Actor
Data de naixement19-5-1925
Lloc de naixementBujalance (Còrdova)
Data de defunció27-10-1995
Lloc de defuncióMadrid
BiografiaD’origen andalús, de ben jove es trasllada a viure a Barcelona i entra a l’Institut del Teatre, on acaba els seus estudis el 1944. Allí coneix Marta Grau i Artur Carbonell i el 1945 s’incorpora a la seva companyia de teatre d’aficionats. Als vint-i-cinc anys entra a formar part de la companyia d'Enric Borràs. Els seus inicis estan lligats al Teatre de Cambra i a la Companyia de Teatre Ciutat Comtal. El 1957 inaugura el teatre Candilejas amb una obra de William Inge, Vuelve pequeña Sheba, i el 1962 crea companyia pròpia amb la seva dona, Dora Santacreu, amb qui té quatre fills. Durant aquests anys, dirigeix i gestiona el Teatre Guimerà, que estava en estat semiletàrgic, i el revitalitza. Hi fa nombrosos vodevils amb múltiples representacions i gran èxit de públic. Tres anys després forma companyia amb Luisa de Córdoba, i el 1968 inaugura el teatre Calderón de la Barca formant part de la companyia titular, anomenada Companyia del Teatre Nacional de Barcelona pel Ministeri d’Informació i Turisme. El 1976 s’incorpora a l’Assemblea d’Actors i Directors i, quan aquesta organització s’adhereix a l’Assemblea de Catalunya, se’n desvincula i s’uneix a l’Assemblea de Treballadors per l’Espectacle (ATDE), l’objectiu de la qual era difondre el teatre a nivell popular i autogestionar els seus membre. L’associació tenia com a centre dramàtic la Sala Diana, reconversió del cine Diana, que Lucena inaugura amb Enrique IV, de Luigi Pirandello, sota la direcció de Mario Gas. A partir del 1978, s’incorpora a l’elenc d’actors del Centro Dramático Nacional de Madrid.
SignificacióActor i director de gran versatilitat i gran empenta com a creador i empresari, treballà el drama, la comèdia i el vodevil. La seva professionalitat és fruït d'una intensa i dilatada carrera que es va anar consolidant al llarg de gairebé cinquanta anys de dedicació i de notables èxits en el teatre, el cinema i la televisió, on va protagonitzar diverses sèries i nombrosos programes de teatre enregistrat.
Treballà sota la direcció de grans creadors de l'escena, com Esteve Polls, Ramir Bascompte, José Maria Loperena, Miguel Narros, Núria Espert o José Carlos Plaza. Tingué companyia pròpia, primer amb Dora Santacreu i després amb Luisa de Córdoba, però també formà part de la companyia Ciutat Comtal, de la d’Alejandro Ulloa, de la companyia Josep Maria Folch i Torres, i de les companyies titulars del Candilejas o del Windsor. El seu nom apareix sovint lligat a les representacions clàssiques del Teatre Grec de Montjuïc.
Estrenes27 maig 1945. El gran teatro del mundo. Calderón de la Barca. Plaça del Dr. Samsó, Mataró.
2 abril 1946. Auto de los dones que envió Adán a nuestra señora con San Lázaro. Luis Vélez de Guevara. Dir.: Artur Carbonell. Teatre Barcelona.
Juny 1954. Fuenteovejuna. Lope de Vega. Plaza del Rey. Companyia Teatre de Cambra de Barcelona.
25 juny 1954. Medea. Eurípides. Dir.: Antonio de Cabo i Rafael Richart. Teatre Grec de Montjuic. Companyia Teatre de Cambra de Barcelona.
22 setembre 1955. El juez de los divorcios. Miguel de Cervantes. Dir: Dolly Latz. Plaza del Rey. Companyia Ciutat Comtal.
29 maig 1956. Los días felices. Claude A. Pouget. Dir.: Carlos Lucena. Teatro Windsor. Companyia Ciutat Comtal.
28 juny 1956. Medea. Eurípides. Dir: Dolly Latz. Teatre Grec de Montjuic. Companyia Ciutat Comtal.
14 juliol 1956. Ifigenia en Táuride. Eurípides. Dir: Dolly Latz. Teatre Grec de Montjuic. Companyia Ciutat Comtal.
21 desembre 1957. Vuelve pequeña Sheba. William Inge. Teatre Candilejas. Companyia Titular.
23 maig 1958. No hay camino. José María Muñoz Pujol. Teatre Candilejas. Companyia Titular.
29 octubre 1960. Cena de matrimonios. Alfonso Paso. Dir.: José María Loperena. Teatre Alexis.
18 desembre 1961. Cinco ante el silencio. Joaquim Buxó Montesinos i Mercedes Lloret Compte. Dir.: José María Loperena. Teatre Windsor.
24 novembre 1962. Amadeo. Ionesco. Dir.: José M. Nunes. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
19 desembre 1962. La señorita Julia. August Strindberg. Dir.: Carlos Lucena. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
1 febrer 1963. El círculo de tiza. José M. Rodríguez Méndez. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
19 febrer 1963. Hamlet, solista. Medea, la encantadora. José Bergamín. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
15 octubre 1963. El glorioso soltero. Joaquín Calvo Sotelo. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
31 octubre 1963. Mademoiselle Mama. Louis Verneuil. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
5 febrer 1964. Boeing-boeing. Marc Camoletti. Dir.: Carlos Lucena. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
29 març 1964. Divorcio a la francesa. Michel André i Roger Bernstein. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
5 maig 1964. Alma negra. G. Patroni Griffi. Dir. Carlos Lucena. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
23 juliol 1964. Los cinco minutos de Margot. Louis Verneuil. Teatre Guimerà. Companyia de Dora Santacreu i Carlos Lucena.
22 setembre 1964. Una gran investigación, de Luis Miguel Méndez. La princesa doña Lambra, de Miguel de Unamuno. Dir.: Ramiro Bascomte. Teatre Candilejas. Companyia Titular.
26 desembre 1964. Noche de Epifanía. William Shakespeare. Dir.: Esteve Polls. Palacio de las Naciones.
29 desembre 1964. Macbeth. William Shakespeare. Dir.: Esteve Polls. Palacio de las Naciones.
30 desembre 1964. No es cordero... que es cordera, libre adaptación de Noche de Reyes. William Shakespeare. Dir.: Esteve Polls. Palacio de las Naciones.
8 gener 1964. Macbeth. William Shakespeare. Dir.: Esteve Polls. Teatro Windsor. Companyia d’Alejandro Ulloa.
13 gener 1965. Los visitantes de la muerte. James Endhard. Dir.: Carlos M. Suárez Radillo. Teatre Candilejas. Companyia de Luisa de Córdoba i Carlos Lucena.
3 març 1966. Entre nosotros. Pedro Laín Entralgo. Dir.. José María Loperena. Teatre Windsor.
6 juliol 1966. Niebla en el bigote. Jorge Llopis. Dir.: Jorge Grabulosa. Teatre Barcelona.
9 novembre 1966. La corista en... Born Yesterday. Garson Kanin. Dir.: Ramiro Bascompte.Teatre Candilejas.
2 setembre 1967. Collar de cranis. El rellotger. Joan Brossa. Dir.: Carlos Lucena. Teatre Romea. Companyia del Festival Internacional de Barcelona.
22 maig 1968. La casa de las chivas. Jaime Salom. Dir.: José María Loperena. Teatre Moratín. Companyia Titular.
Octubre 1968. Pedro de Urdemalas. Miguel de Cervantes. Dir.: José María Loperena. Teatre Nacional de Barcelona Calderón de la Barca. Companyia Titular.
31 gener 1969. Los delfines. Jaime Salom. Dir.: José María Loperena. Teatre Nacional de Barcelona Calderón de la Barca. Companyia Titular.
23 desembre1969. Volpone. Ben Johnson. Dir.: José María Loperena. Teatre Nacional de Barcelona Calderón de la Barca. Companyia Titular.
13 març 1970. El décimo hombre. Paddy Chayefsky. Dir.: José María Loperena. Teatre Nacional de Barcelona Calderón de la Barca. Companyia Titular.
13 abril 1971. El soldado fanfarrón. Plaute. Dir.: Joan Maria Gual i Carlos Lucena. Poliorama. Companyia Josep Maria Folch i Torres.
2 febrer 1973. El señor Puntilla y su criado Matti. Bertolt Brecht. Dir.: Francesc Nel·lo. Teatre Don Juan. Companyia d’Alejandro Ulloa.
7 maig 1973. Fantasía de un día lluvioso de Nochebuena. El horroroso crimen de Peñaranda del Campo. Pío Baroja. Dir.: María Luisa Oliveda. Teatre don Juan.
10 juliol 1973. Numancia. Miguel de Cervantes. Dir.: Miguel Narros. Teatre Grec de Montjuic.
27 juliol 1973. Hércules y el estercolero. Friedrich Dürrenmatt. Dir.: M. Luisa Oliveda. Teatre Grec de Montjuic.
14 agost 1973. Timón de Atenas. William Shakespeare. Dir.: Ramiro Bascompte. Teatre Grec de Montjuic.
30 octubre 1973. Tiempo de espadas. Jaime Salom. Dir.: José María Loperena. Teatre Moratín.
24 gener 1974. Matrícula 7284 JM 75. Jean Jacques Bricaire i Maurice Lasaygues. Dir. José María Coll. Teatre don Juan.
12 juliol 1974. Yo me lo guiso, yo me lo como. Francisco de Quevedo. Teatre Grec de Montjuic.
23 juliol 1974. Gelmírez o la gloria de Compostela. Daniel Cortezón. Dir.: María Luisa Oliveda. Teatre Grec de Montjuic.
2 febrer 1975. El criado de dos amos. Carlo Goldoni. Dir.: Esteve Polls. Teatre Espanyol. Companyia Nacional de Barcelona Àngel Guimerà.
26 març 1978. Enrique IV. Luigi Pirandello. Dir.: Mario Gas. Saló Diana. Companyia Titular.
8 febrer 1979. El doble otoño de Mamá Bis. Casi Fedra. Ramon Gil Novales. Dir. Àngel Alonso. Sala Villarroel. Companyia del Centre de Producció Teatral.
13 maig 1980. Los hombres futuros. Yo, Bertolt Brecht. Sala Villarroel.
6 juny 1981. La velada de Benicarló. Manuel Azaña. Di.: José Luis Gómez. Poliorama. Centro Dramático Nacional.
25 febrer 1983. El rey Lear. Shakespeare. Dir.: Miguel Narros. Pavelló d'Esports de Granollers.
16 maig 1984. Luces de Bohemia. Ramón María del Valle-Inclán. Dir.: Lluís Pasqual. Teatre Tívoli.
12 agost 1985. Salomé. Oscar Wilde. Dir.: Mario Gas. Teatre Grec.
25 octubre 1991. Hamlet. William Shakespeare. Dir.: José Carlos Plaza. Teatre Tívoli. Companyia del Centro Dramático Nacional.
9 novembre 1991. Comedias bárbaras. Ramón M. Valle Inclán. Dir.: José Carlos Plaza. Teatre Tívoli. Companyia del Centro Dramático Nacional.
28 juliol 1992. Medea. Eurípides. Dir.: Núria Espert. Teatre Grec.
Cinema (selecció)
1962. Tierra de todos, d’Antonio Isasi-Isasmendi.
1973. La redada, de José Antonio de la Loma; Aborto criminal, d’Ignacio F. Iquino; Tarzán y el misterio de la selva, de Miguel Iglesias.
1974. El último viaje, de José Antonio de la Loma; Larga noche de julio, de Lluís Josep Comerón.
1975. Metralleta «Stein», de José Antonio de la Loma.
1976. Las largas vacaciones del 36, de Jaime Camino; Libertad provisional, de Roberto Bodegas.
1977. Pubertad, adolescència, la edad difícil, d’Alfonso Balcázar; Las alegres chicas de El Molino, de José Antonio de la Loma; Perros callejeros, de José Antonio de la Loma.
1978. Un hombre llamado flor de otoño, de Pedro Olea; Tatuaje, de Bigas Luna; Borrasca, de Miguel Àngel Ribas.
1979. Perros callejeros II: busca y captura, de José Antonio de la Loma; Alicia en la España de las maravillas, de Jorge Feliu; Cuarenta años sin sexo, de Juan Bosch; Companys, procés a Catalunya, de Josep Maria Forn; Los bingueros, de Mariano Ozores.
1980. La verdad sobre el caso Savolta, d’Antonio Drove; Cuentos eróticos, d’Enrique Brasó i Jaime Chávarri; La muchacha de las bragas de oro, de Vicente Aranda; La campanada, de Jaime Camino; Mater amantíssima, J. A. Salgot; Los últimos golpes de «El torete», de José Antonio de la Loma; Los locos vecinos del segundo, de Juan Bosch.
1981. Huida al sur, de Luc Béraud; La mòmia nacional, de José Ramón Larraz; La cripta, de Cayetano del Real.
1982. La rebelión de los pájaros, de Lluís Josep Comerón; Chispita y sus gorilas, de Luis María Delgado.
1983. Interior Roig, d’Eugeni Anglada; Polvos mágicos, de José Ramón Larraz.
1984. La venganza, de Stephen Frears; De mica en mica s’omple la pica, de Carlos Benpar. 1985. Denver, de Carles Balagué.
1986. Dragón Rapide, de Jaime Camino; Bandera negra, de Pedro Olea; Adiós pequeña, d’ Imanol Uribe.
1987. Bar-cel-ona, de Ferran Llagostera; Laura, del cielo llega la noche, de Gonzalo Herralde.
1988. Sinatra, de Francesc Betriu; Jarrapellejos, d'Antonio Giménez Rico.
1989. El rey del mambo, de Carles Mira; Gran sol, de Ferran Llagostera; Monte bajo, de Julián Esteban.
1992. Los mares del sur, de Manel Esteban.
1993. Laberinto griego, de Rafael Alcázar.
1995. Dile a Laura que la quiero, de José Miguel Juárez.
1996. Asunto interno, de Carles Balagué.
Redactor/aTeresa Julio
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar