Actriu, dramaturga i directora escènica
Llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona l’any 1996, va començar la seua carrera teatral amb la companyia La Dependent, de la qual forma part en l’actualitat, tot i treballar també amb d’altres grups. En aquesta mateixa companyia, des de l'any 1991 fins al 2000 va participar en l'equip que representava l'espectacle tradicional alcoià de titelles nadalencs El betlem de Tirisiti, declarat Bé d’Interés Cultural per la Generalitat Valenciana. Es va iniciar com a directora amb la peça Invents a dues veus, produïda per la companyia Essa Minúscula i estrenada en la Mostra de Teatre d’Alcoi. Des d’aleshores ençà, ha dirigit nombrosos espectacles teatrals. En l’àmbit de la interpretació, ha treballat amb directors com Jaume Policarpo, Oriol Broggi, Jaume Melendres o Pep Cortés, entre d’altres. Com a dramaturga, l’any 2016 va rebre el Premi Eduard Escalante dels Premis Ciutat de València de Teatre i el Premi de la Crítica de l’Associació d’Escriptors en Llengua Valenciana el 2017, per l’obra De Sukei a Naima. L’any 2021, juntament amb Paco Romeu, Xavo Giménez i Guadalupe Sáez, és seleccionada per a formar part del Laboratori de Dramatúrgia Insula Dramataria Josep Lluís Sirera.
El treball de Gemma Miralles –actriu, directora i dramaturga– representa una clara mostra d’un dels canvis més notables en l’àmbit de l’escena teatral, tant a escala estatal com pel que fa a la dramatúrgia catalana de les darreres dècades: la progressiva incorporació de la dona a les diverses parcel·les de l’activitat escènica més enllà de la interpretació. En aquest sentit, a hores d’ara, Gemma Miralles és la directora més consolidada del panorama teatral valencià. El seu treball de direcció s’inicia amb companyies com Bambalina, Teatre de la Caixeta, Bramant o Anem Anant, entre d’altres; des de l’any 1998, ha dirigit de manera habitual espectacles de La Dependent, entre els quals es poden destacar diversos muntatges de Pasqual Alapont, dramaturg habitual de la companyia. Certament, la vessant creativa de Miralles es troba associada principalment a un teatre de caire comercial i familiar, atesa la vinculació de la companyia amb aquesta línia de treball. Amb la publicació De Sukei a Naima i els premis atorgats a aquesta peça –on s’evoca l’episodi històric de l’expulsió dels moriscos el 1609–, Miralles arrodoneix una trajectòria que la consolida com a dona de teatre.
Treball de direcció
1997. Invents a dues veus. Dramatúrgia de Roland Dubillard. Essa Minúscula.
1997. Cyrano de Bergerac. Dramatúrgia de Jaume Policarpo. Bambalina Titelles.
1999. Morir no es tan fàcil. Dramatúrgia de David Plana. Teatre de la Caixeta.
1999. Botí. Dramatúrgia de Joe Orton. La Dependent / Teatres de la Generalitat.
2000. Aladí i el geni de la llàntia. Dramatúrgi de Vicent Vila. Teatre de la Caixeta.
2001. Una teoria sobre això. Dramatúrgia de Pasqual Alapònt. La Dependent.
2002. Tócame con tus ojos. La sonrisa de Caín.
2002. Lennon. Dramatúrgia de Jaume Policarpo. La Dependent..
2003. Bultaco 74. La Dependent.
2003. Circus. Dramatúrgia d’Eduard Costa. Anem Anant.
2005. Flesh 1.74. La Sonrisa de Caín.
2005. Construyendo a Verónica. Bramant Teatre.
2006. L’infern de Marta. Dramatúrgia de Pasqual Alapont. La Dependent.
2006. Una de quatre formatges. Dramatúrgia de Pasqual Alapont. La Dependent / Teatres de la Generalitat.
2007. Malajes. La Sonrisa de Caín.
2008. El somriure de Maureen O’Hara. La Dependent.
2009. Els contes de Grimm. Centre Teatral Escalante / Anem Anant.
2010. Les dones de Lockerbie. Dramatúrgia de Deborah Breyoort. La Dependent / Teatre Micalet.
2010. La nòvia de Gary Cooper. Dramatúrgia de Pasqual Alapont. La Dependent.
2013. 1, 2, 3 Macbeth. Anem Anant.
2013. Els contes de les mil i una nits. Dramatúrgia de Vicent Vila. Centre Teatral Escalante.
2016. De Sukei a Naima. Dramatúrgia de Gemma Miralles. La Dependent.
2018. Història d’una mestra. Cactus Teatre.
2020. El método Grönholm. Dramatúrgia de Jordi Galceran. Olympia Produccions / Ornitorrinc.
2020. Barahúnda. Dramatúrgia d’Isabel Caballero. Institut Valencià de Cultura. Teatre Rialto.
Estrenes com a dramaturga
2016. De Sukei a Naima. Direcció de Gemma Miralles. La Dependent / Institut Valencià de Cultura.
2018. Separeu-vos junts! Direcció de Pepa Miralles. La Dependent.
2021. Pau. Laboratori Insula Dramataria Josep Lluís Sirera. Coordinació Paco Zarzoso. Teatre Rialto (Lectura Dramatitzada).
2021. Adaptació de Júlia, d’Isabel-Clara Simó. La Dependent. Teatre Principal de València (S’estrenarà al novembre).
De Sukei a Naima. Alzira: Bromera, 2017.
Pau. València: Institut Valencià de Cultura, 2021.
Rosselló, Ramon X. «Els directors d’escena valencians en temps de democràcia». Zeitschrift für Katalanistik, núm. 26 (2013), p. 301-323.
Rosselló, Ramon X. «Más allá de la interpretación: nuevas creadoras en el teatro valenciano actual» Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, núm. 10 (19) (2014), p. 83-107.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar