Logo Institut del Teatre
Data de naixement: 1838
Lloc de naixement: Palma
Data de defunció: 1891
Lloc de defunció: Palma
Redactor/a: Antoni Nadal
Identificacio/ns

Dramaturg


Biografia

Els seus primers oficis foren els de caixista i tenor, que després canvià pels de periodista, novel·lista, historiador, editor periodístic i funcionari. De jove residí a Madrid. Políticament s’inicià en el republicanisme possibilista i anà girant cap al canovisme. El 1867 fou jutjat i empresonat al castell de Bellver per haver difós un manifest republicà. Solter, morí de càncer.


Significació

Bibiloni es donà a conèixer com a autor de sarsueles i peces curtes en castellà d’exaltació espanyola amb motiu de la guerra d’Àfrica el 1859 i el 1860. També fou un dels dramaturgs mallorquins que conreà el teatre romàntic progressista en castellà sobre temes d’història autòctona. Segons Joan Mas i Vives, «quant al teatre en català que ens ha arribat de Miquel Bibiloni és, com el castellà, improvisat i d’escassa qualitat literària. L’interès que pugui tenir és sobretot d’època, ja que Bibiloni és òbviament un personatge curiós dels anys revoltats de la segona meitat del xix, i les seves obres exemplifiquen uns gèneres representats a casinos o altres entitats no sempre alienes a l’activitat política» (Mas i Vives, 1986: 319).


Estrenes

Los moros del Riff, sarsuela en dos actes, lletra de Miquel Bibiloni i música de Francesc Vidal, 7 desembre 1859 al cafè cantant de l’Univers (Palma).

El ejército español o Una hora en el Riff, juguet líric dramàtic en un acte i en vers, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, 7 gener 1860 al cafè del Recreo (Palma).

El ejército español o La rendición de Tetuán, segona part d’El ejército español o una hora en el Riff, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, 5 març 1860 al cafè del Recreo (Palma).

La espiación (sic), sarsuela en dos actes i un epíleg en vers, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, primer acte estrenat el 10 febrer 1860 al cafè del Recreo (Palma).

La venta de la Triniá, sarsuela en un acte del gènere andalús en vers, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, 23 maig 1860 al cafè del Recreo (Palma).

El castillo de Bellver o La corte de don Jaime II, sarsuela en tres actes, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, 19 juny 1860 al cafè del Recreo (Palma).

Los esclavos en América, sarsuela en dos actes, lletra de Miquel Bibiloni i música de Filippo Gioffredi, 14 juliol 1860 al cafè del Recreo (Palma).

Mallorca a sus reyes, juguet en un acte en vers, 11 setembre 1860 al cafè del Recreo (Palma).

Juan Odón Colom o Los comuneros en Mallorca, drama líric en tres actes, lletra de Miquel Bibiloni i música de Gabriel Arbona, 5 gener 1861 al cafè del Recreo (Palma).

Una corda d’un cordó, paròdia estrenada el 15 maig 1866 al cafè cantant de l’Univers (Palma).

Aferra qui pot o El batle dels tres caramulls, peça en un acte escrita en vers estrenada el 17 maig 1879 al Teatre Circ Balear (Palma).

Aferra qui pot o El batle dels tres caramulls, 18 gener 2007 a l’Aula Magna del Guillem Cifre de Colonya (campus UIB) per Magisteri Teatre Mag Poesia, sota la direcció d’Antoni Artigues, adaptació de Bartomeu Mestre, Antoni Claret i els actors.


Publicacions

El castillo de Bellver o La corte de don Jaime II de Mallorca. Palma: Juan Colomar, 1860 (reedició Palma: Impr. José Mir, 1902).

Una corda d’un cordó, paròdia d’una paròdia escrita en vers i en forma de sarsuela. Palma: Estampa de Felip Guasp i Vicens, 1866.

Bram d’ase no puja al cel o Pífies d’un alicorn, de Miquel Bibiloni i A. P., paròdia bilingüe en un acte i en vers. Palma: Impr. de Felip Guasp, 1868.

Aferra qui pot o el batle dels tres caramulls, primera part. Palma: Impr. de Bartomeu Rotger, 1878. No se’n publicà la segona part.

Janer i Manila, Gabriel. Sexe i cultura a Mallorca: La narrativa oral i el teatre. Inclou Na Manuela s’alcavota (camí dret i segur per arribar al cel). Mallorca: Moll, 1982, p. 127-153. Reedició Mallorca: Institució Francesc de Borja Moll, 2019, p. 343-368).

Peñarrubia, Isabel. Carnaval, codolades i teatre popular. La dissidència a la Mallorca caciquista (1875-1923). Inclou, en edició facsímil, Aferra qui pot o el batle dels tres caramulls, peça en un acte i en vers de Miquel Bibiloni. Palma: Documenta Balear, Palma, 1999, p. 120-153. (Menjavents; 30)


Bibliografia

Mas i Vives, Joan. El teatre a Mallorca a l’època romàntica. Barcelona: Curial-Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1986, p. 172-173 i 318-323. (Textos i Estudis de Cultura Catalana; 13)


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x