Logo Institut del Teatre
Denominació: LAminimAL Teatre Sistèmic
Territori: Catalunya
Dates: 2010
Gènere/s: Sistemes Minimalistes Repetitius.
Redactor/a: Albert Tomàs Monsó
Trajectòria

Daniela De Vecchi gesta LAminimAL l’any 2009 a l’Obrador de la Sala Beckett, en el decurs del muntatge Vagas noticias de Klamm, de José Sanchis Sinisterra. La companyia es constitueix com a tal un any més tard, el 2010, i comença a treballar a partir de la idea teòrica dels Sistemes Minimalistes Repetitius (SMR). Des dels inicis, De Vecchi n’ha estat l’eix vertrebador, per bé que ha treballat amb dramaturgs diferents, com el mateix Sánchez Sinisterra en múltiples ocasions —Esperando algo (2011), Fer sonar una flor (2012), El suïcidi de l’elefant hipotecat (2014)—, David Eudave —La grandesa d’ésser un entre tants (2012)—, Aina Tur —Dagelty (2012)—, Juan Mayorga —La supervivencia de las luciérnagas (2014)— o, més recentment, Albert Pijuan —Cavaràs trinxeres (2017) o Els reis de shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the sixth (2019)— .


Significació

LAminimAL té com a eix principal la línia d’investigació dramàtica dels SMR, fixada per José Sánchez Sinisterra, amb l’objectiu de qüestionar la figuració del teatre de text tradicional i acostar-se a noves formes de representació a partir del minimal art i la repetició encadenada d’actemes gestuals i verbals. Els actemes, unitats mínimes d’acció, situen l’actor en el centre de la pràctica artística i no només com una peça interpretativa. Així, l’actor desenvolupa diferents possibilitats de variació sobre un actema alhora que es relaciona amb la resta dels elements escènics. El sentit final de l’acció emergeix d’aquest acte relacional i de la creativitat de l’actor en triar una o altra variació.

En els seus deu anys d’història, LAminimAL ha desenvolupat un llenguatge propi que l’ha consolidat com una de les companyies de referència en la investigació teatral a Catalunya, fet que li ha valgut el Premi Born de Teatre de Residència Artística 2015. Fins al moment ha estrenat a Barcelona, sobretot a la Sala Beckett, els festivals Grec, Temporada Alta i Fira Tàrrega, Madrid, Xile i el Brasil.


Produccions

15 juny 2011. Esperando algo. Autoria: José Sanchis Sinisterra. Direcció: Daniela De Vecchi. Sala Beckett. 

16 novembre 2012. El precio. Autoria: Lena Kitsopoulou. Direcció: Daniela de Vecchi. Teatre Tantarantana.

16 novembre 2012. Dalgety. Autoria: David Greig. Direcció: Aina Tur. Teatre Tantarantana.

 26 juliol 2012. Fer sonar una flor: càpsules sistèmiques. Autoria: José Sanchis Sinisterra. Direcció: Daniela De Vecchi. Oratori de Sant Felip Neri.

22 octubre 2012. La grandesa d’ésser un entre tants. Autoria: David Eudave. Dirección: Daniela De Vecchi. Sala Beckett.

20 maig 2013. Dimecres. Autoria: Aina Tur. Direcció: Daniela De Vecchi. Sala Beckett.

12 juny 2014. La supervivencia de las luciérnagas. Autoria: Juan Mayorga i José Sánchez Sinisterra. Direcció: Daniela De Vecchi.

8 octubre 2014. El suïcidi de l’elefant hipotecat. A partir de textos de José Sánchez Sinisterra. Direcció: Daniela De Vecchi. La Seca Espai Brossa.

12 juliol 2016. Autoria: Albert Pijuan. Apocalypse Uploaded: la transhumanització de les Abelles. Matadero Madrid.

25 gener 2017. Espejismo 53. Arrojarse al vacío. Autoria: Albert Pijuan. Direcció: Daniela De Vecchi. Teatro Santiago Off de Santiago de Xile.

12 març 2018. Cavaràs trinxeres. Autoria: Albert Pijuan. Direcció: Daniela De Vecchi i Joan Martínez. Companyia: LAminimAL.

18 octubre 2018. Els cecs d’Indomus. Direcció: Daniela De Vecchi. CEM Can Felipa.

26 maig 2018. Anuari minimalista. Autoria: Albert Pijuan. Direcció: Daniela de Vecchi. Mercat de Sant Antoni de Barcelona. Companyia: LAminimAL.

10 gener 2019. Els reis de shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the sixth. Autoria: Albert Pijuan. Direcció: Daniela De Vecchi. Sala Barts.

1 juliol 2021. Passar revista. Autoria: LAminimAL. Direcció: Daniela de Vecchi. Sala Apolo.


Bibliografia

Huber, Sebastián. «LAminimal Teatre Sistemic, Creación e investigación teatral. Entrevista a Daniela De Vecchi». El Peldaño: Cuaderno de Teatrología (Tandil: Facultad del Arte, UNCPBA), núm. 12-13, p. 54-59.

Sanchis Sinisterra, José. «Sistemas minimalistas en el teatro». Pausa (Barcelona: Sala Beckett), núm. 20 (2005), p. 11-17.

Sanchis Sinisterra, José. La escena sin límites: fragmentos de un discurso teatral. Ciudad Real: Ñaque, 2002.


Enllaços

Fonts iconogràfiques

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x