Autor dramàtic i glosador
Data de naixement15-4-1885
Lloc de naixementSa Pobla (Mallorca)
Data de defunció1964
Lloc de defuncióPalma
BiografiaFou jornaler del camp a sa Pobla i després barber a Palma. Casat amb Pereta Riera i Sbert, el matrimoni va tenir dos fills, Ramon i Martí.
SignificacióL’obra de Bartomeu Crespí, com la de Jordi Martí, es Mascle Ros, i Francesc Fuster, forma part del teatre popular mallorquí que es va donar a conèixer, amb èxit de taquilla, però escàs reconeixement crític, als anys deu del segle XX. El 1917 va publicar S’arrepentida, drama en tres actes i cinc quadres en vers; el 1918, Societat de gatons, diàleg en vers; el 1919, Per què som nat?, monòleg en vers –estrenat pel mateix autor al Teatre Principal de sa Pobla–, i el 1930, Primer l’amor que l’herència, drama en tres actes i dos quadres en vers, que es va representar arreu de Mallorca i va superar les mil representacions.
EstrenesPrimer l’amor que l’herència, 7 febrer 1919 a sa Pobla.
PublicacionsEn Pau de ses sis al·lotes. Fadrins veis, feis-vos casar. Diàleg en vers. Palma: Imp. S.P. Clar, 1915.
Desditxes d’un desditxat, o sia, odissea d’un venedor ambulant. Monòleg en vers mallorquí. Palma: Impremta Gràfiques Mallorca, 1917.
S’arrepentida, Palma: Impremta de Josep Tous, 1917.
Societat de gatons. Diàleg en vers. Palma: Impremta Gràfiques Mallorca, 1918.
Per què som nat? Monòleg en vers. Palma: Impremta de Josep Tous, 1919.
Primer l’amor que l’herència, Palma: Impremta de Guasp, 1930.
Sense data:
Aplec de gatons (mal viatge qui s’engata). Monòleg còmic en vers. Palma: Tip. S.P. Clar.
Conseis d’un pare a un fii que ha caigut soldat. Diàleg en vers.
De l’amor, una besada!... I jo guard el desengan! Diàleg en vers. Palma: Impremta S.P. Clar.
El món contra s’homo. Si el jove sabia i el vei poria! Diàleg en vers.
Jo també t’estim! Diàleg en un acte i en vers. Palma: Tipografia Independència. C. 1923.
Sa criada rabiosa i es soldat casat. Diàleg en vers.
Ses dues guerreres 1a part. Diàleg en vers. Palma: Tipografia de Guasp.
Ses dues guerreres 2a part. Diàleg en vers. Palma: Tipografia de Guasp.
Una al·lota enganada per s’enamorat. Preguntes i respostes dels dos i en vers. Diàleg en vers. Palma: Tipografia de Guasp.
BibliografiaPayeras Llull, Joan. «Bartomeu Crespí Cladera “Pixedis”. Un destacat comediògraf, poeta i glosador pobler, jornaler del camp, no prou conegut a sa Pobla». A: V Jornades d’Estudis Locals de sa Pobla. Sa Pobla: Ajuntament de sa Pobla, 2018, p. 259-284.
Redactor/aAntoni Nadal
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar