Logo Institut del Teatre
Autor/s: Jordi Coca i Villalonga
Local estrena: Espai Escènic Joan Brossa, Barcelona, amb direcció de Lurdes Barba
Data estrena: 22 setembre 1999
Lloc publicació: Barcelona
Editorial/s: Proa
Data publicació: 1999
Redactor/a: Albert Pijuan Hereu
Descripció

Jordi Coca ha estat un autor vinculat al món teatral des dels anys setanta, però no és fins a l’any 1999 que publica Platja negra, la seva primera obra dramàtica; abans només havia publicat les dues peces breus dins d’Exòtiques (Barcelona: Pòrtic, 1975).

L’obra, d’un sol acte, ens presenta dos personatges, Ell i Ella, amb la intervenció d’un tramoista, en l’espai buit d’un teatre el dia abans que s’hi celebri una trobada política. Ell i Ella són dos examants que coincideixen en els preparatius de la reunió d’uns «delegats» polítics. Ell l’ha buscada, suposadament, per fer-hi les paus, però ella du entre mans un altre afer: té uns documents que demostren trames negres i tractes de favor per part de la Comissió Nacional del partit, i està disposada a fer-los públics.


Significació

Platja negra està plantejada com una revisió d’Antígona filtrada per Salvador Espriu. Jordi Coca és un autor de dilatada trajectòria narrativa i en la seva primera incursió extensa en el text dramàtic ressonen les constants de l’obra de l’autor segons Àlex Broch (1993): la impossibilitat d’establir unes relacions estables davant d’una realitat catòlica, el fet d’esdevenir víctima d’una agressivitat exterior institucionalitzada i la necessitat de restablir confiances, en especial amb un mateix, com a forma de supervivència.

Segons Carles Batlle (1999), es tracta d’una «obra política, que planteja un conflicte de caràcter atemporal, però que té un referent clar en l’actualitat política catalana». Coca teatralitza la seva experiència personal en l’àmbit de la política institucional per denunciar l’autoritat, l’abús dels privilegis, la corrupció i xantatge tot vestint-ho, tanmateix, d’una història d’amor. Una invectiva política feta des de l’amor que també reflexiona sobre el fet teatral.


Bibliografia

Batlle i Jordà, Carles. «Les gestes s’esborren sota el sol». A: Platja negra. Barcelona: Proa, 1999, p. 9-18.

Broch, Àlex. «L’obra narrativa de Jordi Coca». A: Forma i idea en la literatura contemporània, Barcelona: Edicions 62, 1993, p. 57-100.

Foguet i Boreu, Francesc. «Els miralls de la història en la dramatúrgia contemporània catalana (1989-2012)». A: Molina, Víctor; London, John (editors). El desig teatral d’Europa. Lleida/Barcelona: Punctum: Grup de Recerca en Arts Escèniques, 2013, p. 119-140.

Salvat, Ricard. «Aproximació al teatre de Jordi Coca». Assaig de teatre: revista de l’associació d’investigació i experimentació teatral (Barcelona: Universitat de Barcelona), núm. 52-53 (2006), p. 257-264.

Santamaria i Roig, Núria. «De l'olimpisme polític al drama humanitari. Notes d'una divagació apressada». Serra d'Or (Barcelona), núm. 527 (2003), p. 56-59.


Fonts iconogràfiques

Cartell de l’estrena de Platja negra, registre MAE 214603, topogràfic C 5715.


Enllaços

Entrada de l’autor a Enciclopèdia Catalana:
<https://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0018399.xml>

 


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x