embruixament), el retrat de situacions reals conegudes (Els camins d'Antígona, L'àngel negre), etc.

La trajectòria d'Ambrosi Carrion va quedar totalment estroncada per la Guerra Civil. A l'exili, desconnectat del seu públic i amb un futur incert, va continuar escrivint. Les obres d'aquesta etapa rarament s'han estrenat i no han estat mai publicades. L'edició de La Dama de Reus, premi Ignasi Iglésias 1950, pretén donar a conéixer una petita part d'aquesta producció inèdita. L'obra és la recreació d'un conegut tema popular. Carrion, davant la impossibilitat d'establir una relació lògica actual entre el seu món i el dels seus hipotètics lectors, construeix —amb una punta d'ironia— una obra amb ressonàncies finiseculars on els personatges i la història, tal com la coneixem, prenen un gir insospitat.


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x