La Ruta 40, nom que homenatja la carretera que travessa l’Argentina de cap a cap, neix el 2011 a mans dels actors i directors Alberto Díaz i Albert Prat, la productora Maria G. Rovelló i l’actor Sergi Torrecilla. Al llarg de la seva dècada de trajectòria, ha muntat alguns textos clàssics de la literatura dramàtica del segle XX (Harold Pinter i Thornton Wilder), però sobretot s’ha especialitzat en autors contemporanis tant catalans (Albert Arribas, Josep Maria Miró o Lluïsa Cunillé) com internacionals (Davide Carnevali o Romina Paula). Els anys 2018 i 2019 col·laboren amb Carlota Subirós i Ferran Dordal per produir dos espectacles de creació, Una lluna constant i Reiseführer, respectivament. En total, dotze produccions estrenades i girades en espais com el Teatre Lliure, la Sala Beckett o El Maldà, i en festivals com Fira Tàrrega, Festival Temporada Alta, Festival Grec o el Babel Festival de Romania.
La companyia acumula una bona quantitat de premis i nominacions en els principals guardons del país. Ha estat dues vegades finalista en la categoria de millor espectacle al Premi de Teatre BBVA, ha guanyat el Premi de la Crítica 2019 a espectacle de petit format per a Reiseführer i el Premi Butaca 2015 a espectacle de petit format per El llarg dinar de Nadal, entre molts d’altres. Aquesta producció es pot considerar l’èxit de públic més sonat de la companyia, ja que va aconseguir estar en cartell durant cinc temporades consecutives (tots els desembres i geners del 2014 al 2019) a El Maldà. Posteriorment va tornar al Teatre La Biblioteca l'any 2021.
La Ruta 40 ha estat companyia resident a la Nau Ivanow, L’Excèntrica de Santa Coloma de Gramanet i la Sala Beckett. La temporada 2019-2020 és seleccionada per a la iniciativa «Lliure&Espai» del Teatre Lliure, on diverses companyies independents s’encarreguen de la programació durant tres mesos de l’Espai Lliure. També ha impartit seminaris d’interpretació a la Universitat de Girona.
Tret de les incursions en la dramatúrgia de creació postdramàtica d’Una lluna constant, Reiseführer i Sacarina, la nota dominant dels muntatges de La Ruta 40 són els muntatges de textos contemporanis dramàtics. La varietat de temes que han dut a escena és gairebé tant àmplia com el seu nombre de produccions: la família, la memòria, les relacions humanes, la ciutat, l’ofici teatral... En els seus espectacles, però, sol destacar la perícia interpretativa (no és casual que la direcció vagi sovint a càrrec d’un actor), l’encert en l’elecció dels textos i dels col·laboradors artístics per a cada ocasió i la precisió en el treball de la tensió dramàtica. L’equilibri que sol aconseguir la companyia és peculiar: poden satisfer un ventall de públic molt ampli sense que això suposi caure en la complaença.
Novembre 2012. To Ramona, escrit i dirigit per Albert Prat. Teatre Lliure, Barcelona.
Juny 2012. Fa una mica de soroll, de Romina Paula. Dirigit per Albert Prat. Sala La Planeta, Girona.
Juny 2013. El cant de la Gorgona, d’Albert Arribas. La Seca Espai Brossa, Barcelona.
Octubre 2013. El balneari, de Marc Artigau. Dirigit per Albert Prat i Llàtzer Garcia. Can Cors, Celrà.
Abril 2014. Selecció, escrit i dirigit per Albert Arribas. La Seca Espai Brossa, Barcelona.
Novembre 2014. El llarg dinar de Nadal, de Thorton Wilder. Dirigit per Alberto Díaz. El Maldà, Barcelona.
Juliol 2015. La col·lecció, de Harold Pinter. Dirigit per Albert Prat. Sala Beckett, Barcelona.
Setembre 2016. Cúbit, escrit i dirigit per Josep Maria Miró. Sala La Planeta, Girona.
Novembre 2018. Una lluna constant, dirigit i escrit per Carlota Subirós. Sala Beckett, Barcelona.
Desembre 2019. Reiseführer, escrita i dirigida per Ferran Dordal. Teatre Lliure, Barcelona.
Febrer 2020. Sacarina, de Davide Carnevali. Dirigit per Sergi Torrecilla. El Maldà, Barcelona.
Octubre 2020. Els subornats, de Lluïsa Cunillé. Dirigit per Lurdes Barba. Teatre de Salt, Salt.
Foguet, Francesc. «La perversió de la memòria». El temps (6 juny 2017).
Ordóñez, Marcos. «El carrusel de Thorton Wilder». El País (11 desembre 2014).
Puig i Taulé, Oriol. «Els guionistes, els poetes i els rars. Estètiques i ideologies més revulsives de la literatura dramàtica del segle XXI». A: Ayats, Aïda; Foguet, Francesc (cur.). La dramatúrgia catalana al segle XXI, balanç crític. Barcelona: Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’IEC, 2021, p. 63-74.
Sala, Carlos. «El turismo es muy feo delante del espejo». La Razón (4 desembre 2019).
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar