Francesc Vicent Garcia
Estrena: Plaça de la rectoria de Vallfogona, 1617
Publicació: Barcelona, Rafael Figueró, 1703
Redactor/a: Francesc Massip
Estructurada en tres jornades, destria tres línies argumentals: la dramatització de la vida de la santa, tema central que s'inscriu en la tradició hagiogràfica d'arrel medieval i que manté l'estructura dual del drama hagiogràfic: la vida i conversió del sant i la seva persecució i martiri. Un segon nivell argumental està dedicat al marc històric de la llegenda: l'actuació de l'emperador Maximí el Traci, que governà l'imperi romà durant tres anys en l'època de la profunda crisi del segle iii, context que palesa la sòlida informació adquirida pel poeta i que ens remet a la línia teatral del drama històric, en el vessant de les obres que reprenen l'antiguitat, si bé hi podríem entrellucar certes connotacions d'actualitat referides al ja en aquelles dates desastrós imperialisme castellà, que tants d'estralls econòmics suposava. Finalment, l'autor incorpora un seguit de passatges de gran dinamisme i de tema comicoamorós a càrrec dels criats, que constitueixen un afortunat encastament d'entremès que recull tots els elements profans i sentimentals escadusserament manifestats en el drama religiós tardomedieval i que tingueren la seva eclosió en la comèdia renaixentista. És en aquest nucli profà (el passatge més indiscutiblement original) que Francesc Vicent Garcia ateny el màxim nivell de fluïdesa escènica i de creació dramàtica, i amb el qual fa la seva aportació més interessant al desenvolupament del teatre català modern.
Bona part de la comèdia és apòcrifa, és a dir, que va ser refeta pels editors perquè s'havia perdut, i potser la van reescriure a partir del testimoni d'«un vell nonagenari» que l'havia interpretat el segon cop que es dugué a escena a la mateixa vila de Vallfogona (1630). Hi ha tirallongues de versos amb rimes orientals que no podria escriure mai un tortosí com Garcia, que, d'acord amb la pronúncia del català occidental, no fa vocals neutres.
La Comèdia de santa Bàrbara és l'única comèdia de sants del barroc català en què Garcia incorpora la figura de més èxit en el teatre de l'època, el «graciós». En cap peça hagiogràfica o mitològica no podien faltar elements d'enginy i de tramoia per a l'aparició d'algun personatge celestial. Aquí apareix un àngel tres o quatre cops, i una vegada Jesús, que després «se'n va volant» en una «broma» o núvol, aparicions acompanyades d'efectes odorífers com l'aspersió d'aigua perfumada per indicar la bondat paradisíaca del viatger celeste. Tot plegat respon al gust per la novetat artificiosa pròpia del teatre barroc, que recorre als ressorts sensorials i accentua els procediments visuals de la tramoia i l'escenotècnia per tal de causar admiració i provocar l'impacte emotiu que es pretén produir sobre l'espectador, més procliu a commoure's que a deixar-se convèncer, perquè no es busca tant que el públic faci seus els valors que s'expressen en la representació com que se n'admiri i en resti estupefacte. La cultura barroca, com la medieval, és una cultura d'imatges amb què es busca l'embadaliment de l'audiència mitjançant recursos escenotècnics com els descrits. A diferència de l'espectacle medieval, però, el barroc immobilitza el públic, impedeix aquella participació vivificant i festiva d'avior i el fa passiu, apte per rebre la mossegada ideològica d'una cultura conservadora, dirigista, massiva i urbana.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar