Logo Institut del Teatre

Aina de Cos

Comparteix
Identificacio/ns

Actriu, dramaturga, productora i directora escènica

Data de naixement

13-4-1975

Lloc de naixement

Palma

Biografia

Llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona (1996-2000). Com a autora, s’ha format principalment a l’Obrador de la Sala Beckett de Barcelona amb Simon Stephens, Alberto Conejero, Enzo Cornamm, Helena Tornero i Josep Maria Miró, entre d’altres (2016-2021). És presidenta en funcions de l’ADIB (Associació de Dramaturgues de les Illes Balears).

El seu periple en el mon del teatre va començar abans de traslladar-se a Barcelona, amb l’activitat com a actriu en una petita companyia a Palma. En el vessant interpretatiu, ha treballat amb Konrad Zschiedrich, Jordi Savall, Carles Alberola, Montse Rodríguez, Biel Jordà, Cecilia Ligorio, Fran Arréz, Abril Zamora, Marta Aran i Mariano Pensotti pel Norfolk-Norwich Festival al Regne Unit, entre d’altres. Va continuar la seva formació amb mestres com ara Peter Clough, Bob McAndrew, Helena Pimenta, Andrej Zholdak i Miguel del Arco; i en els tallers de creació amb El Pont Flotant i Titzina Teatro. És graduada en Tècnica Meinser amb Javier Galito-Cava i Rachel Adler de la Playhouse de Nova York.

Treballar com a actriu va ser fonamental perquè Aina de Cos es decidís a iniciar-se en l’escriptura escènica. Com a dramaturga, la seva obra s’ha fet mereixedora de premis diversos entre els quals destaquen el Premi En Ocasió de la Dona del Teatre Principal de Palma per la peça Només quan plou, el Premi Teatre de Butxaca 2018 i el Premi del Jurat 2019 en el Festival Píndoles de Barcelona ambdós per La Noia de la Benzinera, el Premi Teatre de Butxaca de l’any 2020 amb l’obra Un tren dos trens o el Premi Millor Text Teatre de Barra del 2020 amb Anatomia d’un espoiler, entre d’altres.

Significació

Només quan plou, una peça inspirada en la vida de la dirigent comunista mallorquina Aurora Picornell, va ser l’obra que va introduir Aina de Cos en el circuit teatral oficial com a dramaturga. Com a actriu de més de quaranta anys, les seves possibilitats d’interpretar papers interessants havien minvat considerablement i va optar per l’escriptura dramàtica per a crear aquells papers que no li oferien. És en aquest sentit que els eixos temàtics que giren al voltant de les dones i les problemàtiques en les quals es veuen immerses, violència masclista inclosa, presenten una rellevància particular en la seva producció. Tanmateix, la memòria històrica ha esdevingut un altre dels eixos vertebradors de l’escriptura d’Aina de Cos. D’aquesta manera, la dramaturga, a través de les seves peces, reivindica el paper jugat per les dones en la nostra història recent, oferint-ne una visió que s’allunya de l’estrictament oficial, presentada des de la perspectiva dels homes. El silenci imposat després de la Guerra Civil o les veus d’aquells i aquelles que han quedat sota terra sense que els familiars se n’hagin pogut acomiadar presideixen també alguns dels seus textos, amb el desig de dignificar la memòria dels vençuts.

Estrenes

2015. Playbar. Estrenada a Palma i a Madrid. Dir. Aina de Cos.

2016. Vastitas borealis. Cicle Microteatre per a Mentalitzar. Dir. Aina de Cos.

2016. Helena la balena. Seleccionada per «Dones a Escena».  Dir. Aina de Cos.

2016. Només quan plou. Teatre Principal de Palma. Premi en Ocasió de la dona.

2018. La noia de la benzinera. Premi Festival Teatre de Butxaca, Premi del Jurat Festival Píndoles de Barcelona, Festival Periferias de Huesca, Festival Teatro Breve de Getxo. Dir. Aina de Cos.

2020. L'ànima de Don Carlo. (Òpera) Auditori de Peguera, Mallorca.

Oroneta. Mallorca. Dir. Aina de Cos.

2020. Fumata Blanca. Lectura Dramatitzada. Espai del Tub, Palma. Dir. Aina de Cos.

2020. Anatomia d’un espoiler. Teatre de Barra. Palma. Premi Millor Text. Dir. Aina de Cos.

2020. Antígones 2077. Teatre Principal de Palma.

2020-21. El bosc. Teatre Principal de Palma. Programa Ficcions. Mallorca.

2021. L’espera. Teatre de Barra. Palma. Dir. Aina de Cos.

2022. Les preposicions. Teatre Principal de Palma.

2023. Les fures. Projecte Literactua del Silenci. Adaptació teatral i direcció.

Publicacions

2019. Un estilete en el miocardio. Madrid: Editorial Acto Primero, 2019.

2020. La chica de la gasolinera. Acotaciones: Revista de investigación teatral, núm. 45.

2021. Antígones 2077. Palma: Òrbita Editorial i Teatre Principal de Palma. Col·lecció Biblioteca de Autoria Balear. Traduïda a l’anglès i francès amb el suport de l’ Institut Ramón Llull.

2023. Les preposicions. Editorial Documenta.

Bibliografia

«Aina de Cos». Contexto teatral. <https://www.contextoteatral.es/ainadecos.html>

Capellà, Llorenç. «Aina de Cos, Aurora Picornell y la Muerte». Brisas (26 març 2016), p. 8-10.

Marcillas-Piquer, Isabel. Dramaturgues catalanes. Ètiques i estètiques. Berlin: Peter Lang, 2022.

Marcillas Piquer, Isabel. «Contra l’oblit. Violència, trauma, dol i dignificació en la dramatúrgia catalana de la memòria escrita per dones».
eHumanista/IVITRA, 19 (2021), p. 276-292.

Redactor/a

Isabel Marcillas Piquer

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x