Logo Institut del Teatre
Territori: Barcelona
Dates: 2016
Gènere/s: Teatre interdisciplinari
Redactor/a: Albert Pijuan Hereu
Trajectòria

La directora i historiadora de l’art Irene Vicente i l’estilista Néstor Reina funden la Cia. Pelipolaca l’any 2016. Autònoma, el seu primer espectacle, es crea dins del La(b) Felipa, a la fàbrica de creació Can Felipa, i compta amb la participació de l’alumnat de les escoles BAU, IL3 i MOVEO, i la col·laboració de les professores Joana Serrat, Raquel Mora, Helena Nehme i Francina Lladó. Autònoma s’estrena al mateix centre i posteriorment s’exhibeix a l’Antic Teatre i al Festival TNT de Terrassa. És en aquest festival que la companyia és premiada amb una residència tècnica a La Farinera. En aquest espai és on comencen a gestar el següent espectacle, Unheimlich, amb el qual són seleccionats per exhibir-ne una mostra a l’Embrions del Festival Escena Poblenou. L’espectacle rep la beca Kinetics, del Centre Cívic Parc Sandaru i guanya la beca DespertaLab 2019. Aquest espectacle el creen en col·laboració amb Les Desvestides, que són les actrius Gala Sabaté, Rut Girona, Núria Corominas i Belen Bouso. A partir d’aquí l’actriu Gal·la Sabaté s’incorpora formalment a la companyia. Després d’exhibir l’espectacle a la Sala Àtrium, la Casa Elizalde, el Festival TNT i a l’Espai ETC de Vic, la Cia. Pelipolaca s’instal·la com a companyia resident a la Nau Ivanow. Al següent espectacle, Nunc Est Edere (¡Y ahora comamos!), s’hi afegeixen la dramaturga Carmen Salinas i la ballarina Carlota Grado i es comença a treballar en una residència de creació a La Casona en el marc del Festival Internacional Teatropuerto de La Serena (Xile).


Significació

La Cia. Pelipolaca n’ha tingut prou amb només dos espectacles per establir una proposta teatral pròpia. En el seu ADN hi trobem la interdisciplinarietat com a punt de partida creatiu i el work in progress entès com a principi estètic (no han tingut por d’exhibir els seus dos espectacles en forma de semi-muntatge). Aquest gust per l’obertura del procés teatral i l’exploració de les possibilitats dels formats escènics s’acoblen netament a la temàtica que fins ara han explorat: el fet teatral. El fet teatral entès des del vessant més material possible, com és la precarització de l’ofici (Autònoma), com des del vessant estètic, que és el cas d’Unheimlich, on han qüestionat la mirada sobre l’escena i, en especial, sobre els prejudicis dels cossos que l’habiten.


Produccions

Maig 2017. Autònoma, creació i direcció d’Irene Vicente i Néstor Reina. Centre Cívic Can Felipa, Barcelona.

Maig 2019. Unheimlich, dirigida per Irene Vicente. Sala Àtrium, Barcelona.


Bibliografia

Bordes, Jordi. «Despullades de les paraules, radicals en el missatge». Recomana.cat (2 juny2019). <https://recomana.cat/obres/unheimlich/critica/despullades-de-les-paraules-radicals-en-el-missatge> [Consulta: 5 juliol 2021]

Díez, Elisa. «Unheimlich». Butaques i somnis (4 juny 2019). <https://www.butaquesisomnis.com/2019/06/unheimlich.html> [Consulta: 5 juliol 2021]


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x