Logo Institut del Teatre

Barcelona, 1839  Barcelona1-1-1913

Dramaturg

Redactor/a: Anna Maria Vila Fernández

Biografia

Eduard Aulés i Garriga era fill d’una família acomodada barcelonina. El 1859 es va llicenciar en Dret per la Universitat Literària i va exercir com a fiscal d’impremta i d’advocat de pobres. Es doctorà poc després a Madrid. Casat en primers núpcies amb una dona de classe humil amb qui va tenir quatre fills, va iniciar-se en el món de la lletra impresa a través del periodisme humorístic i amb la seva gran passió, la música. Va començar a publicar crítiques operístiques i de concerts a revistes com Un Tros de Paper o L’Esquella de la Torratxa amb el pseudònim de Bonaventura Gatell.

La primera incursió a l’escena fou amb la peça Cinc minuts fora del món (1870), que assolí una popularitat gens menyspreable i que van empènyer-lo a seguir produint peces breus, còmiques i en català. A partir de 1871 i fins la pèrdua de les colònies espanyoles, Aulés va exercir càrrecs diversos en l’àmbit de la Justícia als territoris d’ultramar. Per petició expressa a Víctor Balaguer, aleshores ministre, va aconseguir el càrrec de jutge de primera instància a Cárdenas (Cuba). Va treballar a les Antilles—L’Havana, Pinar del Río, Camagüey, Cienfuegos (Cuba); Mayagüez, Ponce (Puerto Rico)— i les Filipines —Manila, província d’Antique i la d’Iloilo. Va tornar a Barcelona, ja retirat de la judicatura, el juny de 1905.

Entremig, féu una breu estada a Barcelona durant la qual va assumir l’empresa del Teatre del Circ Barcelonès (1876). També exercí d’empresari el 1907 al capdavant d’una sèrie de funcions al Teatre Principal, denominades Teatre Aulés, en què només es programà repertori propi. Va provar de seguir estrenant obres ja encetat el nou segle. Amb tot, la nova producció no va encaixar amb els gustos renovats de l’escena catalana de primers de segle xx
Després d’enviudar a meitat de la dècada dels setanta, va contraure segones núpcies amb una aristòcrata cubana. Els fills del primer matrimoni van seguir vivint a Catalunya amb la família paterna.


Significació

Eduard Aulés i Garriga forma part de la nòmina d’autors que van concórrer la rebotiga de Frederic Soler i que van omplir la cartellera de la meitat del segle xix amb obres en català. En el seu cas, va aconseguir una popularitat extraordinària gràcies a les peces breus de caràcter còmic o satíric, farcides de personatges propers i fàcilment identificables pel públic. Aulés, segons ens reporten companys de ploma i amics íntims com Conrad Roure o Albert Llanas, posseïa una habilitat extraordinària per a la versificació i un sentit de l’humor que abocava amb tota naturalitat en les seves produccions còmiques. Per a Miquel dels Sants Oliver, lluny de la tendència «chabacana de su época, aun para las burlas supo adoptar una relativa e innegable distinción».

La seva dramatúrgia s’enclava en el teatre d’arrel costumista i humorístic de la primera generació d’autors de la Renaixença, amb trames ínfimes que solen basar-se en equívocs, malentesos o veritats ocultes, quan no són només caricatures de tipus contemporanis, emblema de la particularitat catalana. En el cas d’Aulés, cal sumar-hi l’adaptació de peces provinents de l’escena francesa a què molts acudien per poder seguir alimentant la cartellera i la butxaca, en una tendència definida per Curet en termes de «malura alimentada per un mercantilisme sense escrúpols» (1967, p. 207). Acusat d’afusellar repertori del teatre veí i, per tant, de contaminar l’essència del teatre català, pocs van poder deixar de reconèixer, tanmateix, que el producte que en resultava era sovint millor que l’original.


Publicacions

Aulés, Eduard; Pérez Cabrero, Francisco (1887). Dos carboners. Barcelona: Llibreria d’Eudald Puig. Estrenat al Tívoli (18 juliol de 1877).

Aulés, Eduard; Llanas, Albert (1881). L’anada a Montserrat. Comèdia en 3 actes i en vers. Barcelona: Est. Tip. Baseda i Giró. Estrenada al Teatre Novetats (7 desembre de 1881).

—(1870a). Cinc minuts fora del món. Joguina en 1 acte i en vers. Barcelona: Llibreria Espanyola d’I. López, Editor. Estrenada al Teatre Prado Catalán (30 juliol de 1870).

—(1870b). Lo diari ho porta. Joguina en un acte i en vers. Barcelona: Llibreria Espanyola d’I. López, Editor. Estrenada al Gran Teatre del Liceu (desembre de 1870).

—(1871). Tres blancs i un negre. Joguina bufa en 1 acte i en vers. Barcelona: I. López Editor. Estrenada al Teatre Espanyol (juliol 1871).

—(1877). Romagosa (bis). Joguina en 1 acte i en vers. Barcelona: Llibreria d’Eudald Puig. Estrenada al Teatre del Bon Retir (28 juny de 1877).

—(1880). Cel rogent. Comèdia en 1 acte i en vers. Barcelona: Imp. López. [2a ed.]

—(1881a). Vots són triunfos. Comèdia en 1 acte i en prosa. Barcelona: Llibreria Mayol.

—(1881b). Cap i cua. Comèdia en 1 acte i en vers. Barcelona: Est. Lluís Tasso. Estrenat al Teatre Romea (12 maig de 1881).

—(1883). ¡Tot cor! Joguina en 1 acte i en vers. Barcelona: Llibreria Espanyola d’I. López.

—(1884). Còlera vostras [sic]. Monòleg en 1 acte i en vers. Barcelona: Est. Tip. «El Timbre Imperial». Estrenada al Teatre Romea (20 setembre de 1884).

—(1885a) ¡Ell!. Joguina en un acte i en vers. Barcelona: Est. Peninsular Mariol y López. Estrenada al Teatre Novetats (23 novembre de 1884).

—(1885b). Sis rals diaris. Comèdia en 1 acte i en prosa. Barcelona: Imp. Robreño Zanné. Estrenat al Teatre Novetats (24 novembre de 1884).

—(1885c). Lletra menuda. Comèdia catalana en 1 acte i en vers. Barcelona: Imp. Robrenyo. Estrenat al Teatre Ribas (22 setembre de 1885).

—(1885d). La mà trencada. Joguina en 1 acte i en prosa. Barcelona: Est. Tip. Mariol i López.

—(1885e). La mar vella. Passatemps còmic líric en 1 acte i en vers. Música de C. Cuspinera, [refosa de l’acte inèdit De cap a mar, escrit amb Albert Llanas (1880)]. Barcelona: Est. Tip. «Al Timbre Imperial».

—(1885f). ¡No va más! Monòleg en vers. Barcelona: Est. Tip «Al Timbre Imperial».

—(1885g). Una dona a la brasa. Joguina en 1 acte i en prosa. Barcelona: Imp. Jaumeosa.  Jepús. Estrenada al Teatre del Bon Retir (11 abril de 1885).

—(1885h). Per no mudar-se de pis. Comèdia en 1 acte i en prosa. Barcelona: Imp. López. Estrenada al Teatre Novetats (23 desembre de 1885).

—(1889). Lo Sant Cristo gros. Comèdia en 3 actes i en vers. Barcelona: Imp. Lluís Tasso. EStrenat al Teatre Romea (gener 1889).

—(1893). Sense sogre. Comèdia en 1 acte i en prosa. Barcelona: Imp. López- Robert. Estrenat al Teatre Romea (27 febrer de 1893).

—(1896). La trompeta de la sal. Comèdia en 3 actes i en prosa. Barcelona: Imp. F. Badia. Estrenada al Teatre Romea (19 gener de 1886).

—(1907a). No es pot ser pobre. Comèdia en 1 acte i en vers. Barcelona: Lit. Ramón Estany. Estrenada al Teatre Romea (12 gener de 1906).

—(1907b). Amor telefònic. Comèdia en 1 acte i en prosa. Barcelona: Imp. Salvador Bonavia. Estrenat al Teatre Principal (14 maig de 1907).

—(1910). Innocència. Passatemps còmic líric en un acte i en prosa. Barcelona: Imp. Bonavia. Estrenat al Teatre Principal (31 novembre de 1906).

—(s. d.). El vil metal. Juguete en 1 acto. Barcelona: Imp. Vives Susany.

Manuscrits inèdits conservats a l’Institut del Teatre:

De cap a mar (1880)
Un rei al cos (1881)
Pólvora en salva (1883)
Marit, muller i compañía (s. d.)
La trena postissa (1885)
A treure taques (1884)
Parells o senars (1890)
La dona mascle (1905)
Saló de conferències (1906)
La dida seca (1907)
Déu los guard (1910, monòleg escrit per a Ermengol Goula)
Per taula (1883)
Feu ples á bestias [sic] (1883)
Jo (1884)


Bibliografia
  • Bori, Rafel (1913). «La mort de l’Eduard Aulés». A: Teatre Català, n. 46. (11 de gener de 1913), p. 25-26.
  • Curet, Francesc (1967). Història del teatre català. Barcelona: Aedos.
  • Elías De Molins, Antonio (1889). Diccionario biográfico y bibliográfico de escritores y artistas catalanes del siglo xix (apuntes y datos). Barcelona: Imp. De Fidel Giró.
  • Fons personal de Josep Artís i Balaguer. Material per al diccionari biobibliogràfic. Caixa 2, sobre amb l’epígraf «Aulés i Garriga, Eduard». Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.
  • Llanas, Albert. Trenta anys de teatre. A cura de Xavier Fàbregas. Barcelona: Ed. 62 (1975).
  • Oliver, Miquel dels Sants (1913). «De Barcelona. Crónicas Fugaces» a La Ilustración Artística, n. 1622 (27 de gener de 1913), p. 74.

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x