Logo Institut del Teatre
Subtítol: Ceremònia d'una soledat
Autor/s: Joan Tena
Local estrena: Teatre Romea
Data estrena: Abril 1980
Redactor/a: Clàudia Brufau Bonet
Descripció

Estrenat al Teatre Romea el 1980, Ballet-Drama Joan Tena és un espectacle del mestre i coreògraf català que va consistir en tres peces, la primera de les quals va ser Madame Liuvob, Ceremònia d'una solitud. Completaven el programa de Ballet-Drama: Cántigas de Alfonso X el Sabio i La hipocresía de Dios, un homenatge a Vaslav Nijinski.

Transvestit, Joan Tena encarnava una mestra de ballet al final de la seva carrera que en la solitud del seu estudi recordava moments i personatges del seu passat: un amant, el seu èxit sobre els escenaris, la relació amb el pianista, els alumnes que havien estudiat amb ella. La història, explicada amb humor i sarcasme, era narrada mentre els deixebles del mateix Tena prenien classe sobre l'escenari. El vestuari era disseny del dramaturg i escenògraf Francisco Nieva. La música en directe va anar a càrrec de les pianistes Clotilde Costa i Pilar Carcía. Tena va utilitzar temes de diferents compositors, i en l'escena final de la peça va fer servir El Mandarí Meravellós (op. 19, Sz. 73), de Béla Bartok per emfasitzar la davallada física i psíquica de Madame Liuvob.

Van actuar com a alumnes de Madame Liuvob Maria Rosa Garcia de Prat, Eugenio Parma, Lídia Carreras, Mònica Amills, Maria M. Balcells, Esther Bater, Maria Antonioa Beltran, Elisa M. Caño, Lourdes de Peray, Olga Español, Carmen Estrem, Susana Gómez, Lourdes Mairal, Chntal Marcou, Karina Ponties, Elvira Rovira, Laura Sánchez, Maria José Sánchez.


Significació

Per presentar Madame Liuvob, el mestre i coreògraf va crear el Ballet-Drama Joan Tena. Segons Ricard Salvat, Tena sempre havia desitjat actuar transvestit i en aquesta ocasió ho va poder fer, així com mostrar el seu talent actoral. El personatge de Madame Liuvob estava inspirat en la mestra i mentora de Tena, Madame Noreg —i, de retruc, en ell mateix—. La vida de Marina Lie de Goubonina (1902-1976), que va arribar el 1942 a Barcelona, va ser novel·lesca. Coneguda com a Madame Noreg, perquè s'havia casat amb un diplomàtic norueg, des que la va conèixer Tena en va ser un deixeble fidel, i més endavant ella va ensenyar a la seva escola. Ricard Salvat va programar Joan Tena per presentar Madame Liuvob al Festival Internacional de Teatre de Sitges. Segons Salvat, Tena havia aconseguit superar un desafiament professional amb aquest paper.


Bibliografia

Arxiu Digital Teatre Romea 

Dansa 79, num 13 (juny 1980), p. 11-12. Crítica del Ballet-Drama Joan Tena. <http://mdc2.cbuc.cat/cdm/compoundobject/collection/Dansa79/id/1455/rec/13>

Salvat, Ricard. «A manera de comiat de Joan Tena». Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, núm. 60-61 (2007). <http://www.teatreromeapropietat.cat/ca/arxiu-digital/espectacles?view=espectaculo&id=3213>

Tena, Joan. Crónica de una vocación. Barcelona: Edició i publicació de Joan Tena, 2002.


Fonts iconogràfiques

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x