Logo Institut del Teatre

Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC)

2004
Barcelona

Redactor/a: Jordi Jané

Activitat

Entitat dedicada a aglutinar i vertebrar la professió circense catalana i a fomentar, divulgar i normalitzar totes les modalitats i expressions de les arts del circ.


Evolució

Per raons de caire històric i social, els circaires catalans no s'agrupen fins al 1991 (Associació de Circ de Catalunya, ACC). Integrada per professionals i aficionats, l'ACC funciona de manera assembleària fins que es dissol lentament entre 1998 i 2000. De les múltiples activitats desenvolupades, en destaquen l'organització de dues cites anuals (Trobada Estatal de Malabaristes i Festa del Circ) i l'edició de Repista de Circ, alhora òrgan de comunicació interna i publicació divulgadora. L'any 2000, l'ACC rep una menció especial dels premis Ciutat de Barcelona per les activitats de formació i promoció del circ.

Després de molts anys d'infructuosos contactes amb la Generalitat, els objectius fundacionals de l'ACC es concreten el 1998 en el «Document inicial de treball per a la normalització del circ a Catalunya», que es lliura al Departament de Cultura i a totes les forces polítiques amb representació parlamentària. El document exposa el recorregut històric del circ a Catalunya, indexa les infraestructures, companyies i problemàtiques del moment i proposa les línies mestres a consensuar amb el govern per normalitzar el circ. El Departament de Cultura recull el document, però encarrega un estudi sectorial a una empresa externa i no en presenta els resultats fins cinc anys més tard (el febrer del 2003, quan ja fa tres anys que l'ACC ha deixat d'existir a efectes pràctics). Malgrat tot, gairebé deu anys més tard el document del 1998 servirà de base per elaborar el Pla Integral de Circ.

El desembre del 2004 es funda l'Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) amb seu, com la seva antecessora ACC, a l'Ateneu Popular Nou Barris. Formada exclusivament per professionals dels diferents rams del circ (artistes, tècnics, directors, empresaris, escenògrafs, docents, teòrics, gestors, programadors i periodistes), pren el relleu de l'ACC i comença a treballar amb la Generalitat, diputacions i ajuntaments. Les experiències anteriors, un recent canvi de govern a la Generalitat i la Proposició no de llei de reconeixement del circ signada per totes les forces polítiques del Parlament (BOPC 12/07/2005) canvien radicalment el tarannà de les administracions respecte aquesta art escènica.

Els primers senyals del canvi no es fan esperar: el 2005 el Departament de Cultura instaura el Premi Nacional de Circ i comencen els treballs de redacció del Pla Integral de Circ. El 2006, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull l'exposició «L'art del risc. Circ contemporani català» i el seminari internacional «El circ i la poètica del risc», dues produccions del Krtu del Departament de Cultura de la Generalitat. També el 2006, el CCCB acull la taula rodona «La presència del circ a les programacions culturals», promoguda per l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya. Abans de l'existència de l'APCC eren impensables accions institucionals d'aquest tipus.

L'octubre del 2006, l'APCC organitza a La Vela de Vilanova una primera trobada amb associacions i escoles de circ (en actiu o en procés de fundació) d'arreu de l'Estat espanyol. És la gènesi de la Federación Estatal de Asociaciones de Circo (Circored), constituïda formalment l'octubre del 2012 amb la presidència de l'APCC i la vicepresidència de l'APCG (Asociacion de Profesionais de Circo de Galicia).

El 2007, en col·laboració amb l'Ateneu Popular Nou Barris, l'Escola de Circ Rogelio Rivel i el Departament d'Educació de la Generalitat, l'APCC organitza les Primeres Jornades de Formació de Circ amb participació de docents, especialistes i directors d'escoles de circ europees i canadenques. Les conclusions es publiquen a la xarxa (v. Enllaços). El gener del 2008, l'APCC publica l'Estudi sobre la formació circense a Catalunya (v. Enllaços). El 2010 es realitzen unes Segones Jornades de Formació, que constaten les moltes dificultats que el sector es troba per avançar en els ensenyaments artístics, àmbit en què el Govern de Catalunya no té competències reals. Les conclusions es publiquen també a la xarxa (v. Enllaços).

La col·laboració de l'APCC amb el Departament de Cultura es concreta el 2007 en una eina fonamental: el Pla Integral de Circ. Començat a implementar en el període 2008-2011 i amb una segona fase d'implementació el 2012-2015, el Pla estableix els objectius i els mecanismes per regular i potenciar els grans àmbits que conformen l'activitat circense catalana: formació, creació, difusió, producció i projecció internacional. Una comissió mixta APCC - Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) en fa un seguiment regular i, tot i que l'eficàcia i la celeritat en la implementació del Pla no són les previstes i desitjables, es constaten avenços en tres direccions: d'ençà del 2008 hi ha més presència de circ (nacional i estranger) a les programacions municipals i als equipaments escènics institucionals, s'ha posat en marxa La Central del Circ (col·laboració APCC - Generalitat - Ajuntament de Barcelona) i la percepció social respecte a aquesta art escènica ha progressat quantitativament i qualitativament.

El 2009 l'APCC rep el Premi Nacional de Circ «per haver aconseguit que es materialitzin mesures i projectes que permeten a les arts circenses, en totes les seves modalitats, poder existir i créixer, (…) i per demostrar que els mateixos artistes poden impulsar les polítiques culturals».
Complementant la feina de l'APCC i adaptant-se a les necessitats concretes de cada població o comarca, han nascut associacions de circ com Magnet (Vilanova i la Geltrú, 2006), Tub d'assaig 7'70 (Terrassa, 2008) i La Crica (Manresa, 2010), i col·lectius com Cronopis (Mataró, 2007) i La Nave (Barcelona, 2008), que van creant xarxa per fer arribar el circ a tot el país i generar nous públics.

A la resta dels Països Catalans s'han creat associacions similars pel que fa a necessitats, serveis i objectius: Donyet Ardit Associació de Malabaristes d'Alacant (Alacant, 1998), Associació Valenciana de Circ (Alboraia, 2003), Associació Son Circ (Menorca, 2010) i Es Centre de Circ (Sineu, Mallorca, 2012).


Bibliografia
  • Jané, Jordi; Minguet, Joan Maria (editors, 2005). Catàleg de l'exposició Circ contemporani català, l'art del risc. Barcelona: Krtu/Departament de Cultura de la Generalitat/Triangle postals.
  • Jané, Jordi (2013). 152 Volts de pista (2 volums). Col·lecció Eines de Circ. Tarragona: Arola Editors.
  • Massip, Cinta (coordinadora editorial, 2007). El circ i la poètica del risc (actes del Seminari «El circ i la poètica del risc»). Barcelona: Col·lecció KRTU, Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.
  • Pérez, Xavier (2003). Una il·lusió compartida. Ateneu Popular 9 Barris. 25 anys. Lleida: Pagès Editors.

Fonts iconogràfiques

Enllaços

Compartir

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat