Logo Institut del Teatre

Un teatre de situacions

Autor/s: Sartre, Jean-Paul
Altres autor/s: Melendres, Jaume [traducció]
Editorial/s: Institut del Teatre (Diputació de Barcelona)
Col·lecció: Escrits teòrics ; 2
Lloc: Barcelona
Any: 1993
Suport: Paper
Enquadernació: Rústica
Pàgines: 339
Alçada i amplada: 21 x 14 cm
Idioma/es: Català
Dipòsit legal: B.-1.302-1993
ISBN: 84-7794-218-8
Tipologia: Llibre
Descripció

Un teatre de situacions aplega gairebé tots els escrits de Sartre sobre teatre. La majoria dels textos d'aquest volum són textos parlats (conferències, converses, etc.) que presenten un gran interès sobretot per l'espontaneïtat, basada en una llarga experiència escènica. L'obra és dividida en dues parts. En la primera s'inclouen textos generals sobre el teatre en versió íntegra, poc coneguts o de difícil accés; fins i tot n'hi ha d'inèdits. En la segona, es pretén il·luminar, a través d'una selecció d'escrits diversos i entrevistes, l'obra dramàtica de Sartre.
Pel fet que Sartre s'ha plantejat d'una manera molt rigurosa la qüestiò del teatre polític, cal destecar especialment la importància dels documents reunits en el present volum, perquè desborden l'inetrès purament històric i se situen en el terreny de l'actualitat. Aquests textos apareixen per primera vegada en català, amb traducció de Jaume Melendres.

Jean- Paul Sartre (1905-1980) és un dels grans escriptors del segle actual i les obres teatrals ocupen una part molt important de la seva producció. La vocació escènica de Sartre arrenca de la infantesa i és indissociable de la vocació literària. Les primeres obres les va escriure a La Rochelle en el període 1917-1920, quan encara era estudiant de batxillerat. Durant els anys trenta i després sota l'ocupació alemanya va elaborar les seves idees sobre les tècniques teatrals gràcies a la intensa relació amb Charles Dullin. El Sartre dramaturg és l'hereu de l'aventura teatral francesa entre les dues guerres.
Més pragmàtic que teòric, Sartre considerava el teatre, per damunt de tot, com una forma de comunicació amb el públic. Cap al final dels anys seixanta es va arribar a dir que el teatre de Sartre era més apte per a ésser llegit que representat, i això és degut en part al fet que les seves obres teatrals són complexes, exigeixen una lectura atenta i són concebudes més aviat com a projecte filosòfic i polític que no pas com a experiència escènica. Però després, sobretot a partir del Maig del 68, ha calgut matisar molt aquest judici.
Entre les seves obres teatrals cal destacar: Les mosques (1943), A porta tancada (1945), La puta respectuosa (1946), Morts sense sepultura (1946), Les mans brutes (1948), El Diable i el bon Déu (1951), Kean (1954), Nekrassov (1956), Els segrestats d'Altona (1960) i Les troianes (1965).


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat