Dramaturg, traductor i novel·lista.
Llicenciat en Ciències Polítiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, en Filosofia per la Universitat de Barcelona, postgrau de Correcció i Assessorament Lingüístic de la Universitat Autònoma de Barcelona i format en l’àmbit escènic en tallers com els de la Sala Beckett —on és becat l’estiu del 2017—, Pijuan es dona a conèixer inicialment a través de concursos. Comença a publicar narrativa breu a la dècada dels 2000 en diverses antologies, que posteriorment compagina amb el teatre, la novel·la i, de manera esporàdica, la poesia. Col·labora amb diverses institucions de l’àmbit literari i teatral, com ara el Laboratori de les Lletres, on imparteix cursos d’escriptura. Els any 2013-2014 és professor de dramatúrgia al centre Matucana 100 de Santiago de Xile. Els anys 2014-2015 és director artístic del festival Rapala de Calafell. També pertany a l’equip de creació de la companyia LAminimAL, en funcions de dramaturg. En l’esfera política, el 2015 és escollit regidor a l’Ajuntament de Calafell per la CUP.
Pijuan debuta com a autor de narrativa en reculls col·lectius, com Nyiii i altres narracions (2003), en què col·labora amb el relat guanyador del Concurs Literari Juvenil Domènec Guansé de Tarragona de l’any 2002, Blastoestimulina i altres narracions (2005), Històries de l’Àfrica (2009) i Woman’ secret i altres narracions (2011). El 2014 publica la seva primera novel·la, El franctirador, i el 2016 debuta en el gènere de l’assaig biogràfic amb Ramon Llull, una aproximació a la figura de l’escriptor i pensador català amb voluntat divulgativa. El 2017 publica el recull de relats Seguiràs el ritme del fantasma jamaicà i el 2018 col·labora en el recull col·lectiu Visions del purgatori. El 2020 publica la novel·la Tsunami, una crítica al model turístic i al capitalisme individualista desenfrenat que li va valer el Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler. Tsunami ha estat, probablement, l’obra de Pijuan més aplaudida per la crítica, que n’ha destacat especialment el llenguatge experimental i la mordacitat política. El 2020 també va publicar el llibre de relats La vastitud conjuntament amb Lucia Pietrelli i Adrià Pujol. Cosmogonia falorniana (2009), la seva única incursió en la poesia, li va merèixer el Premi Rei en Jaume. Pijuan també ha traduït L’ésser estimat, d’Evelyn Waugh (2015), El rei de groc, de Robert W. Chambers (2015), Johnny va agafar el fusell, de Dalton Trumbo (2016) i l’Illa del doctor Moreau, d’H. G. Wells (2021).
En l’àmbit teatral, Pijuan és responsable, bé com a autor, bé com a adaptador, d’una quinzena de peces, algunes de les quals amb recorregut internacional, en països com Itàlia, Xile, Romania o l’Iraq. L’any 2010 publica la seva primera obra, Tabula brasa, que guanya el Premi Ciutat de Sagunt - Pepe Alba de teatre 2011 i compta amb una versió romanesa. El 2011 estrena a Barcelona Granja de pingüins, que ha estat traduïda al castellà i estrenada a Santiago de Xile el 2015 amb el nom de Bienestópolis, amb una gira posterior pel país. Aquell mateix any publica Nix tu, Simona, que s’estrena al Festival Lola d’Esparraguera i es programa a la Sala Beckett, a la Sala Àtrium, i gira per Catalunya. Així mateix, l’obra s’exporta a festivals de l’Iraq el 2012 i 2013. El 2015 n’estrena la versió italiana. En uns anys de facúndia creativa, publica El regne de les anguiles, Finestreta D-72 i Escola de gossos, que ha traduït al castellà i estrenat a Santiago de Xile el 2013, en gira xilena fins al març del 2014. Aquell mateix any adapta Moisès i Aaron, d’Arnold Schönberg, estrenada a la Casa de l’Espiritualitat Sant Felip Neri, i, el 2015, Ramon Llull, reinserit, al Centre Cultural Cinema Iris de Calafell. Amb la companyia LAminimAL i sota la direcció de Daniela De Vecchi, amb qui col·labora assíduament, el 2016 porta a Fira Tàrrega i al Frinje Madrid Apocalypse uploaded: la transhumanització de les abelles, útlima part de la trilogia Fer sonar una flor, que suposa la posada en pràctica de la proposta estètica de LAminimAL, basada en els Sistemes Minimalistes Repetitius de José Sánchez Sinisterra. El 2017, un any d’efervescència per a Pijuan, adapta El jugador, de Dostoievski, al Tetare Tantarantana, estrena Espejismo 53, al festival SantiagoOff de Santiago de Xile, i l’obra col·lectiva Serata Ingiusta, a la Fucina Culturale Machiavelli de Verona. El 2018 estrena Cavaràs trinxeres, també en format de lectura dramatitzada a la Beckett, Anuari minimalista, instal·lació escènica per al Mercat de Sant Antoni de Barcelona, i Plou foc, una òpera infantil, i el 2019, Els reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the sixth, a la Sala Barts.
Sempre amb una mirada política de fons crítica amb el sistema i marcat per una posició àcida i subversiva amb el poder, l’obra de Pijuan es caracteritza per una aposta formal renovadora i la recerca de nous llenguatges escènics. La bibliografia n’ha destacat l’aposta per una dramatúrgia de text no limitant, que no renuncia a la centralitat del text, i per tant, a la formulació en termes literaris, però que, a la vegada, concep l’obra des d’un punt de vista en què les possibilitats escèniques el depassen i completen. Un bon exemple de la poètica de Pijuan és Nix tu, Simona, un monòleg sense acotacions escrit amb un llenguatge molt autoreferencial que es desenvolupa i desxifra de manera performativa.
D’altra banda, tot sovint al costat de Daniela De Vecchi i la companyia LAminimAL, Pijuan ha explorat una dramatúrgia basada en els Sistemes Minimalistes Repetitius de José Sanchis Sinisterra, que, segons el mateix Sanchis Siniesterra, posa en qüestió els límits de la representació figurativa, tematitza la noció de personatge i del teatre mateix i es construeix a partir del minimal art i la repetició encadenada d’actemes gestuals i verbals mínims, que qüestionen la convencionalitat del teatre de text tradicional.
10 gener 2019. Els reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the sixth. Direcció: Daniela De Vecchi. Sala Barts. Companyia: LAminimAL.
26 maig 2018. Anuari minimalista. Direcció: Daniela de Vecchi. Mercat de Sant Antoni de Barcelona. Companyia: LAminimAL.
14 abril 2018. Plou foc. Direcció: Marta García Otín. Teatre Auditori de Granollers.
12 març 2018. Cavaràs trinxeres. Direcció: Daniela De Vecchi i Joan Martínez. Companyia: LAminimAL.
Maig 2017. Serata Ingiusta. Autoria col·lectiva: Albert Pijuan, Luciano Modica i Mihai Butcovan. Direcció: Sara Meneghetti. Fucina Culturale Machiaveli de Verona. Companyia: Fucina Culturale Machiavelli.
5 abril 2017. El jugador. Autor: Fiodor Dostoievski. Direcció: Pau Masaló. Teatre Tantarantana. Companyia: Ignífuga.
Gener 2017. Espejismo 53. Direcció: Daniela de Vecchi. Teatro Santiago Off de Santiago de Xile. Companyia: LAminimAL. Festival de Santiago Off de Santiago de Xile.
Juliol 2016. Apocalypse Uploaded: la transhumanització de les Abelles. Direcció: Daniela Vecchi. Companyia: LAminimAL. Festival Frinje de Madrid.
Maig 2016. Nasci, Simona. Direcció: Alessandra Arico. Traducció: Giulia Puccetti. Teatro Pietro Aretino d’Arezzo.
Maig 2015. Ramon Llull, reinserit. Centre Cultural Cinema Iris de Calafell.
16 abril 2015. El regne de les anguiles. Direcció: Marc Chornet. Teatre el Magatzem de Tarragona.
23 gener 2015. Bienestópolis. Direcció: Juan Ibáñez. Centro Cultural Gabriela Mistral de Santiago de Chile.
Maig 2014. Moisès i Aaron, d’Arnold Schönberg. Adaptació, dramatúrgia i direcció: Albert Pijuan. Casa de l’Espiritualitat Felip Neri.
Abril 2014. Barralades. Basat en la vida i obra de Carlos Barral. Casa Barral de Calafell.
15 juny 2013. Escuela de perros. Direcció: Juan Ibáñez. Matucana 100 de Santiago de Chile. Companyia: Tacto Teatro.
Juny 2013. Tertúlia d’ultratomba. A partir de la vida i obra de Salvador Espriu. Casa Barral de Calafell.
Maig 2013. Càntic dels Càntics de Salomó. Sala Beckett.
4 juliol 2012. Escola de gossos. Direcció: Juan Ibáñez. Nau Ivanow. Companyia: Tacto Teatro.
Maig 2012. Commemoració del centenari del naixement del poeta Quim Rota. Casa Barral de Calafell.
Novembre 2011. Nix tu, Simona. Direcció: Albert Mestres. Sala Beckett. Companyia: La Patacada. Festival Lola d’Esparraguera.
Juny 2011. Granja de pingüins. Direcció: Juan Ibáñez. Teatre de la Riereta. Companyia: Tacto Teatro.
Novel·la
Tsunami. Barcelona: Angle, 2020.
El franctirador. Barcelona: Angle, 2014.
Assaig
Ramon Llull. Ara i aquí. Barcelona: Angle, 2016.
Narrativa breu
«L’illa del doctor Woreau». A: Diversos autors. Contes per al confinament. Barcelona: Males Herbes, 2020.
Diversos autors. La vastitud. Barcelona: Labreu, 2020.
«Opus 213». A: Diversos autors. Visions del purgatori. Barcelona: Males Herbes, 2018.
Seguiràs el ritme del fantasma jamaicà. Barcelona: Angle, 2017.
«Zulufita o els millors anys de la nostra espècie». A: Diversos autors. Punts de fuga. Barcelona: Males Herbes, 2015.
«Judici al Troyanus». A: Diversos autors. Premios relato corto 2010, 2011, 2012. Castelló: Ajuntament de Castelló, 2013.
«Previsió meteorològica a 22 de maig de 2008». A: Diversos autors. Women’ secret i altres narracions. Lleida: Pagès, 2011.
«Jnum contra Jonsu». A: Diversos autors. Històries de l’Àfrica, Historias de África. Barcelona: Centre d’Estudis Africans, 2009.
«Tres tortures en dos actes». A: Diversos autors. Blastoestimulina i altres textos. Tarragona: Arola, 2005.
«Nyiii». A: Diversos autors. Nyiii i altres textos. Tarragona: Arola, 2003.
Poesia
Cosmogonia Falorniana. Calvià: Ajuntament de Calvià, 2010.
Teatre
«El policia i la querida». A: Diversos autors. Teatre de mínims. Barcelona: Re&Ma 12, 2016.
El regne de les anguiles. Barcelona: Re&Ma 12, 2014.
Finestreta D-72. Barcelona: Re&Ma 12, 2014.
Escola de gossos. Barcelona: Re&Ma 12, 2012.
Nix tu, Simona. Barcelona: Re&Ma 12, 2011.
Tabula Brasa. Benicarló: Onada, 2010.
Traduccions
Baker, Howard, Deadhands. Barcelona: Obrador de la Sala Beckett, 2013.
Chambers, Robert W., El rei de groc. Barcelona: Angle, 2015.
Saumell, Mercè, La Fura dels Baus en quarentena (1979-2019). Barcelona: Angle, 2019.
Trumbo, Dalton, Johnny va agafar el fusell. Barcelona: Angle, 2016.
Waugh, Evelyn, L’ésser estimat. Barcelona: Labreu, 2015.
Wells, H. G. . L’illa del doctor Moreau. Barcelona: Angle, 2021.
Mestres, Albert. «La imatge digital en escena: de la banalització a la interacció». A: Amo, Antònia; Mestres, Albert (eds.). L’intèrpret: del teatre naturalista a l’escena digital. València: Universitat de València, 2015, p. 261-276.
Mestres, Albert. «En defensa de l’obra de teatre: el text teatral com a artefacte literari, performatiu i compromès amb la seva realitat». A: Batlle, Carles; Gallén, Enric; Güell, Mònica (eds.). Drama contemporani: renaixença o extinció. Lleida/Barcelona/Paris: Punctum: Institut del Teatre: Universitat Pompeu Fabra: Université Paris-Sorbonne, 2016, p. 83-92.
Sanchis Sinisterra, José. «Sistemas minimalistas en el teatro». Pausa, núm. 20 (2005), p. 11-17.
https://actualitat.traces.uab.cat/fitxa-autor.php?id=6349&r=24
https://www.salabeckett.cat/membre/albert-pijuan/
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar