Agrupació fundada el 1955 per un grup d’intel·lectuals alcoians vinculats a institucions culturals, com ara la Casa de Cultura o l’Institut Alcoià de Cultura Andrés Sempere. Fou una de les més actives del teatre independent valencià. El seu germen teatral, però, va néixer de l’activitat dels grups locals d’afeccionats i, sobretot, de la Penya Teatral Alcoiana.
La Cazuela inicialment va adquirir l’estructura pròpia dels teatres de cambra i assaig per anar evolucionant cap a una formació assimilable a les del teatre independent dels anys seixanta, fins a arribar a convertir-se en una companyia teatral estable.
Amb desenes d’actors, La Cazuela esdevingué una «marca» que va aixoplugar diversos elencs i directors, la qual cosa significà així mateix diverses estètiques i diverses opcions de repertori. Un repertori certament molt ampli, amb gairebé 150 muntatges. Entre els autors representats hi ha Lorca, Valle-Inclán, Buero Vallejo, Pirandello, Sastre, Ionesco, Max Frisch, Kafka i un llarg etcètera. En aquest sentit, el mestratge de Màrius Silvestre, el director que acabà exercint de director en cap, resultà decisiu. Un altre director rellevant va ser Jaume Bordera.
La qüestió de la llengua s'havia considerat secundària a l'origen, en consonància amb el teatre valencià més renovador (l’universitari, per exemple), que es trobava pregonament castellanitzat, i només deixava espai a la representació de sainets festers. Tanmateix, el 1971 s'estrenà l’adaptació escènica de Tirant lo Blanc de Maria Aurèlia Capmany, amb motiu del I Congrés d’Història del País Valencià, i als anys noranta s’obriran a textos en català d’autors com Frederic Martínez Solbes, Ximo Llorens, Jordi Teixidor i Sergi Belbel. Fins i tot van valencianitzar-ne el nom: La Cassola.
Tot i això, la companyia va entrar en declivi després dels anys vuitanta, quan van aparèixer nous projectes teatrals a la ciutat i quan els intèrprets amb més experiència passaren a formar part de les propostes del teatre professional valencià, mentre que d’altres van marxar a Barcelona o a Madrid per exercir de manera plenament professional la seva feina.
El lent declivi del grup va obrir les portes igualment al fet que molts dels integrants s’incorporessin a altres companyies locals. Així, d’alguna manera són a la base de noves companyies, com ara La Dependent.
En el panorama teatral valencià, La Cazuela no tan sols va contribuir al floriment teatral de la capital de l’Alcoià, sinó que va servir de planter per a un bon nombre de professionals del teatre valencià dels darrers trenta anys, que, malgrat haver-se dedicat inicialment al teatre de forma amateur, van adquirir en aquest grup una formació ben sòlida.
29 abril 1963. La anunciación a María. Paul Claudel. Màrius Silvestre. Teatre Circ. Alcoi.
30 octubre 1965. Las metamorfosis. Franz Kafka/Màrius Silvestre. Màrius Silvestre. Teatre Circ. Alcoi.
7 desembre 1966. La muralla china. Max Frisch. Màrius Silvestre. Teatre Circ. Alcoi.
16 abril 1971. Tirant lo Blanc. Maria Aurèlia Capmany. Màrius Silvestre. Teatre Principal. València.
1974. Moltes variacions per a un coixí. Frederic Martínez Solbes. Teatre Principal. Alcoi.
6 juny 1975. Las visiones de Simone Machard. Bertolt Brecht. Jaume Bordera. Teatre Circ. Alcoi.
Parra Verdú, Pedro Juan. La Cazuela. Compañía de teatro estable en la sociedad alcoyana. Alcoi: Librería Lloréns, 1995.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar