Logo Institut del Teatre
Data de naixement: 11-1-1980
Lloc de naixement: Granollers
Redactor/a: Clàudia Brufau Bonet
Identificacio/ns

Ballarina i coreògrafa


Biografia

Formada en dansa contemporània, Roser López Espinosa va estudiar i graduar-se a la MTD/Escola Superior d’Arts d’Amsterdam (Theaterschool). Alhora, va seguir entrenaments amb Jaume Miró, exentrenador olímpic de gimnàstica esportiva. El 2005 va rebre la beca danceWEB del festival ImpulsTanz de Viena i també una altra del festival berlinès Tanz im August.

Com a ballarina comença en companyies establertes als Països Baixos com Magpie Music Dance, dirigida per Katie Duck, i amb coreògrafs com Marta Reig i Pere Faura.

La seva trajectòria com a coreògrafa arrenca amb The lizard’s skin el 2006, un solo que rep el Primer Premi del Certamen de Solos al festival Masdanza de Gran Canària. Després d’aquest primer solo, presenta un segon solo Còncau (estrenat al festival Dies de Dansa, 2007, i que rep el Segon Premi de Noves Tendències del Certamen Burgos-NY), el duet Miniatura (estrena a La Caldera - Grec Festival, 2010), que interpreta ella mateixa juntament amb la ballarina i coreògrafa Maria Campos. Amb aquesta peça guanya el Tercer Premi del XXIV Certamen Coreogràfic de Madrid i és seleccionada per la plataforma europea Aerowaves.

A cavall entre els Països Baixos i Catalunya, col·labora a Barcelona com a ballarina amb diferents artistes, com Lipi Hernández - Las Malqueridas el 2007 i Iago Pericot a Mozart nu el 2008. Destaca la seva col·laboració amb la companyia Mudances dirigida per Àngels Margarit, amb qui comença a treballar el 2008 en la producció Flexelf. López Espinosa tindrà un rol molt important en la celebració dels vint-i-cinc anys de la companyia de Margarit el 2010: participa en els muntatges de peces icòniques de la companyia com la peça de grup Kolbebasar (1988) i interpreta el solo Corol·la (1992). La col·laboració amb Margarit continua amb noves produccions, com Capricis. El 2012 col·labora en Tranç de Cesc Gelabert i en el projecte multi-format comissariat per Bàrbara Raubert i Quim Noguero «Arts del Moviment. La Dansa a Catalunya de 1966 a 2012» tot participant juntament amb Cesc Gelabert i Lorena Nogal en el documental El moviment perpetu dirigit per Isaki Lacuesta.

Roser López Espinosa combina la producció pròpia –com Lowland (2013), Hand to Hand (2014) o Novembre (2015)–, i la col·laboració amb companyies internacionals com a coreògrafa convidada, com Skånes Dansteater (Suècia), Conny Janssen  Danst (Països Baixos),  Zagreb Dance Company (Croàcia), MiR Company (Alemanya), entre d’altres. Ha comptat amb el suport de Dansateliers a Rotterdam (Holanda) pel seu treball de creació. A més, és artista associada al centre de creació de La Caldera des del 2012.

El 2017 és escollida juntament amb Thomas Noone per crear una peça del programa doble de la primera edició de la Producció Nacional de Dansa de Catalunya. Roser López Espinosa crea L’estol, que és Nominada a Millor Coreografia als Premis de la Crítica. Durant el període 2018-2020, López Espinosa esdevé una de les artistes residents del Mercat de les Flors i el 2019 crea el quintet -Trama, que rep el Premi a la Millor Coreografia dels Premis de la Crítica.

A més, López Espinosa és coreògrafa convidada pel projecte pedagògic TanzPakt Voorpormen Tanz An 2021 amb qui coprodueix la peça Cometa el 2021. També és docent a centres de formació –com l’Institut del Teatre, la Universitat de les Arts d’Amsterdam o la Escuela Nacional de Danza de Montevideo i festivals internacionals–  i col·labora amb companyies de circ com Circ Pànic i Compagnie XY (França).


Significació

Roser López Espinosa és una de les coreògrafes més destacades de la seva generació tant en el context català com l’estatal i sens dubte una artista amb una carrera internacional molt sòlida i prolífica. El seu treball coreogràfic s'ha programat a festivals de referència d'Europa i Amèrica Llatina, així com a Egipte, Canadà i el Japó. Entre altres col·laboracions habituals, destaca el compositor Ilia Mayer, que ha creat la música de peces com Lowland o Trama.

El seu treball coreogràfic parteix d’una fisicalitat intensa que té com a base tècniques de dansa contemporània com el partnering, el flying low entre d’altres amb la combinació d’elements acrobàtics. La precisió i l’atenció al detall són uns dels trets més rellevants en la construcció de les seves partitures coreogràfiques que combinen la mirada poètica, el plaer pel joc i sovint un toc d’humor.

En les seves peces, López Espinosa sempre ha cercat maneres per indagar en imaginaris del moviment. Ha explorat el món escultòric de Pau Gargallo a Còncau. En diverses ocasions ha explorat l’univers dels animals com en el seu primer solo The lizard’s skin (2006), en el duet amb Guy Nader Lowland (2013) o a L'estol (2015), on va estudiar el vol dels ocells. Els esports també han estat una gran font d’inspiració en treballs com Before we fall (2012), un duet creat amb Maria Campos, en què retrata dues gimnastes competint o Hand to hand (2014,  en què revela la cara més dansística del judo. El joc forma part de gairebé tots els treballs d’aquesta coreògrafa, però en el trio Novembre (2015) pren total protagonisme. A Trama (2019), una coreografia amb cinc intèrprets sobre l’escenari, López Espinosa fa brillar la seva artesania coreogràfica fent moure el grup amb enginy i bellesa tot desplegant la complexitat de les relacions humanes.  


Estrenes

Cometa. Una creació per a públic infantil (6-10 anys) en coproducció amb Vorpommern tanzt an (Alemanya).

Revel Revel. Una creació per a la Zagreb Dance Company (Croàcia).

Fine Lines . Una creació per a Skånes Dansteater (Malmö, Suècia).

TRAMA. Mercat de les Flors, Barcelona. En coproducció amb el Mercat de les Flors, Temporada Alta i la Quinzena Metropolitana.

Featherweight. Una creació per a Skånes Dansteater (Malmö, Suècia).

The Entertainers. Una creació per a Skånes Dansteater (Malmö, Suècia). Estrena al programa Swedish Connexion a Seül (Corea del Sud) en col·laboració amb la Companyia Nacional de Dansa Contemporània de Corea.

L’estol. Producció Nacional de Dansa de Catalunya. Mercat de les Flors, Barcelona.

Novembre. Moving Futures Festival, Rotterdam. Coproducció amb Dansateliers Rotterdam i el suport del Graner / Festival Salmon< i la Fundació Catalunya - La Pedrera. (Països Baixos).

Hand to hand. Conny Janssen Danst. Rotterdam (Països Baixos).

Lowland. Mercat de les Flors, Barcelona.

Before we fall. Estrena al Festival Internacional Cádiz en Danza / MOV-s, Cádiz.

Stranger & Stranger. La Caldera - Festival GREC de Barcelona. Dins del projecte BCN-MTL dels centres de creació La Caldera (Barcelona) i Circuit-Ést (Montréal, Canadà).

Miniatura. La Caldera - Festival GREC de Barcelona.

FIL (video-dansa) Co-creació amb Abel Cunillera. Festival IDN / Imatge, dansa i nous mitjans. Xarxa de Televisions Locals.

2007/8. Còncau. Dies de Dansa - Fest. Internacional de Dansa en Paisatges Urbans, Barcelona (2007) i Cicle BCSTX - Mercat de les Flors / Tantarantana, Barcelona (2008).

The lizard’s skin. Muiderpoorttheater, Amsterdam.

 

També ha creat peces per a centres de formació internacionals com:

2021. Aurora. Conservatori Professional de Dansa (CPD) - Institut del Teatre, Barcelona.

2020. Marejada. Escuela Nacional de Danza. División de Danza Contemporánea. Montevideo (Uruguay).

Marea. Creació per a ARTEZ - Universitat de les Arts (Arnhem, Països Baixos).

2017. Trama Lab. Conservatori Superior de Dansa / Institut del Teatre, Barcelona.

Desván. Universidad Autónoma de Querétaro (Mèxic).

2016. The flock. MTD2 - Theaterschool / AHK (Amsterdam, Països Baixos).


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x