Logo Institut del Teatre
Denominació: El Cau de l’Unicorn
Territori: Cabrera d’Anoia
Dates: 1994
Gènere/s: Teatre de titelles i objectes, teatre musical
Redactor/a: Jordi Auseller i Roquet
Trajectòria

Des dels seus inicis, aquesta formació està dedicada exclusivament a la creació d’espectacles musicals de titelles i actors en llum negra dirigits al públic infantil i familiar. Els seus dos components principals són David Martínez Iglesias i Roser Castellví Omella, l’un procedent del món de l’ensenyament i l’altra vinculada a les arts plàstiques, que fan la funció de directors artístics de la companyia. Com a tàndem creador, els dos artistes s’encarreguen d’escriure les obres, dissenyar els personatges i decorats i fer la composició musical. Només compten amb la col·laboració i participació de professionals externs a l’hora d’elaborar i editar la banda sonora dels espectacles, fer-ne els arranjaments musicals i dirigir cantants i cors. Les seves obres, inspirades en la realitat social actual, però amb un peu a la filosofia i les llegendes antigues i l’altre a la ciència futurista, presenten textos molt acurats, amb una clara orientació pedagògica (cal destacar-ne especialment el vocabulari, molt respectuós amb el públic al qual va adreçat) i amb uns arguments que busquen l’equilibri entre la diversió, l’emoció i l’aprenentatge. En tots els seus muntatges, construïts amb una acuradíssima estètica, utilitzen una tècnica molt visual, la de la llum negra, que els permet recrear i suggerir mons màgics i fantàstics. Fins ara, el treball principal de la companyia s’ha centrat en la creació de musicals fent servir precisament aquesta tècnica. Així: El fantasma mentider, desenvolupat en clau d’humor en forma de quatre faules modernes que tracten sobre la tolerància; Eureka!!!, que parla d’ecologia amb un caràcter reivindicatiu i festiu alhora; La Via Làctia, en què s’aborden temes com la diversitat, la solidaritat, les pors i l’autoestima, i Akäshia, el viatge de la llum, una proposta que convida a descobrir el plaer de la lectura i les ànsies de coneixement a través de l’experiència vital de la nena protagonista. Aquests espectacles han voltat per quasi totes les comunitats autònomes i han estat presents en nombrosos festivals nacionals i internacionals. Alguns fins i tot han estat mereixedors de premis, nominacions i reconeixements de la premsa escrita. Destaquem el premi del públic al millor espectacle de la temporada 2003; les nominacions als Premis ARC 2003 (Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers Culturals de Catalunya) i als Premis Millors 2004 (convocats pel Teatre Metropol i l’Ajuntament de Tarragona); el premi al millor espectacle infantil i familiar de l’any 2005 en la XIV edició dels Premis Teatro de Rojas (Toledo) per a La Via Làctia, i, finalment, el 2017, el Premi del Consell Independent Internacional de Protecció de la Infància. A banda d’això, la companyia també ha treballat per al mitjà televisiu. El 1996 va enregistrar, a les instal·lacions del Teatre Principal de Burgos, Artesanos del divertimento, un documental dirigit al mercat hispanoamericà que s’estrenà el 1997 a la Fira Audiovisual de Canes i que va tenir una molt bona acollida per part de les televisions canadenca, australiana i japonesa.


Significació

Amb quasi trenta anys d’existència, El Cau de l’Unicorn s’ha convertit en un referent dins el panorama teatral català per a públic familiar per la utilització de la llum negra en els seus espectacles, essent l’única formació que treballa exclusivament i de manera consolidada amb aquesta tècnica a Catalunya. La llum negra —o de Wood, en honor del seu inventor, el físic nord-americà Robert W. Wood (1868-1955)—, és una tècnica d’il·luminació, dins del teatre negre (un tipus de representació teatral que es caracteritza per l’ús de cortines negres, un escenari fosc, llanternes negres i vestuari fluorescent), que consisteix en la projecció de rajos ultraviolats invisibles damunt unes substàncies determinades, que, en rebre’ls, irradien llum i donen lloc a un fantàstic joc de llums i ombres, tot aconseguint prodigioses transformacions que operen sobre la imaginació de l’espectador i li estimulen l’atenció.


Produccions

Temporada 1994/95. El fantasma mentider. Autoria i direcció: Roser Castellví i David Martínez. Lloc: Teatre Cal Bolet (Vilafranca del Penedès).

8 novembre 1998. Eureka!!! Autoria i direcció: Roser Castellví i David Martínez. Lloc: Ateneu Popular de 9 Barris (Barcelona), dins el 13è Festival Internacional de Teatre Visual i de Titelles de Barcelona.

4 maig 2002. La Via Làctia. Autoria i direcció: Roser Castellví i David Martínez. Lloc: Mostra de Teatre Infantil i Juvenil de la Xarxa (Igualada).

7 Novembre 2015. Akäshia, el viatge de la llum. Autoria i direcció: Roser Castellví i David Martínez. Lloc: Centre cultural El Jardí (Sant Quintí de Mediona, Barcelona).


Bibliografia

Sotorra, Andreu. «El musical “La via làctia” té tres grans eixos que reflecteixen un rigor formal fora de la mitjana habitual» (24 octubre 2014). <https://recomana.cat/obres/la-via-lactia/critica/el-musical-la-via-lactia-te-tres-grans-eixos-que-reflecteixen-un-rigor-formal-fora-de-la-mitjana-habitual> [Consulta: 28 gener 2022]

«El Cau de l’Unicorn i la fascinació per la llum negra» (24 febrer 2016). <https://www.escenafamiliar.cat/reportatges/reportatge-cau-lunicorn-fascinacio-llum-negra/> [Consulta: 28 gener 2022]


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x