La censura de l’espectacle La torna (1977), estrenada al Teatre Argensola de Barbastre (Osca) el 7 de novembre del 1977 i, posteriorment, el 2 de desembre al Teatre Bartrina de Reus, va convertir aquesta obra i els seus intèrprets en emblemes heroics de la batalla per la llibertat d’expressió durant la transició democràtica d’Espanya. La torna presenta una crítica satírica de com, l’any 1973, el Govern de Franco va intentar influir i confondre l’opinió pública en la mort de l’anarquista català Salvador Puig Antich, executant-lo simultàniament amb un suposat delinqüent polonès, anomenat «Heinz Chez» (pseudònim de Georg Michael Welzel). El 1977, l’exèrcit espanyol, malgrat la mort del dictador l’any 1975, estava encara molt controlat per les idees franquistes, i no va acollir bé el retrat crític que feien Els Joglars de les seves pràctiques bàrbares de tortura i pena de mort. Dos dies després de l’estrena al Teatre Bartrina, alguns membres de la companyia, inclòs el seu director Albert Boadella, van ser empresonats i sotmesos a un consell de guerra. Els esdeveniments van provocar una vaga general dels professionals de teatre arreu d’Espanya i la protesta pública d’escriptors, artistes i intel·lectuals d’arreu d’Europa, condemnant les accions de l’exèrcit espanyol. A les seves memòries, Boadella ofereix una crònica detallada dels esdeveniments del cas La Torna, inclosa la seva malaltia fingida, la seva perillosa fuga (disfressat de metge) per una finestra del cinquè pis de l’Hospital Clínic de Barcelona i de com va creuar la frontera fins a Perpinyà.
L’any 2005, Boadella va reprendre el seu muntatge de La torna en el context d’un taller amb un grup d’alumnes de l’Institut del Teatre. Es va estrenar el juny d’aquell any al Teatre Bartrina de Reus. Quan es va anunciar que el muntatge (anomenat La torna de La torna) obriria la temporada de tardor al Teatre Romea de Barcelona, els actors que havien participat en el muntage original de l’any 1977 –Andreu Solsona, Gabriel Renom, Myriam de Maeztu, Arnau Vilardebò, Elisa Crehuet i Ferran Rañé– van exigir que se’ls reconegués el seu paper dins del cas històric en forma de drets de propietat intel·lectual pel text. Així es va generat encara una altra capa de polèmica al voltant de La torna, introduint-hi la problemàtica qüestió de l’autoria en relació amb les obres de creació col·lectiva.
Boadella va trobar la inspiració de La torna en una sèrie d’articles de la premsa popular que tractaven el tràgic cas d’execució de Heinz Chez/Puig Antich. Mitjançant 16 escenes, l’obra recorre els diferents moments del cas fins a arribar al fatídic moment en què, el 19 de desembre del 1972, Chez assassina un guàrdia civil espanyol en un càmping de la província de Tarragona. Els Joglars utilitzen la caricatura negra, l’animalització esperpèntica i la farsa grotesca, amb màscares que remeten a la commedia dell’arte, per burlar-se i menystenir la guàrdia civil amb una barreja del català i castellà. El personatge de Chez destaca com l’únic personatge sense màscara. L’espai escènic, molt senzill, de càmera negra, conté una taula que es transforma en diversos escenaris, com un bar, un càmping, un tribunal, i la presó Model de Barcelona (lloc de l’últim a l’execució de garrot vil), tot amb elements modulars. L’obra representa una mostra de teatre políticament compromès que, en el seu moment, intentava cridar l'atenció sobre un cas d’injustícia que corria el perill de caure en l’oblit. Va ser atorgat a La torna el Premi Crítica Serra d’Or de Teatre del 1978.
El rodatge de l’obra de teatre en forma de pel·lícula, dirigida per Francesc Bellmunt, es va dur a terme amb un equip de tècnics cinematogràfics adscrits a l’Assemblea de Treballadors de l’Espectacle (ADTE). Les llaunes amb la còpia definitiva del film les va passar per la frontera l’escriptor/periodista Joan de Sagarra, amb la finalitat de projectar-se en un acte a Perpinyà en suport a Els Joglars i per la llibertat d’expressió. El film va ser seleccionat pel Fòrum del Festival de Berlín del 1978.
Filmografia:
1978: La torna. Espanya. Director Francesc Bellmunt. Fotografia Tomàs Pladevall. Filmació de l’obra de teatre d’Els Joglars. Col·lectiu de Cinema de l’Assemblea Permanent de l’Espectacle, 105 min (llargmetratge), blanc i negre. 35 mm.
1977: La torna, segons Els joglars. Documental de RTVE, 28 min (curtmetratge), color.
Abellan, Joan. «Els Joglars en perspectiva». Pipirijaina, núm. 21 (1982), p. 2-11.
Abellan, Joan. Els Joglars: Espais. Barcelona: Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, 2002.
Crehuet, Elisa; Rañé, Ferran; Renom, Gabriel; Solsona, Andreu; Vilardebó, Arnau. El torn de La Torna. Barcelona: Edicions 62, 2006.
Barea, Pedro. «La torna». Pipirijaina, núm. 6 (número especial dedicat a La torna) (1978), p. 3.
Boadella, Albert. Memòries d’un bufó. Barcelona: Espasa, 2001.
Boadella, Albert. «El sedimento de 50 años de Joglars: reflexions en torno al teatro». A: Corral, Anna (ed.). “El teatro es la verdad suprema”: Els Joglars, medio siglo de vida. Ínsula: Revista de Letras y Ciencas Humanas, vol. 773 (2001), p. 34-36.
Breden, Simon David. «La torna de la torna by Els Joglars: history and production. Teatre Romea, Barcelona, October 2005». Gestos, núm. 42 (2006).
Breden, Simon. The Creative Process of Els Joglars and Teatro de la Abadía: Beyond the Playwright. Woodbridge/Suffolk: Tamesis, 2014.
Capmany, M. Aurèlia. «Els Joglars: l’art del silenci i l’engrescament». Serra d’Or, núm 2 (1965), p. 145-146.
Coca, Jordi. «Albert Boadella, el dit a l’ull». Serra d’Or, núm. 257 (1981), p. 13-19.
Collell, Jaume. «El teatre no és una formatgera». A: Els Joglars: Vint-i-cinc anys i un dia. Madrid: INAEM: Ministerio de Cultura: Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, 1987, p. 36-40. (Cuadernos El Público)
Corral, Anna (ed.). El teatro de la verdad suprema”. Els Joglars, medio siglo de vida. Insula: Revista de Letras y Ciencias humanas, núm. 773 (2011).
Fàbregas, Xavier. «Els Joglars, vint anys de trajectòria». A: 20 anys d’Els Joglars. Barcelona: Monografies del Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya, 1982.
Fontserè, Ramon. Tres peus al gat: Diari d’un actor. Barcelona: Ed. 62, 2001.
Herreras, Enrique. «Teatro, provocación y diez mandamientos». A: Corral, Anna (ed.). “El teatro es la verdad suprema”: Els Joglars, medio siglo de vida. Ínsula: Revista de Letras y Ciencas Humanas, vol. 773 (2011), p. 24-28.
Joglars, Els. La guerra de los 40 años. Madrid: Espasa Calpe, 2001.
Lacarra, Concha. «Detenidos en espera de juicio: Els Joglars». Pipirijaina, núm. 4 (1974), p. 21-25.
Lane, Jill. «Albert Boadella and the Catalan Comedy of Cultural Politics». Journal of Dramatic Theory and Criticism, vol. 11, núm. 1 (1996), p. 81-98.
Maetzu, Miriam de. «La cárcel es la muerte». Pipirijaina, núm. 8-9 (1978), p. 1.
Malló, Oriol. El cas Boadella: desventures d’un joglar en temps de transició. Barcelona: Flor de Viento, 1998.
Pérez Coterillo, Moisés. «Albert Boadella, solidaridad». Pipirijaina, núm. 6 (1978), p. 1-2.
Pérez de Olaguer, Gonzalo. «Crònica d’una història polèmica». A: Els Joglars: Vint-i-cinc anys i un dia. Madrid: Centro de Documentación Teatral, 1987, p. 25-35. (Cuadernos El Público; 29)
Racionero, Lluís; Bartomeus, Anton. Mester de joglaria: Els Joglars, 25 anys. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura: Península, 1987.
Sagarra, Joan de. «Hemos visto La torna». Nuevo Fotogramas, núm. 1521 (1977).
Sagarra, Joan de. «La torna». Mundo Diario (29 novembre 1977)
Pàgina del Ministerio de Education, Cultura y Deporte/Instituto Nacional de las Artes Escènicas y la Música (El Teatre Independent a Espanya, 1962-1980): https://cdaem.mcu.es/teatro-independiente/espectaculos/la-torna.php?idioma=ca
Fitxa de la web de la companyia Els Joglars dedicada a La torna:
https://elsjoglars.com/portfolio/la-torna/?lang=ca
Centro de Documentación Teatral: Fitxa de l’espectacle del 1977:
https://www.teatro.es/estrenos-teatro/la-torna-15204
Centro de Documentación Teatral: Fitxa de l’espectacle de 2005:
https://www.teatro.es/estrenos-teatro/la-torna-de-la-torna-26187
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar