Logo Institut del Teatre

La famosa comèdia de La gala està en son punt

Anònim


Redactor/a: Albert Rossich

Descripció

La famosa comèdia de La gala està en son punt (1630) és una comèdia burlesca, en tres jornades o actes, d'autor anònim. Alguns trets lingüístics de l'obra, de tota manera, permeten adscriure l'autor al sud de Catalunya o a València. Don Caliu, príncep d'Estrigúlia, és foragitat del seu país a causa de l'amor que sent per dona Guillema. Ell i els seus s'embarquen en una pastera, però naufraguen: el príncep i el seu criat Girapeix són els únics supervivents. L'arribada al país de don Arench els permet descobrir una conjura contra aquest darrer, el qual salven de morir en un atemptat. Totes les bregues són fruit de rivalitats amoroses, que es compliquen quan don Caliu s'enamora de la princesa Candela, filla de don Arench. Girapeix, al seu torn, s'enamora de Paella, criada de dona Candela. Guillema, però, disfressada d'home, arriba al país disposada a recuperar l'amor del seu galant. A la fi, el rei don Arench oficialitzarà les parelles segons les preferències últimes. I, un cop s'ha vist que dona Guillema no és un home, la casarà també amb l'antic galant de la seva dama. L'anàlisi interna de l'obra permet detectar que en el text hi ha algunes interpolacions.


Significació

La gala està en son punt és una paròdia de la comèdia palatina que juga amb la inversió de tots els ingredients que la caracteritzaven. Per exemple, pel que fa al vestuari (que és justament el que motiva el títol de l'obra), veiem que els actors porten quatre parracs quan figura que van mudats, i vesteixen elegantment quan representa que van mal vestits. L'obra no respecta el decòrum obligat entre els personatges, que són nobles, ni la galanteria de les relacions amoroses. La justícia poètica —un final feliç i equitatiu gràcies a la intervenció de l'autoritat— és ridiculitzada, la retòrica és impugnada, la mitologia és burlada. La inversió del tema de la dama disfressada d'home, finalment, ateny un dels moments culminants quan el personatge femení, contra allò que prescrivia la convenció dramàtica, és reconegut..., però a causa dels pèls del bigoti, i és que la bellesa d'aquesta dama no era precisament canònica. La gala està en son punt és la primera comèdia burlesca barroca de l'àmbit hispànic.


Bibliografia
  • — «El teatre barroc (segle xvii)». A: Rossich, Albert (coord.); Serrà Campins, Antoni; Valsalobre, Pep; Prats Vidal, David. El teatre català dels orígens al segle xviii. Kassel: Edition Reichenberger, 2001, p. 57-79.
  • Massip Bonet, Francesc. Història del teatre catalàVol. I, Tarragona: Arola Editors, 2007, 278-280.
  • Morell i Montadi, Carme. La famosa comèdia de La gala està en son punt. Edició i estudi. Barcelona: Curial Edicions Catalanes / Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1986.
  • Rossich, Albert. «Carme Morell, “La famosa comèdia de la gala està en son punt”» [ressenya de Morell, 1986]. Llengua & Literatura, 2 (1987), p. 583-586.
  • Serrà Campins, Antoni. «A propòsit de La gala està en son punt, una paròdia dramàtica del 1630» [ressenya de Morell, 1986]. Els Marges, 37 (1987), p. 97-102.

Compartir

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat