Obra de teatre d'Adrià Gual que narra el drama d'un triangle amorós entre Mariagna, Silvestre i Mariagneta. L'obra se situa sempre en un mateix espai escènic i està dividida en tres actes, seguint els cànons de la tragèdia grega. Tota l'acció està farcida de suggestions simbòliques: la cançó, el pou, les insinuacions. S'hi poden veure ressons evidents d'Espectres d'Ibsen i d'Interior de Maeterlinck, dos dels grans referents del teatre simbolista europeu del qual beu la tradició teatral modernista. L'any 1967 Ricard Salvat va traduir-la al castellà per a l'editorial Alfil.
Argument: Mariagna viu amb Silvestre, el seu segon marit, més jove que ella, i amb la seva filla Mariagneta. La mare vol casar la filla amb el noi Labast, però Mariagneta s'hi oposa: ella i Silvestre senten una passió amorosa irrefrenable que acaben consumant. Mariagna descobreix la relació furtiva de la filla i el padrastre i, fent veure que surt a fer un encàrrec, se suïcida.
Adrià Gual vol fer un drama intens i despullat en el qual intenta assimilar els principis del teatre simbolista, dels quals comença a allunyar-se, als del teatre naturalista, sense renunciar a la tradició d'un teatre rural influenciat per Àngel Guimerà. Aquesta obra s'ha convertit en la més coneguda de Gual i ha estat àmpliament representada, tant per companyies professionals com en l'àmbit del teatre d'aficionats.
Batlle, Carles. «La influència de Guimerà en l'obra primerenca d'Adrià Gual». Llengua & Literatura, núm. 10 (1999), p. 21-46. Consultable en línia: <http://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000035/00000074.pdf >
Batlle, Carles. «Adrià Gual, dramaturg simbolista». Serra d'Or, núm. 640 (2013), p. 72-76.
Batlle, Carles. El teatre d'Adrià Gual (1891-1902): per un teatre simbolista. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat: Curial: Institut del Teatre, 2001, p. 484-492.
Gallén, Enric. A: Riquer, Martí de; Comas, Antoni; Molas, Joaquim (dir.). Història de la literatura catalana. Part moderna. Vol. 8. Barcelona: Ariel, 1986, p. 436-437.
Gual, Adrià. Mitja vida de teatre. Memòries. Barcelona: Aedos, 1960.
Siguán, Marisa. La recepción de Ibsen y Hauptmann en el Modernismo catalán. Barcelona: PPU, 1990, p. 234-239.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar