En una nit d’estiu, un matrimoni gran, Ell i Ella, propietaris d’una pensió al barri de l’Eixample de Barcelona, demanen un rere l’altra als estadants que deixin les seves habitacions. Ell, malalt terminal de càncer, espera poder passar els seus últims dies en pau i tranquil·litat amb la seva parella. Mitjançant els seus diàlegs, aquests éssers desplaçats, sorprenents en la seva barreja de costumisme i excentricitat, desvelen fragments i recorden escenes de les seves vides, mentre a través de les seves històries es desplega el paisatge monumental de la ciutat, amb referències a la Sagrada Família, la plaça de Catalunya, el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música, la Rambla, la Vila Olímpica, el MACBA i l’estació de França. Amb la veu de la soprano Maria Callas (La Bohème) sonant de fons a la ràdio, les converses recorden alguns episodis clau de la història de la ciutat del segle XX com ara la Setmana Tràgica, la Guerra Civil o els Jocs Olímpics, culminant amb un moment final quan la música de Puccini es confon amb la veu del general Juan Bautista Sánchez i el seu discurs del 26 de gener del 1939, evocant el record de l’arribada a la ciutat de les tropes feixistes. En les múltiples i obsessives transformacions del paisatge urbà exterior, sorgeix entre els personatges un sentit de trauma, alienació i pèrdua davant del món que els envolta.
El muntatge formava part d’una iniciativa de Toni Casares, director artístic de la Sala Beckett, que, durant la programació de la temporada 2003-2004, va crear un cicle titulat «L’acció té lloc a Barcelona» amb la intenció de dissipar la boirina que semblava haver cobert el paisatge barceloní en molts dels textos teatrals escrits durant les dècades dels vuitanta i noranta. Les altres obres del cicle eren Vides de tants [Psicopatologia de la vida quotidiana] d’Albert Mestres, Do’m d’Enric Casasses i Plou a Barcelona de Pau Miró. El cicle va comportar per a Casares i la Beckett un prestigiós Premi de la Generalitat de Catalunya l’any 2005.
Barcelona, mapa d’ombres es va estrenar el març de 2004 sota la direcció de Lurdes Barba i va rebre crítiques extraordinàries per representar un punt àlgid en la trajectòria de Cunillé. Va rebre el Premi Butaca de teatre i cinema de Catalunya al millor text teatral, així com el Premi Ciutat de Barcelona a la millor obra representada a la ciutat durant el 2004. El muntatge de la Beckett també va rebre el Premi Butaca a la millor il·luminació (Maria Domènech), a més de les següents nominacions: millor espectacle de petit format, millor directora (Lurdes Barba), millor actor (Alfred Lucchetti), millor actriu (Mont Plans), millor disseny escènic (Max Glaenzel i Estel Cristià) i millor disseny de vestuari (Marian Coromina). El primer muntatge professional en castellà va estrenar-se sota la direcció de Laila Ripoll el 19 d’octubre del 2006 a la Sala Francisco Nieva del Teatro Valle-Inclán del Centro Dramático Nacional de Madrid. Arran de l’estrena en castellà, l’obra va rebre el Premio Max de las Artes Escénicas al millor autor teatral en castellà (2007).
Buffery, Helena. «The ‘Placing of Memory’ in Contemporary Catalan Theatre». Contemporary Theatre Review, vol. 17, núm. 3 (2007), p. 385-397.
Casares, Toni. «A Barcelona: Una temporada de teatre local a la Sala Beckett» (Pròleg). A: En cartell: Sèrie «A Barcelona». (Barcelona, mapa d’ombres, de Lluïsa Cunillé; Plou a Barcelona, de Pau Miró). Barcelona: Rema 12: L’Obrador de la Sala Beckett, 2004, s.p.
Cunillé, Lluïsa. En cartell: Sèrie «A Barcelona». (Barcelona, mapa d’ombres, de Lluïsa Cunillé; Plou a Barcelona, de Pau Miró). Barcelona: Rema 12: L’Obrador de la Sala Beckett, 2004.
Cunillé, Lluïsa. Barcelona, mapa de sombras. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 2007.
Cunillé, Lluïsa. Barcelona, mapa d’ombres. A: Cunillé, Lluïsa. Deu peces. Pròleg de Xavier Albertí. Barcelona: Edicions 62, 2008.
Foguet, Francesc. «Els miralls de la història en la dramatúrgia contemporània catalana (1989-2012)». A: Molina, Víctor; London, John (ed.). El desig teatral d’Europa. Lleida/Barcelona: Punctum/Grup de Recerca en Arts Escèniques, 2013, p. 119-40.
Ordóñez, Marcos. «Barcelona, mapa de sombras: caza mayor». El País. Babelia (20 març 2004). <https://elpais.com/diario/2004/03/20/babelia/1079741181_850215.html>
Puchades, Xavier. «Cunillé, mapa de sombras». Pausa, núm. 20 (2005), p. 18-33.
Pujol, Anton. «Map of Shadows: Lluïsa Cunillé’s Ontological Rezoning». Anales de la Literatura Española Contemporánea, vol. 35, núm. 2 (2010), p. 475-506.
Filmografia:
2007: Barcelona (un mapa). Espanya. Director: Ventura Pons. Adaptació de Ventura Pons. Els Films de la Rambla, 90 min. (llargmetratge), color, 35 mm.
Fitxa d’estrena de la Sala Beckett:
<https://www.salabeckett.cat/espectacle/barcelona-mapa-dombres/>
Centro de Documentación Teatral, fitxa del muntatge del 2004:
<https://www.teatro.es/estrenos-teatro/barcelona-mapa-d-ombres-23818>
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar