Dramaturg, director i traductor
Llicenciat en Interpretació per l’Institut del Teatre, Miró inicia la carrera profesional com a actor de musicals amb la companyia El Musical Més Petit a finals dels anys noranta. Després d’estrenar al TNC amb Magda Puyo (Bernardeta XOC, 1999), entra en contacte amb La Perla 29, companyia amb la qual col·labora fins al 2010. Paral·lelament, Miró completa la seva formació com a dramaturg en diversos cursos de l’Obrador de la sala Beckett. El 1998 funda la companyia Menudos, amb la qual estrena la seva primera obra, La poesia dels assassins (2000). Pocs anys més tard estrena Plou a Barcelona (2004), que li reporta nombrosos èxits, premis i traduccions. L’obra es tradueix i s’estrena a Itàlia, guanya el Premio della Critica de l’Associazione Nazionale di Critici di Teatro (2008) i se’n fa una versió radiofònica a la RAI i una altra de cinematogràfica. Així mateix, en pocs anys es tradueix al castellà, el francès, el portuguès, el polonès i l’anglès, i s’estrena a Madrid i a països com Xile, Venezuela, l’Argentina, el Canadà, Portugal o Gran Bretanya. Autor resident de la quarta edició del projecte T6, escriu i dirigeix Singapur (2007) i Lleons (2009). El mateix 2009 guanya el Premi de la Crítica Teatral de Barcelona al Millor Text Teatral per Girafes. L’any 2011 estrena un altre dels seus èxits, Els jugadors, guanyador del Premi Butaca al millor text teatral i del Premio Ubu, a Itàlia. Durant els 2010 Miró ha enfocat la seva trajectòria professional a l’escriptura i a la dramatúrgia, que ha practicat de forma alterna amb la direcció escènica. D’aquest període destaca la triple estrena de La mort de Danton de Georg Büchner al Lliure (2013), Victòria (2016), Un tret al cap (2017), Una història real (2019) o la revisió d’alguns clàssics (Terra Baixa, 2014, i Cyrano, 2017, totues dues amb Lluís Homar; Dogville, 2019, amb Sílvia Munt, i Pedro Páramo, 2021, amb Mario Gas).
En l’àmbit televisiu, Miró ha treballat com a guionista (La Riera, 2017; Com si fos ahir, 2017-2021) i com a actor, especialment a l’entorn de Minoria Absoluta.
Influït pel mestratge de José Sanchis Sinisterra, Xavier Albertí, Sergi Belbel o Carles Batlle, Pau Miró és un dels autors contemporanis catalans més destacats i ben considerats. Miró ha definit la seva proposta artística com un teatre de text permeable al treball actoral i a la posada en escena, que utilitza des del punt de vista del director-dramaturg per acabar de definir l’acció i fins i tot per modificar el text. Les seves obres són habitualment efectistes i elèctriques, amb preferència per la narrativitat davant la situació, concebudes normalment des de la hibridació de gèneres i llenguatges escènics (Banal sessions of Fedra, 2006; Elèctrics, 2010). Carregat amb elements simbòlics, fruit d’un imaginari poètic propi i allunyat del realisme i d’una mirada política explícita, el de Miró és un teatre de geografia urbana, amb el barri del Raval de Barcelona com a punt d’inspiració en molts dels casos (Plou a Barcelona, 2004, per posar un exemple d’èxit). La triologia dels animals (Búfals, 2008; Lleons, 2009, i Girafes, 2009) gira entorn del nucli temàtic de les relacions familiars, així com la violència, la solitud o la incomunicació, temes recurrents en les seves obres. Els jugadors (2011) incideix en l’ús i l’abús del poder; Un tret al cap (2017) ho fa en la censura. Miró també ha abordat la reflexió sobre el teatre, la vellesa i el relleu generacional (Somriure d’elefant, 2006; Eva contra Eva, 2020) o l’auge de l’extrema dreta (Una història real, 2019).
Teatre
Actor
15 setembre 1998. Un cop més una mica de música. Direcció: Daniel Anglès, Manu Guix, Dani Espasa, Pili Capellades i Josep Galindo. Teatre Principal de Barcelona. Companyia: El musical més petit.
23 octubre 1998. Bal-Trap. Autoria: Xavier Durringer. Direcció: Joan Anguera. Tetre del Sol de Sabadell.
28 octubre 1999. Bernadeta XOC. Autoria: Alain Platel i Arne Sierens. Direcció: Magda Puyo. Sala Tallers del TNC.
11 maig 2000. Homografia. Autoria: Jordi Fontdevila. La Cuina de l’Institut del Teatre.
28 octubre 2000. Casta diva. Autoria: Daniel Anglès, Xavier Bertran i David Pinto. Composició: Dani Espasa. Direcció: Daniel Anglès. Teatre de Salt. Companyia: El musical més petit.
26 abril 2001. Kiss me, Kate. Autoria: Samuel i Bella Spewack. Composició: Cole Porter. A partir de La feréstega domada, de William Shakespeare. Direcció: Sílvia Sanfeliu. Institut del Teatre.
12 octubre 2001. El burladero. Politichien kabarett. Autoria: Jaume Collell. Direcció: Jaume Collell. Teatreneu.
26 febrer 2003. Liliom. Autoria: Ferenc Molnar. Direcció: Carlota Subirós. Sala Beckett. Companyia: La Perla 29.
8 juliol 2003. Refugi. Autoria: Jessica Goldberg. Direcció: Oriol Broggi. Sala Beckett. Companyia: La Perla 29.
8 novembre 2003. Wit; Wit (Ingenio). Autoria: Margaret Edson. Direcció: Lluís Pasqual. Teatre Bartrina de Reus.
19 gener 2005. Obra vista. Autoria: Jordi Prat i Coll. Direcció: Jordi Prat i Coll. Sala Beckett.
16 febrer 2005. La xarxa. Autoria: Joan Brossa. Direcció: Josep Maria Mestres. La Seca Espai Brossa.
29 juliol 2005. Rosencrantz i Guildenstern són morts. Autoria: Tom Stoppard. Direcció: Oriol Broggi. Teatre: Can Ratés. Jardí (Santa Susanna). Companyia: La Perla 29.
8 març 2006. Antígona. Autoria: Sòfocles. Direcció: Oriol Broggi. Biblioteca de Catalunya. Companyia: La Perla 29.
26 març 2009. Magic People Show. Autoria: Giuseppe Montesano. Direcció: Enrico Ianniello, Tony Laudadio, Andrea Renzi i Luciano Saltarelli. Teatro María Guerrero de Madrid. Companyia: Teatri Uniti i Centro Dramática Nacional.
29 octubre 2010. Con derecho a fantasma. Autoria: Eduardo de Filippo. Direcció: Oriol Broggi. Teatro María Guerrero de Madrid. Companyia: La Perla 29.
16 febrer 2013. La sonata dels espectres. Autoria: August Strindberg. Direcció: Pau Carrió. Teatre Lliure de Gràcia.
Autor (i director)
14 desembre 2000. La poesia dels assassins. Teatre Malic. Companyia Menudos Teatro.
21 febrer 2003. Paraigües elèctrics. Sala Trono Villegas de Tarragona.
3 juny 2004. Plou a Barcelona. Direcció: Toni Casares. Sala Beckett.
13 novembre 2004. Happy hour. A partir de l’Onlce Vània, de Txèkhov. Sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure.
26 gener 2006. Bales i ombres. Espai Lliure.
30 juny 2006. Somriure d’elefant. Biblioteca de Catalunya. La Perla 29.
2 novembre 2006. Banal sessions of Fedra. Versus Teatre.
20 desembre 2007. Singapur. Sala Tallers del TNC.
2 abril 2008. El enfermo imaginario. Autoria: Pau Miró i Marc Rosich. Direcció: Antonio Calvo. Teatre Condal.
4 octubre 2008. Búfals. La Planeta. Companyia: Menudos.
12 març 2009. Lleons. Sala Tallers del TNC.
2 juliol 2009. Girafes. Espai Lliure.
3 desembre 2009. Elèctrics. Direcció: Glòria Balañà. La Planeta.
11 novembre 2011. Els jugadors. Teatre de Salt.
8 desembre 2011. Viatge a la Lluna. A partir de l’obra de Josep M. Espinàs i Xavier Montsalvatge. Composició: Albert Guinovart. Teatre de Bescanó. Companyia: Murtra Ensemble.
1 desembre 2012. Un refugi indie. La Planeta.
10 octubre 2013. Primera Plana. Autoria: Cristina Clemente, Guillem Clua, Daniela Freixas i Pau Miró. Direcció: Mercè Vila, Carles Fernández, Marilia Samper i Alícia Gorina. La Planeta.
3 octubre 2013. La revolució no serà tuitejada. Jordi Casanovas, Guillem Clua i Pau Miró. Direcció: Jordi Casanovas, Guillem Clua i Pau Miró. Teatre Lliure. Companyia: La Kompanyia.
11 desembre 2013. Adiós a la infancia. A partir de textos de Juan Marsé. Direcció: Oriol Broggi. Teatre Lliure de Gràcia. La Perla 29.
13 gener 2014. Dones com jo. Teatre Romea. Companyia: T de Teatre.
9 setembre 2014. Desde Berlín. Tributo a Lou Reed. Autoria: Juan Villoro, Juan Cavestany, Andrés Lima i Pau Miró. A partir de Berlín, de Lou Reed. Direcció: Andrés Lima. Teatre Romea.
5 novembre 2014. Llibràlegs. Autoria: Marc Artigau, Josep Maria Miró, Pau Miró i Jordi Prat i Coll. Biblioteca Antònia Adroher de Girona.
4 maig 2016. Victòria. Sala Gran del TNC.
30 juny 2017. Un tret al cap. Sala Beckett.
9 maig 2019. Dogville: un poble qualsevol. A partir de la pel·lícula de Lars von Trier. Direcció: Sílvia Munt. Teatre Lliure de Montjuïc.
29 octubre 2019. Una història real. La Villarroel.
18 gener 2020. Eva contra Eva. Direcció: Sílvia Munt. Kursaal.
3 juliol 2020. NN (Nova Normalitat). Direcció: Carlus Pradissa. Recinte Modernista de Sant Pau. Companyia: La Fura dels Baus.
3 juliol 2020. La distancia. Direcció: Andrea Jiménez i Noemí Rodríguez. Projecció al Teatro Valle Inclán de Madrid.
Dramaturg
26 juliol 2007. Los persas. Autoria: Èsquil. Direcció: Calixto Bieito. Teatro Romano de Mérida.
14 febrer 2013. Tan bé que anàvem. Autoria: Carles Flavià i Jaume Sisa. La Seca Espai Brossa.
16 febrer 2013. El pelicà. Autoria: August Strindberg. Teatre Lliure de Gràcia.
19 febrer 2013. El correu de Hessen. Autoria: Georg Büchner. Direcció: David Selvas. Teatre Lliure de Gràcia.
19 febrer 2013. La mort de Danton. Autoria: Georg Büchner. Direcció: David Selvas. Teatre Lliure de Gràcia.
19 febrer 2013. Woyzeck. Autoria: Georg Büchner. Direcció: David Selvas. Teatre Lliure de Gràcia.
23 febrer 2013. La indagació. Un oratori en onze cants. Autoria: Peter Weiss. Direcció: Carme Portacelli. Teatre Lliure de Gràcia.
2 desembre 2016. Les noces de Fígaro. Autoria: Caron de Beaumarchais. Direcció: Lluís Homar. Teatre Lliure de Montjuïc. Compañía Nacional de Teatro Clásico.
12 març 2020. La gavina. Autoria: Anton Txèkhov. Direcció: Àlex Rigola. Teatre Villarroel.
28 maig 2020. Terra baixa. A partir de l’obra homònima d’Àngel Guimerà. Sala Online del Teatre Lliure.
1 juliol 2021. Pedro Páramo. A partir de l’obra homònica de Juan Rulfo. Direcció: Mario Gas.
Director
12 novembre 2010. Pluja constant. Autoria: Keith Huff. Sala Villarroel.
7 novembre 2014. Terra baixa. Autoria: Àngel Guimerà. Teatre Municipal de Girona.
7 desembre 2015. Filla del seu pare. Autoria: Aleix Aguilar. A partir d’Hedda Gabler, de Henrick Ibsen. Espai Lliure. Companyia: Solitària.
8 desembre 2017. Cyrano. Autoria: Edmond Rostand. Teatre Municipal de Girona.
20 setembre 2017. Forest. Autoria col·lectiva. Direcció: Pau Miró i Gerard Oms.
Televisió
Actor
2002-2003. No n’hi ha prou. TV3.
2002-2003. El cor de la ciutat. TV3.
2011-2012. La Riera. TV3.
Dramaturg
2011-2016. La Riera. TV3.
2017-2021. Com si fos ahir. TV3.
Plou a Barcelona. Barcelona: Rema 12, 2004.
Bales i ombres. Barcelona: Teatre Lliure, 2006.
Singapur. Barcelona: Proa, 2008.
Lleons. Barcelona: Proa, 2009.
Búfals; Lleons; Girafes. Barcelona: Rema 12, 2009.
Els jugadors. Barcelona: Teatre Lliure 2012.
Espriu x dotze. Tarragona: Arola, 2014.
Victòria. Tarragona: Arola, 2016.
Un tret al cap. Barcelona: Institut del Teatre: Comanegra, 2018.
Artigau, Marc. «Entrevista a Pau Miró». Pausa (Barcelona: Sala Beckett), núm. 32 (2008) [recurs electrònic].
Feldman, Sharon G. «El perfil postdramático del teatro catalán contemporáneo». Pygmalion: Revista de Teatro General y Comparado (Richmond: University of Richmond), núm. 1 (2007), p. 39-50.
Gallén, Enric. «Dramatúrgia catalana actual». A: Batlle, Carles; Gallén, Enric; Güell, Mònica (eds.). Drama contemporani: renaixença o extinció? Lleida / Barcelona/París: Punctum: Institut del Teatre: Universitat Pompeu Fabra: Université Paris-Sorbonne, 2016, p. 159-174.
Ianello, Enrico. «Cafè Zurich, Caffé Gambrinus». Pausa (Barcelona: Sala Beckett), núm. 32 (2008) [recurs electrònic].
Mestres, Albert. «Entre el segle XX i el segle XXI: la difícil i atzarosa relació entre text dramàtic i escenificació en l’àmbit català». A: Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (eds.). Teatre català avui 2000-2017: 4t encontre d’escriptors i crítics a les Garrigues. Juneda: Fonoll, 2018, p. 29-47.
Moreau, Benjamin; Díaz, Sylvain. «La Trilogie des fables urbaines de Pau Miro, “un théâtre dont on a besoin parce qu’il cultive un mystère». Agôn: Revue des arts de la scène (Association Agôn), núm. 6 (2013) [recurs electrònic].
Prat i Coll, Jordi. «Pau Miró i la vida dels discrets». Pausa (Barcelona: Sala Beckett), núm. 32 (2008) [recurs electrònic].
Riera, Pere. «La dramatúrgia catalana del segle XXI: deu anys d’autories fidels a l’espectador». Estudis Escènics (Barcelona: Institut del Teatre), núm. 38 (2007), p. 73-84.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar