Logo Institut del Teatre
Territori: Mallorca, Illes Balears
Dates: 1927-1938
Gènere/s: Teatre i sarsuela
Redactor/a: Francesc Perelló
Descripció

Companyia dramàtica i lírica fundada a Palma el setembre del 1927 per iniciativa de Joan Estelrich Frau, empresari, i els germans actors Catalina, Cristina i Joan Valls Aguiló. A partir del novembre del 1927 s'hi integrà Francesc Forteza Cortès, que fins a la seva dissolució hi feu d'actor i de director. A l'inici, com que el seu repertori alternava obres de teatre amb sarsueles, hi tingueren un paper destacat el músic Josep Ribas i el baríton Jaume Riutort. Les primeres actuacions foren a pobles de Mallorca, com ara Banyalbufar i Sóller, i l'èxit assolit permeté, per una banda, consolidar la companyia i, per l'altra, poder actuar a Palma. Els primers muntatges, la majoria dels drames grandiloqüents i llagrimosos en castellà, els estrenaren al teatre del Cercle d'Obrers Catòlics, que llavors fou reformat, i amb el nom de Saló Mallorca va ser l'escenari per excel·lència de la companyia. El seu primer èxit significatiu va tenir lloc el 1930 al Teatre Principal de Palma amb Es metge nou, considerada la primera estrena important del que llavors es va anomenar teatre regional. A partir d'aleshores, sense deixar de banda els drames castellans, s'anaren especialitzant en la representació d'obres mallorquines. Començaren a estrenar textos en català d'autors que anaven emergint (Miquel Puigserver, Manuel Andreu Fontirroig, Gabriel Cortès, Josep Maria Tous i Maroto o Guillem Colom), al costat d'altres d'autors mallorquins costumistes del segle XIX (Pere d'Alcàntara Penya o Bartomeu Ferrà). Els anys de més brillantor foren el 1934 i el 1935, especialitzats exclusivament en l'escenificació de peces costumistes d'autors de Mallorca. De fet, el 1934 van fer un total de vuitanta-set funcions —cinquanta-dues a Palma i la resta a pobles de Mallorca. Al marge de les temporades que oferiren al Saló Mallorca, també actuaren en molts pobles, barriades i teatres de Palma, com ara el Líric i el Balear. L'èxit que tenia aleshores el teatre que es representava en català a Mallorca era tan gran que provocà alguna polèmica, com la que mantingueren amb la companyia de Francesc Fuster, que també volia atorgar-se el mèrit de l'excel·lent moment de què gaudia aquest teatre. Continuant amb la mateixa línia, la darrera temporada important de la companyia fou la d'hivern (del 1935 al 1936). La Guerra Civil va fer que s'haguessin d'adaptar a les noves circumstàncies i, per aquest motiu, fins a la seva dissolució, van reposar obres del seu repertori inicial o en van estrenar d'altres ideològicament afins als revoltats. Entre el 1937 i el 1938 feren tan sols trenta-quatre funcions. Joan Estelrich, en el dietari inèdit de la companyia, diu que les darreres actuacions tingueren lloc l'octubre del 1938 a Llucmajor i que llavors «empezó una campaña, bastante acentuada, indicando que el hablar en mallorquín en funciones y actos públicos era acto de separatismo, y como nosotros, ante todo, queríamos acatar las órdenes de nuestras autoridades, dejamos de actuar».


Significació

En paraules d'Antoni Nadal, la companyia Catina-Estelrich fou l'exponent més clar d'un moviment d'acció catòlica, ideat per propagar les creences cristianes i l'ensenyament de les bones maneres, davant la laïcització del teatre per a consum burgès, representat a Mallorca en castellà. Engrescà una sèrie d'autors a escriure en català i aquest fet contribuí a normalitzar el teatre mallorquí, un teatre que abans de la desfeta cultural provocada per la Guerra Civil veié com augmentaven el nombre de les representacions en català. En el dietari esmentat es fa balanç de la companyia: des del mes de setembre de 1927 fins al mes d'octubre de 1938 feren 471 funcions —221 de les quals van ser a Palma—, inauguraren teatres en diferents pobles de l'illa i recaptaren un total de 94.696 pessetes. Les obres que més representaren van ser Es metge nou i L'amo en Sion, de Miquel Puigserver; El tio de l'Havana i Mestre Lau es taconer, de Josep Maria Tous i Maroto; El placer del sacrificio, de Manuel Andreu Fontirroig, i Un al·lot de barca, de Gabriel Cortès.


Produccions

7 setembre 1927. La casa de Quirós. Carlos Arniches. Banyalbufar. 
7 setembre 1927. La alsaciana. Jacinto Guerrero (música) i José Ramos Martín (llibret). Banyalbufar. 
20 setembre 1927. Cobardías. Manuel Linares Rivas. Teatre de la Defensora Sollerense (Sóller). 
20 setembre 1927. La sala de rebre. Miquel M. Palà i Marquillas. Teatre de la Defensora Sollerense. 
9 octubre 1927. El conflicto de Mercedes. Pedro Muñoz Seca. Teatre de la Defensora Sollerense. 
1 novembre 1927. Don Juan Tenorio. José Zorrilla. Francesc Forteza. Teatre de la Defensora Sollerense.
26 febrer 1928. El guitarrico. Agustín Pérez Soriano (música) i Manuel Fernández de la Puente i Luis Pascual Frutos (llibret). Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics (Palma). 
11 març 1928. Marianela. Serafín i Joaquín Álvarez Quintero. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
18 març 1928. L'hereu. Francisco Luis de Retés i Francisco Pérez Echevarría. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
18 març 1928. La marcha de Cádiz. Joaquín Valverde i Ramon Estellés (música) i Celso Lucio i Enrique García Álvarez (llibret). Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
22 abril 1928. Hija y madre. Manuel Tamayo. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
22 abril 1928. Los lanceros. Mariano Chacel. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics.
29 abril 1928. Entre el deber y el derecho. Antonio Hurtado. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
6 maig 1928. La condesa María. Torcuato Luca de Tena. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics.
6 maig 1928. Los guapos. Gerónimo Giménez (música) i Carlos Arniches i José Jackson Veyán (llibret). Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics. 
13 maig 1928. Los dos pilletes. Adaptació i traducció de Joan Baptista Ensenyat a partir del drama homònim de Pierre Decourcelle. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics.
3 febrer 1929. La ingenierita. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics.
21 març 1929. Más allá del amor. Manuel Andreu Fontirroig. Francesc Forteza. Teatre del Cercle d'Obrers Catòlics.
8 gener 1930. Es metge nou. Miquel Puigserver. Francesc Forteza. Teatre Principal de Palma. 
30 octubre 1930. El placer del sacrificio. Manuel Andreu Fontirroig. Francesc Forteza. Teatre Principal. 
16 març 1931. En Tomeu de sa Drassana. Miquel Puigserver. Francesc Forteza. Teatre Principal. 
17 novembre 1931. Por no entenderse. Pere d'Alcàntara Penya. Francesc Forteza. Saló Mallorca (Palma). 
17 novembre 1931. Els calçons de mestre Lluc. Bartomeu Ferrà. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
3 febrer 1932. La campana de la Almudaina. Joan Palou i Coll. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
12 juny 1932. Coses d'enamorats. Joan Juncosa. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
16 novembre 1932. L'amo en Sion. Miquel Puigserver. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
30 novembre 1932. Bosc endins. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
14 desembre 1932. Maria Àngela. Manuel Andreu Fontirroig. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
8 febrer 1933. Sa comèdia d'en Cuanito. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
22 febrer 1933. Nit de Nadal. Guillem Colom. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
13 desembre 1933. Mestre Lau es taconer. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
3 gener 1934. A la llum dels estels. Manuel Andreu Fontirroig. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
17 gener 1934. Celestina. Aina Villalonga. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
4 abril 1934. El tio de l'Havana. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
11 abril 1934. L'embat. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
18 abril 1934. Una i oli. Miquel Puigserver. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
14 novembre 1934. Es nirvis de sa neboda. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
21 novembre 1934. Un al·lot de barca. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
5 desembre 1934. Sa tia Remeis. Sebastià Llompart. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
19 desembre 1934. El rebeinét. Aina Villalonga. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
2 gener 1935. Com a germans. Bernardí Isern. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
9 gener 1935. Marta. Guillem Colom. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
16 gener 1935. Catalina Thomàs. Pere d'Alcàntara Penya. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
23 gener 1935. Canamunts i Canavalls. Manuel Andreu Fontirroig. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
6 febrer 1935. Els hereus del torrentó. Joan Juncosa i Miquel Buades. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
20 febrer 1935. La pobresa no és vilesa. Francesc Pomar. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
24 abril 1935. La cançó del mar. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
8 maig 1935. Elionor de Serraclara. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
15 maig 1935. Un arracés del camí. Gabriel Fuster. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
15 maig 1935. Tenda de calçat o na Paquita ja té nóvio. Jeroni Amengual. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
2 juny 1935. N'Armando es barber o Es darrer romàntic. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
27 novembre 1935. Villa Prodigio o Ses delícies de donya Paca. Josep Maria Tous i Maroto. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
4 desembre 1935. Un, dos, tres… sus! Jeroni Amengual. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
11 desembre 1935. I si te casassis, Ximet? Lluís Segura i Sebastià Cladera. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
18 desembre 1935. El pobre milionari. Miquel Puigserver. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
15 gener 1936. Vora l'abisme. Gabriel Fuster. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
5 febrer 1936. La lluna diu mentides. Gabriel Cortès. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
12 febrer 1936. Els millons del tio Toni. Jaume Martorell. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
12 octubre 1936. Los conquistadores. Guillem Sureda de Armas. Francesc Forteza. Saló Mallorca. 
4 abril 1937. Cigala juliolera. Aina Villalonga. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
8 maig 1937. A la sombra del Alcázar. Guillem Sureda de Armas. Francesc Forteza. 
14 novembre 1937. El hombre que recuperó su alma. Francesc Ferrari Billoch. Francesc Forteza. Saló Mallorca.
15 gener 1938. El cuento azul. Gabriel Cortès.


Bibliografia
  • Janer Manila, Gabriel (1997). Implicació social i humana del teatre. Biografia apassionada de Cristina Valls. Palma: Editorial Moll, p. 42-91. 
  • Mas i Vives, Joan (2003). «Catina-Estelrich». A: Mas, Joan (dir.). Diccionari del teatre a les Illes Balears. Vol. 1. Palma/Barcelona: Lleonard Muntaner Editor i Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p. 162-166.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x