El Temporada Alta de Girona és un dels festivals d’arts escèniques més importants d’Europa pel que fa al teatre de text, comparable al festival de teatre d’Avinyó o al Roma Europa. Se celebra cada any a les ciutats de Girona i de Salt entre els mesos d’octubre i desembre, encara que en els últims anys també s’hi han afegit com a possibles escenaris alguns dels teatres i espais culturals d’altres poblacions, com ara Palafrugell, Banyoles o Bescanó.
El Temporada Alta s’ha convertit en un punt de trobada fonamental entre l’escena catalana i l’escena internacional. Es tracta d’un espai d’exhibició de propostes escèniques innovadores d’arreu del món i de diverses especialitats. El festival ha aconseguit durant tots aquests anys els següents objectius: en primer lloc, ha fet de porta d’entrada a Catalunya dels millors espectacles de l’escena internacional; en segon lloc, ha exercit de motor de l’escena catalana i n’ha potenciat la nova creació i, en tercer lloc, ha permès estrenar moltes obres que, després, s’han programat als grans espais culturals de Barcelona, com ara al Teatre Lliure, al Mercat de les Flors o al Teatre Nacional de Catalunya.
Cada any passen pel Temporada Alta intèrprets i creadors de categoria mundial. Als escenaris del festival s’han pogut veure els muntatges de Peter Brook, Dario Fo, Jérôme Deschamps, Christoph Marthale, Romeo Castellucci, Daniel Veronese, Oskaras Koršunovas, Javier Daulte... Així com interpretacions d’Isabelle Huppert, Pere Arquillué, Emma Vilarasau, Lluís Homar, Carmen Machi, etc.
Al mateix temps, s’ha donat suport a la nova dramatúrgia catalana, tot programant obres d’autors llavors emergents com ara Josep Maria Miró, Jordi Casanovas, Clàudia Cedó, Joan Yago, Victòria Szpunberg o Marta Barceló, entre d’altres. De fet, una de les activitats principals que promou el festival cada any és el Torneig de Dramatúrgia Catalana (ideat per Jordi Casanovas), que pretén donar a conèixer textos de nous autors de la nostra escena, i on han participat dramaturgs com ara Lara Díez Quintanilla; Llàtzer Garcia, Yago Alonso, Aina Tur, etc. En definitiva, la varietat d’espectacles i d'activitats que s’ofereixen han fet que el Temporada Alta compti amb un públic nombrós i fidel, cosa que ha fet possible que aquest festival s’hagi convertit en un dels esdeveniments teatrals més destacats del sud d’Europa.
El Festival Temporada Alta va nàixer l’any 1992 sota la direcció de Salvador Sunyer Bover i com a resultat de l’entesa entre la productora Bitò i l’Ajuntament de Girona. La primera edició tingué lloc a l’Auditori del Centre Cultural La Mercè de Girona, des del 16 setembre fins a l’11 d’octubre, i es van portar a escena quatre peces i un total de vint funcions.
El festival, que semblava una proposta modesta, es va tornar a programar l’any següent, el 1993. Aquesta vegada s’hi van representar sis obres. L’any 1994, vuit (d’entre les quals hi havia dos muntatges estrangers), i el 1995, set, amb l’estrena de la polèmica obra Ubú president, d'Els Joglars, que va ser un èxit. Però va ser el 1996 quan es va produir el primer salt qualitatiu del Temporada Alta: es van arribar a programar gairebé una vintena d’espectacles. A més, gràcies a l’augment del pressupost, per primera vegada el cartell s’havia encarregat a un artista plàstic, Leonard Beard. El resultat de tots aquells esforços per professionalitzar el festival van fer que el públic també augmentés. De fet, es va doblar el nombre d’espectadors en comparació al de les primeres edicions.
L’organització del festival (que ha mantingut una permanent voluntat de renovació) es va marcar uns nous objectius, entre els quals hi havia la realització de la tasca de producció dels espectacles de teatre catalans i la seva promoció a l’estranger. També l’any 2001 s’ampliaven els llenguatges artístics del festival. S'hi van incorporar aleshores també alguns espectacles de dansa i de circ, així com concerts de música.
És pel seu continu creixement i per la seva important tasca de foment de les arts escèniques que el Temporada Alta ha comptat amb nombrosos reconeixements, com ara el Premi Max de Noves Tendències (2012) o el Premi Butaca Honorífic per l’estima al teatre (2003).
Ragué-Arias, M. J. «Monogràfic sobre el teatre Argentí a Girona. Temporada Alta». Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, núm. 60-61 (2007), p. 223-228.
Sàbat, Núria. «Temporada Alta, la tardor primaveral». Revista de Girona, núm. 246 (2007), p. 8-9.
Sàbat, Núria. «Teatre-Temporada Alta: una saludable majoria d’edat». Revista de Girona, núm. 260 (2010), p. 30-35.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar