Logo Institut del Teatre

Gelabert - Azzopardi

Estrena: Mercat de les Flors18-11-1988

Redactor/a: Clàudia Brufau Bonet

Descripció

Belmonte és fruit d'una col·laboració entre Cesc Gelabert i Lydia Azzopardi amb el compositor Carles Santos i l'escenògraf Frederic Amat, qui també va dissenyar el vestuari. L'espectacle s'inspira en el llegendari torero Juan Belmonte (Sevilla 1892 - Utrera 1962), el gran innovador de la tauromàquia. Carles Santos va compondre una partitura dissonant, però amb motius mediterranis i hispànics per a banda, que va estrenar i gravar la banda de la Lira Ampostina.

El disseny de llums és de Gelabert i Jordi Llongueras. 

La coreografia, que s'estructura en quatre parts, tracta de la relació entre l'instint i la raó, la vida i la mort. Comença amb un solo interpretat per Gelabert, que encarna el mític Belmonte. Per a aquest rol, el coreògraf, que va estudiar llibres de tauromàquia i observar el moviment dels toreros, construeix un ritual d'iniciació, de formació. Amat va dissenyar un vestuari amb motius marins, el traje de luces que lluïa Gelabert estava decorat amb petxines, com el de Lydia Azzopardi, que protagonitzava la segona part. Ella mateixa va crear el solo en què apareixia com una figura pagana i sacra alhora, i que simbolitzava una marededeu a què es dediquen saetes. Aquesta segona part evocava la festa flamenca a través de l'imaginari mediterrani d'Amat.

En el tercer quadre, els quatre ballarins que encarnaven els toros (a la reposició del 2010 n'eren vuit), apareixen des de darrere d'una cortina negra, moment que simbolitza la sortida dels toros a la corrida. Al ritme d'un pasdoble, Gelabert es confronta amb els ballarins/toro, que representen el poder de la natura, i és la part més enèrgica de la coreografia. I finalment a l'últim quadre apareix un matalàs gegant de color púrpura. En aquesta última part es projecta una pel·lícula collage muntada per Amat en què es relata la història de Belmonte.


Significació

Com en altres ocasions, tot i que aquesta és la més emblemàtica, el coreògraf català treballa a cavall de la tradició i l'avantguarda a través d'una lectura contemporània. A partir de la figura de Juan Belmonte, Gelabert va indagar en el seu univers i la cultura flamenca, i per extensió en l'imaginari de la tauromàquia i els rituals que envolten aquesta disciplina. Un dels grans valors d'aquest espectacle és la fusió del talent de Santos, Amat, Azzopardi i el mateix Gelabert, que dona com a fruit una obra multidisciplinària amb una marcada simbologia mediterrània.

El 1992 Gelabert va introduir canvis en l'obra per presentar-la a la Biennal de Dansa de Lió, i va comptar amb vuit intèrprets per fer de toros, paper que també van ballar dones; els rols principals els van interpretar Gelabert i Azzopardi. Per celebrar els 25 anys de la companyia, es va tornar a muntar l'espectacle. Reestrenat al Teatre Lliure el setembre del 2010, el coreògraf el va protagonitzar, amb l'aparició especial de Lydia Azzopardi i Toni Jodar. Com en el moment de l'estrena, Belmonte va rebre un gran aplaudiment de la crítica i el públic.


Bibliografia

Fonts iconogràfiques

Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x