Logo Institut del Teatre

Maruja Blanco (Maria del Carme Blanch)

Comparteix
Identificacio/ns

Coreògraf, Intèrpret

Biografia

Alumna de Joan Magrinyà, es va iniciar com a ballarina professional al Gran Teatre del Liceu, on va esdevenir primera ballarina i parella de Joan Magrinyà. Ricard Salvat la descriu de la següent manera: "Maruja Blanco és d'una ductilitat i vibració extraordinàries; una bailarina fora de sèrie" (1). Al Liceu, com a parella de Magrinyà, va estrenar diferents ballets, i també van actuar junts al Palau de la Música Catalana (1945).
Posteriorment, durant la dècada dels cinquanta va participar majoritàriament amb ball espanyol en diferents espectacles de revista tant a Barcelona, en temporades continuades, com a Madrid, concretament al Teatro de la Zarzuela amb la Gran Compañía Internacional de Revistas (1954), i a València, al Teatre Principal de la ciutat.
Durant la dècada dels cinquanta també va formar part del Ballet de Joan Tena, fundat el 1954. En una crítica de La Vanguardia se la descriu com "un astre de primera magnitud, ballarina gràcil, elegant, precisa, altament expressiva". Amb el ballarí i coreògraf Joan Tena va tenir una relació molt estreta, tant dalt l'escenari, interpretant molts dels seus ballets, com també a fora, formant part del professorat de la seva escola en dansa espanyola.

Significació

Destacada ballarina de ballet clàssic i de dansa clàssica espanyola.

Estrenes

Ballets estrenats al Liceu amb coreografia de Joan Magrinyà:
El amor brujo (1943). Música: Manuel de Falla (Personatge: gitanilla)
El amor brujo (1948, 1951). Música: Manuel de Falla (Personatge: Candelas)
El gato con botas (1948). Música: Xavier Montsalvatge (Personatge: ocell)


Ballets coreografiats per Joan Magrinyà de les òperes:
Aïda (1944, 1949), de Giuseppe Verdi
La Dolores (1948), de Tomás Bretón
Faust (1948), de Charles Gounod
Lakmé (1949), de Leo Delibes
La Favorita (1949), de Gaetano Donizetti
Carmen (1949, 1950), de Georges Bizet
Samson et Dalila (1950), de Camille Saint-Saëns
Lola la piconera (1950), de Conrado del Campo. (Estrena absoluta)
La Gioconda (1950), d'Amilcare Ponchielli
Manon (1950), Jules Massenet
Khovantxina (1950), de Modest P. Mussorgski
El gall d'or (1951), de Nicolai Rimski-Korsakov (Estrena al Liceu)
Rienzi (1951), de Richard Wagner (Estrena al Liceu)
Orfeo ed Euridice (1951), de Christoph W. Gluck
 

Amb la Companyia Joan Tena:
El mandarín maravilloso (1955). Música: Béla Bartók
El lago de los cisnes (1955). Música: Txaikovski. Coreografia: Joop van Alen
 

Espectacles de revista:
Balada galaica (1957)
Brisas de Málaga (1957)
Ball de nois i noies (1957)

Bibliografia

Salvat, Ricard. "A manera de comiat a Joan Tena”. Assaig de teatre: revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, 60, p. 255-258.

Redactor/a

Marta Porter (2017)

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x