Durant els primers anys d’activitat, Pluja Teatre es mou dins els límits del teatre de cambra i assaig i amb un repertori d’obres i autors bàsicament en espanyol. El 1974, però, imprimiran un gir important als seus plantejaments i, amb l’estrena d’El supercaminal, encetaran una trajectòria de teatre en català amb una estètica pròpia del teatre popular i amb una clara voluntat crítica. L’èxit del muntatge, que arriba a les 139 representacions, determina la trajectòria del grup. Posteriorment, Sang i ceba (1977) és una reflexió sobre els anys de la Segona República a la Safor; Dóna’m la lluna (1979) és una bona mostra sobre els límits i carències de la Transició, contemplada des de la perifèria; La calça al garró (1982) és, en fi, un divertidíssim homenatge no sols als anys trenta del passat segle sinó també als referents de la cultura popular d’aquell període.
Durant aquests anys, Pluja Teatre serà un dels grups més actius i de major èxit del teatre independent valencià. La crisi d’aquest moviment ençà els primes anys vuitanta, els forçarà a orientar el seu treball cap al teatre infantil, amb muntatges, per cert, molt elaborats: Momo (1986), Eh, Tirant! (1990) o Peter Pan (1992). La bona acollida dels seus espectacles infantils acabaran especialitzant el grup en aquest tipus d’obres (amb excepcions tan rellevants com March, trama, de 1997, o Puta postguerra, del 2008), amb els quals viatjaran no sols per totes les terres del nostre àmbit lingüístic sinó també per la resta de l’Estat espanyol.
Un dels trets distintius del grup tot al llarg d’aquests anys és l’estabilitat del nucli artístic, encapçalat per Ximo Vidal (habitualment director i dramaturg), Maria Gonga, Josep E. Gonga, Joan Muñoz i Miquel Ribes.
El 1985, per tal d’intensificar el seu treball entre els escolars de Gandia i la Safor, obriran el Teatre del Raval, que tanca les portes a la fi del 2013 i que va funcionar con a nucli d’irradiació teatral i cultural a la ciutat.
El paper de Pluja Teatre dins el panorama del teatre contemporani valencià ha estat essencial, no només pels seus plantejaments conscientment professionals en uns moments encara d’incertesa i per la utilització sistemàtica del català en les seues creacions, sinó també perquè des de molt aviat van construir els muntatges amb referents culturals i populars del seu entorn, tot creant una estètica pròpia i arrelada en la cultura de masses tradicional.
29 desembre 1974. El supercaminal. Col·lectiu (Ximo Vidal). Col·lectiva. Gandia (La Safor).
9 juny 1977. Sang i ceba. Lluís Garcia, Rafa Tarrazona, Josep E. Gonga, Rafa Montagud. Joan Muñoz, Ximo Vidal. Col·lectiva. Bellreguard (La Safor).
27 juliol 1979. Dóna’m la lluna. Josep E. Gonga, Ximo Vidal. Ximo Vidal. Pego (La Marina Alta).
15 febrer 1982. La calça al garró. Col·lectiu (Josep E. Gonga). Ximo Vidal. Gandia.
26 maig 1992. Peter Pan. J. M. Barrie (adaptació: Josep E. Gonga, Joan Muñoz, Ximo Vidal). Ximo Vidal. Teatre del Raval (Gandia).
22 octubre 1997. March Trama. Ximo Vidal, Ximo Vidal. Teatre del Raval (Gandia).
21 novembre 2008. Puta postguerra. Ximo Vidal (sobre la poesia de Josep Piera). Ximo Vidal. Casa de Cultura. Gandia (La Safor).
Mora, Ignasi. Tot el temps del món. Gandia: CEIC Alfons el Vell, 1998.
Soler, Roser. El teatre actual per a infants al País Valencià. Pluja teatre (1980-1995). València: Universitat de València, 2013.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar