Periodista i dramaturga
Data de naixement22-2-1968
Lloc de naixementTortosa
BiografiaAnna Maria Ricart Codina va ser periodista durant una vintena llarga d’anys tot i que, d’esperit inquiet, va deixar la professió per dedicar-se a l’àmbit de l’escena. Des de sempre li havia agradat escriure, de manera que contar històries per a ser representades li va semblar una altra forma d’explicar el món. Va ser així com, als 40 anys, després d’haver assistit a alguns cursos impartits a la Sala Beckett, va cursar els estudis de Direcció i Dramatúrgia a l'Institut del Teatre de Barcelona. Als 45 anys va decidir canviar de vida: va deixar la feina fixa que tenia a Catalunya Ràdio i es va dedicar a l’escriptura escènica, on va destacar des del primer moment com a adaptadora teatral.
SignificacióÉs membre cofundadora del col·lectiu multidisciplinari Cultura i Conflicte, un grup de professionals que aposten per la capacitat de la cultura com a eina de transformació social a través de les arts escèniques vinculades al periodisme, l’audiovisual i la fotografia. De l’equip de Cultura i Conflicte sorgí el projecte en què s’inscriu la dramatúrgia d’Encara hi ha algú al bosc (Teatre Nacional de Catalunya, 2021), basada en els relats de les supervivents de violacions durant la guerra de Bòsnia, obra finalista als premis MAX 2021 a la millor autoria teatral i Premi de la Crítica d’Arts Escèniques a la millor versió/adaptació del 2021. També Moriu-vos (Teatre Nacional de Catalunya, 2022) és una proposta resultant del treball de l’equip de Cultura i Conflicte. En aquest cas, es tracta d’un crit contra l’edatisme i la invisibilització de la vellesa.
Així mateix, Ricart és presidenta de l’Associació Catalana de Dramatúrgia, que va tindre la seva gènesi a partir de les necessitats i mancances professionals del col·lectiu derivades de la pandèmia del Covid-19. D’altra banda, Anna M. Ricart reivindica la vàlua dels podcasts de ficció i, en aquest sentit, és destacable el seu treball com a guionista en el podcast L’última bruixa (3 temporades), una proposta de Kabuts amb Mercè Arànega, David Verdaguer, Chantal Aimée i Sergi Vallès.
EstrenesEstrenes com a autora
2024. Pes mort. Sala La Planeta.
2022. Moriu-vos. Teatre Nacional de Catalunya.
2022. Obsolescència programada. Sala Beckett.
2021. Encara hi ha algú al bosc. Teatre Nacional de Catalunya.
2018. El senyor petit. Temporada Alta.
2017. Barbes de balena. El Maldà.
2013. Flors carnívores. Sala Atrium.
Estrenes com a adaptadora
La veritat sobre la llum d'Auður Ava Ólafsdóttir Teatre Akademia.
La madre de Frankenstein d’Almudena Grandes. Centro Dramático Nacional. Teatro María Guerrero.
La Víctor C., a partir de diversos contes de Víctor Català. Teatre Nacional de Catalunya.
La casa de los espíritus d’Isabel Allende. Teatro Español.
Bodas de sangre i Yerma de Federico García Lorca, amb Marc Chornet. Poliorama.
El silenci dels telers, a partir de l’obra homònima d’Assumpta Montellà. El Maldà.
Mrs. Dalloway de Virginia Woolf (amb Michael De Cock i Carme Portaceli). Teatro Español.
La dona pantera, a partir del Teatre de Don Joande Josep Palau i Fabre. Escenari Brossa.
InFaust, versió lliure de Faustde J. W. Goethe. Teatre Akadèmia.
Jane Eyre. Una autobiografia, de Charlotte Brontë. Teatre Lliure.
El metge de Lampedusa, a partir de Lacrime di sale de Pietro Bartolo i Lidia Tilotta. Temporada Alta. Teatre Lliure.
Yerma de Federico García Lorca, amb Marc Chornet. Teatre Adademia.
Romeu i Julieta de William Shakespeare, amb Marc Chornet. Menció especial en el VII Almagro OFF. La Seca-Espai Brossa.
Les supertietes, basada en Contes contra tot pronòstic d’Empar Moliner. Círcol Maldà. Premi Fundació Catalunya – La Pedrera en la Mostra d'Igualada 2016,
Boquitas pintadas, a partir de la novel·la homònima de Manuel Puig. Versus Teatre.
Fuenteovejuna. Breve tratado sobre las ovejas domésticas, a partir del clàssic de Lope de Vega. Espectacle guanyador a la 3a edició del festival Almagro OFF i Premi MAX 2015 a la millor adaptació teatral.
PublicacionsL’ascensor. Dins Històries de l’altra banda: tretze textos de teatre radiofònic. Tarragona: Arola.
Moriu-vos. Teatre Nacional de Catalunya. Pròleg d’Anna Freixas Farré.
Víctor C. Una aproximació lliure a la seva figura i als seus contes. Generalitat de Catalunya. Pròleg de Margalida Casacuberta.
Encara hi ha algú al bosc. Tarragona: Arola, 2020. Pròleg de Simona Škrabec.
EnllaçosCultura i Conflicte: https://www.culturaiconflicte.org/ca
Núvol. L’Horabaixa #23: https://www.nuvol.com/teatre-i-dansa/lhorabaixa-23-lofici-del-dramaturg-amb-anna-maria-ricart-i-codina-291985 «L’ofici del dramaturg amb Anna Maria Ricart i Codina».
Sala Beckett: https://www.salabeckett.cat/membre/anna-maria-ricart/
Redactor/aIsabel Marcillas Piquer
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar