Logo Institut del Teatre
Territori: Gensac-sur-Garonne, 2001 (seu administrativa) // Lavelanet-de-Comminges, 2013 (espai de treball)
Gènere/s: Circ d’autor
Redactor/a: Jordi Jané i Romeu
Trajectòria

Companyia francocatalana creada per sis alumnes de la 12a promoció del Centre National des Arts du Cirque de Châlons-en-Champagne llicenciats l’any 2000: Julien Cassier, Adrià Cordoncillo, Camille Decourtye, Mathieu Levavasseur, Nicolas Lourdelle i Blai Mateu. Des de 2006 està liderada per Camille Decourtye i Blai Mateu.

Camille Decourtye (Pithiviers, França, 14-12-1978) és acròbata i cavallista. Té formació musical i de cant. L’ambient eqüestre viscut a la seva família i la posterior admiració pel Théâtre Équestre Zingaro de Bartabas l’orienten cap a una relació etològica amb els animals. Blai Mateu i Trias (Barcelona, 6-4-1979) és fill de Montserrat Trias i Jaume Mateu (Circ Cric) i, com Decourtye, s’ha format en circ a les escoles de Châtellerault, Rosny-sous-Bois i Châlons-en-Champagne.

Baró d’Evel Cirk es presenta el 2000 amb ¿Por qué no?, espectacle de carrer amb què ja evidencia un llenguatge genuí i inquiet. Bechtout' (Seu!, en llengua romaní), estrenat en sala el 2003, és una intensa trobada de cinc desconeguts en un no-lloc, explicada amb música, acrobàcia i manipulació d’objectes. El 2007, Blai Mateu presenta Ï, un solo de pallasso acrobàtic sobre la identitat personal, l’exili dels republicans espanyols al final de la Guerra Civil i el seu propi exili artístic. El 2009, Camille Decourtye, Blai Mateu, el contrabaixista Thibaud Soulas i el cavall hispanoàrab Bonito estrenen Le Sort du dedans, un espectacle sensible i intimista que embolcalla el públic amb les tres dimensions d’una carpa inspirada, com la mateixa dramatúrgia, en l’estructura d’una cèl·lula. A Mazùt (2012, en sala), Mateu i Decourtye van a la recerca del vincle ancestral amb el nostre animal interior.

El 2013, Baró d’Evel s’instal·la a l’antic celler cooperatiu de Lavelanet-de-Comminges (Occitània), un generós edifici envoltat de terreny per als cavalls, les caravanes i les carpes. El mateix 2013 presenta Obres, un recorregut per diversos espais d’un Mercat de les Flors esventrat per obres de millora. Són només esbossos i fragments del futur Bèsties, però són una completa i suggeridora proposta escènica. Estrenat el 2015 en carpa, Bèsties és un espectacle de maduresa i un exemple de creació contemporània en circ.

El juny de 2018 estrenen (Allí), primera part d’un díptic que es completarà amb Sur la falaise (Al penya-segat), previst per a 2019. El díptic proposa tres línies de recerca: negre i blanc com a treball de matèria i transformació dels espais; equilibri i desequilibri com a treball del cos i la veu; i despullament i transformació per al treball amb animals.

Baró d’Evel va ser companyia associada al Mercat de les Flors entre el 2012 i el 2015, és «companyia còmplice» del centre regional de les arts de carrer de l’Alta Garona Pronomade(s) i té convenis amb el Conseil Régional Midi-Pyrénées i amb la DRAC (Direcció General d’Afers Culturals) d’Occitània.

La companyia ha estat guardonada amb els següents premis:

  • Prix Jeunes Talents Cirque 2002 i premis al millor espectacle i la millor interpretació al Festival TAC de Valladolid 2005 (Bechtout’).
  • Beca Beaumarchais 2006 i premi del jurat del Festival TAC de Valladolid 2007 (Ï).
  • Premis Ciutat de Barcelona de Teatre 2009, Nacional de Circ de Catalunya 2010, Millor espectacle del festival de Valladolid 2010 i Zirkòlika 2010 a la creació musical (Le Sort du dedans).

Blai Mateu ha participat en expedicions de Pallassos sense Fronteres i ha dirigit:

  • 20 Circ Cric 02 (gira 2002-2003 del Circ Cric en carpa itinerant), amb Alain Vigneau.
  • Els racons de la memòria, per al Circ Cric (2009).
  • Cru, per a la companyia Fet a Mà (2013).
  • Masse critique, per a la companyia Lonely Circus (2017).

Significació

Analitzada en perspectiva, la producció de Baró d’Evel no és tant una successió de peces independents les unes de les altres com les fites temporals d’un contínuum creatiu en constant evolució —un contínuum amb les lògiques variacions en tessitures i formats, però rigorosament definit i coherent pel que fa a propostes, objectius, ètica i llenguatge propi.

El seu circ d’autor resulta de la dèria d’investigar en conceptes, formes escèniques, materials, textures i espais físics i sonors. Els seus espectacles «neixen sempre d’un impuls cap a la improbabilitat», els conceben «com una partitura sonora i corporal» i els situen «a la frontera entre la intimitat i la proesa». Baró d’Evel usa les tècniques circenses per entrar directament a l’àrea emocional de l’espectador. Quan treballen amb cavalls, cotorres o garses, situen humans i animals en un mateix pla de convivència i fan convergir pensament, ordre, instint, espontaneïtat i síntesi en una singular poètica de la sinceritat.


Produccions

(Entre parèntesis, estrena a Catalunya.)

  • Juliol 2000. ¿Por qué no?, espectacle a l’aire lliure. Circ Cric. (Fira Trapezi: 12 maig 2002.)
  • Maig 2003. Bechtout', espectacle de sala. Direcció: Michel Cerdà. Festival Pisteur d’étoiles, Obernai. (Fira Trapezi: 14 maig 2004.)
  • 2005. Le bal, duo de dansa i equilibris acrobàtics de Blai Mateu i Camille Decourtye. Coreografia: Jean Gaudin. Le Prato, Lille. (Festival Temporada Alta: 22 novembre 2015; Mercat de les Flors: 24 abril 2016.)
  • 2005. Petit cirque au marché, exhibit als mercats de Midi-Pyrénées.
  • 27 febrer 2007. Ï, solo de Blai Mateu en sala. Direcció: Michel Cerdà. Théâtre Na Loba­, Pennautier. (Fira Trapezi: 12 maig 2007.)
  • 12 maig 2009. Le Sort du dedans, espectacle en carpa itinerant. L’Agora – Pôle Cirque de Boulazac. (Mercat de les Flors: 4 octubre 2009.)
  • 3 juliol 2012. Mazùt, espectacle de sala. Festival Montpellier Danse. (Festival Temporada Alta: 25 novembre 2012.)
  • 13 desembre 2013. Obres (mostres del procés de creació del futur espectacle Bèsties, amb escenes integrades als espais en obres del Mercat de les Flors de Barcelona).
  • 2 juny 2015. Bèsties, espectacle en carpa itinerant. Festival des Nuits de Fourvière, Lió. (Festival Temporada Alta: 19 novembre 2015.)
  • 11 novembre 2015. The ONE project #1: The missing part (curt de 20’). Direcció: Salvador Sunyer i Vidal (Nanouck Films i O). Arts Santa Mònica (programació del Festival Temporada Alta).
  • 21 juny 2017. Conferència esqueixada (performance a l’exposició «Frederic Amat_Zoòtrop»). Auditori de La Pedrera, Barcelona.
  • 28 juny 2018. , espectacle de sala. Festival Montpellier Danse. (Teatre Lliure, Gràcia, programació Festival Grec: 8 juliol 2018.)

 

Publicacions

  • Mateu, Blai. «Circ i creació». A: Mestre, Jesús (coord.). El món fascinant del Circ Cric. Barcelona: Viena Edicions, 2007.
  • — «El payaso descubre el niño que llevamos dentro». A: La innovación, en serio (memòria 2010 de l’empresa Ibermática S. A., amb textos de 15 pallassos internacionals i coordinació, pròleg i epíleg de Tortell Poltrona). Sant Sebastià: Ibermática S. A., 2011.

Bibliografia
  • Boisseau, Rosita (textos); Raynaud de Lage, Christophe (fotografies). Le cirque contemporain. París (?): Nouvelles Éditions Scala, 2017.
  • Hivernat, Pierre; Klein, Véronique. Panorama contemporain des arts du cirque. París: Éditions Textuel-Hors Les Murs, 2010.
  • Jané, Jordi. 152 volts de pista, 2 volums. Tarragona: Arola Editors, 2013 (Col·lecció Eines de Circ).
  • Martínez, Cesc. «Baró d’Evel Cirk: emocions en espiral». Zirkòlika, núm. 22 (tardor 2009), p. 16-17.
  • Molina, Víctor. Sabiduría de las bestias. Blog del Mercat de les Flors (23-11-2015). ><http://mercatflors.cat/blog/bestias-por-victor-molina/>

Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x